Jämställt förhållande

Fast @Badger nu har jag i flera inlägg försök få svar på varför mitt förhållande anses ojämställt, bara för att jag lagar mat. Jag vet hur det ser ut på samhällsnivå. Men det är inte det jag har vänt mig mot.

Men skit i det. Jag lever väl i förnekelse och är förtryckt och fast i kvinnofällan
Du har skrivit att din man är sämre på att laga mat. Du skrev att han kan laga mat men inte så att den smakar bra enligt dig. Jag tänker att en man som i den situationen fortsätter laga mat som partnern inte tycker om antingen saknar färdigheter (behöver öva mer) eller inte orkar engagera sig tillräckligt. För att jag skulle anse att fördelningen är jämställd så hade jag förväntat mig att mannen engagerar sig och anstränger sig för att laga så pass bra mat att ni kan dela upp uppgiften utan att det blir tråkig mat för dig.

Men det är så jag ser det. Det är okej om du har en annan uppfattning. Alla har inte samma bild av vad jämställdhet innebär.
 
Jag har egen bil och ser det inte som något som kräver någon större planering för att ta hand om den. Jag tankade senast idag för att jag var tvungen och passade på att göra det när jag skulle åka till ortopeden. Den ska in på service i slutet av veckan för det är dags och bra att få gjort inför vintern, jag lyfte luren och ringde verkstan jag brukar anlita, tog mig mindre än 5 minuter. Hittar de något som behöver åtgärdas ringer de mig, tar max 5 minuter.

Den ska besiktigas i slutet av året, jag har sedan ett par år tillbaka brukat köpa besiktning på Black Friday, sen bokar jag en tid som passar. Tar max 5 minuter även det. Brukar ta besiktningen de tider som jag ska till jobbet eller handla, ingen extra åktur enbart för besiktningen.

Antingen byter jag däcken själv, för att jag kan och har vad jag behöver för att göra det, eller så är jag lat och lastar in däcken och låter någon annan göra det, tar mig kanske max 10 minuter att lyfta ut däcken från förrådet och in i bilen. Själva bytet får jag gjort när jag ändå ska åka och handla.

När jag var sambo handlade vi ofta var för sig, han hade lika bra koll som jag vad som fanns hemma och vad som behövde köpas, alternativt om jag passade på att storhandla när jag åkte för att byta däck så kunde han be mig köpa om det var något särskilt till middagen.

Jag ser liksom inte problemet med att ha en bil, det kräver varken mycket tid, planering eller kuk.

Min bil kräver lite pengar. Resten är ju försumbart. Och rätt fånigt när det dras upp och jämförs med det dagliga slitet (jag menar inte att du gör det).
 
Du har skrivit att din man är sämre på att laga mat. Du skrev att han kan laga mat men inte så att den smakar bra enligt dig. Jag tänker att en man som i den situationen fortsätter laga mat som partnern inte tycker om antingen saknar färdigheter (behöver öva mer) eller inte orkar engagera sig tillräckligt. För att jag skulle anse att fördelningen är jämställd så hade jag förväntat mig att mannen engagerar sig och anstränger sig för att laga så pass bra mat att ni kan dela upp uppgiften utan att det blir tråkig mat för dig.

Men det är så jag ser det. Det är okej om du har en annan uppfattning. Alla har inte samma bild av vad jämställdhet innebär.
Ja, skit samma att allt annat i hushållet delas lika, bara han kan laga mat som mitt kräsna jag gillar.
 
Du har skrivit att din man är sämre på att laga mat. Du skrev att han kan laga mat men inte så att den smakar bra enligt dig. Jag tänker att en man som i den situationen fortsätter laga mat som partnern inte tycker om antingen saknar färdigheter (behöver öva mer) eller inte orkar engagera sig tillräckligt. För att jag skulle anse att fördelningen är jämställd så hade jag förväntat mig att mannen engagerar sig och anstränger sig för att laga så pass bra mat att ni kan dela upp uppgiften utan att det blir tråkig mat för dig.

Men det är så jag ser det. Det är okej om du har en annan uppfattning. Alla har inte samma bild av vad jämställdhet innebär.
Eller så är hon kräsen och den maten han lagar duger inte åt henne?
 
Fast @Badger nu har jag i flera inlägg försök få svar på varför mitt förhållande anses ojämställt, bara för att jag lagar mat. Jag vet hur det ser ut på samhällsnivå. Men det är inte det jag har vänt mig mot.

Men skit i det. Jag lever väl i förnekelse och är förtryckt och fast i kvinnofällan
Men jag har ju svarat dig på den saken och skrivit att jag inte tycker det är det. Utan att jag tycker ni verkar jämställda på den biten.

Antagligen eftersom vi gör samma och jag själv då tycker det är jämt upp hos oss. Dvs du kör inte hela hemmet biten. Vi är lika ojämställda som ni är i så fall. Han lagar maten och handlar och jag diskar, tvättar (städar gör vi typ båda, typ, gärna samtidigt, eller snarare ganska ogärna). Det är nog onekligen antagligen mer med maten än med disken och tvätten, i alla fall så som han gör den. Det skulle inte varit det så som jag hade gjort den :sneaky:.
 
Senast ändrad:
Men jag har ju svarat dig på den saken och skrivit att jag inte tycker det är det. Utan att jag tycker ni verkar jämställda på den biten.

Antagligen eftersom vi gör samma han städar och jag själv då tycker det är jämt upp hos oss. Dvs du kör inte hela hemmet biten. Vi är lika ojämställda som ni är i så fall. Han lagar maten och handlar och jag diskar, tvättar (städar gör vi typ båda, typ, gärna samtidigt, eller snarare ganska ogärna). Det är nog onekligen antagligen mer med maten än med disken och tvätten, i alla fall så som han gör den. Det skulle inte varit det så som jag hade gjort den :sneaky:.
Men flera andra har sagt att det inte är jämställt. Ingen har gett ett svar på varför man inte kan utgå från en pott med alla sysslor och dela jämnt efter det, istället för varje syssla var och en för sig.
 
Men flera andra har sagt att det inte är jämställt. Ingen har gett ett svar på varför man inte kan utgå från en pott med alla sysslor och dela jämnt efter det, istället för varje syssla var och en för sig.
Ja alltså jag vet inte exakt varför. Men tänker att det skulle kunna vara så att rent hypotetiskt sett om ni hade en son och en dotter att sonen skulle kunna få intrycket av att män bara kan städa och kvinnor bara kan laga mat. Men känner att det nog inte är riktigt samma grej som mannen bilen kvinnan hemmet, för mig. Här är ju båda lika mycket hemmet, men olika delar?
 
Tycker det är en jättesvår fråga!

I mitt fall så är sambon inte pappa till mitt barn. Han lagar och planerar nästan all mat. Jag tvättar nästan alltid. Jag dammar oftare medan han dammsuger mer än mig.

Han tar hand om sina egna höns, jag klipper gräset. Å andra sidan gör han tyngre saker här hemma, det är han som har grävmaskinen. Jag tar oftare hand om alla våra hundar, eftersom hans jobb gör det svårt att lösa det. Min bil hjälper han mig med om han kan, men jag byter alltid däck ihop med min far som en mysig aktivitet så det är egentligen bara om den skulle rasa mitt på vägen.

Jag planerar och köper barnets frukt, presenter till kalas, kläder etc för ja det är ju faktiskt mitt barn. Däremot står han för all planering inför alla våra släktkalas. Jag skickar möjligtvis inbjudan men han planerar, lagar mat och framför allt bakar. Fixar ballonger, ljus osv.

Jag vill nog tycka att vi har en ganska schysst uppdelning, även om den varierar lite över året. Han jagar mycket vintertid. Då tar jag lite mer hemma tror jag. På sommar/höst brukar jag tävla mer med mina hundar, då steppar han upp. Jag jobbar mer hemma, men är väldigt noga med att inte gå och pyssla för mycket hemma bara för det, det är liksom bådas ansvar anser jag.
 
Nu har jag inte läst alla svar.

Vi delar inte lika på att göra sysslor på så sätt att vi gör en viss syssla varannan gång. Utan vi delar väl mer upp det så att Vissa saker gör vi rätt lika av. Medans andra saker som den ena är bättre på, har bättre fysik för att göra eller tycker är roligare/tråkigare än den andra delar vi upp efter vem som passar bäst för det.
Jag orkar inte göra vissa saker fysiskt ooch han gör dem. Sen är det vissa saker han är sämre på och då gör jag dem.
Vissa saker tycker någon är kul och den andra dödstråkigt. Då plågar vi ju oss inte igenom något hemsk tråkigt/jobbigt/ansträngande om den andra gärna gör det. Sen kan man ju behöva ha gjort vissa saker några ggr för att kunna om den andra blir sjuk, åker bort etc. Men det räcker väl känner vi båda.
I perioder kanske en gör mer än den andra också beroende på livet liksom.
För mig känns det viktigast att vi är nöjda med upplägget och inte att det ska delas på exakt allt.
Även ekonomiskt har vi båda stått för mer än den andra i vissa perioder. Det jämnar ut sig i längden för oss.
 
Ja, skit samma att allt annat i hushållet delas lika, bara han kan laga mat som mitt kräsna jag gillar.
Håller med dig där. Jag är inte lika duktig som min sambo när det gäller matlagning. Det är väl kanske något med hans kryddning eller nåt. Det innebär liksom inte att jag skulle svälta mig själv eller mitt barn om han flyttade. Bara att han vill ha mer smak och föredrar att göra den själv, det är liksom hans stora intresse i livet med viltkött osv. Jag ser det inte som att jag liksom brister i mitt engagemang där, bara för att jag inte är lika kompetent.
 
Men flera andra har sagt att det inte är jämställt. Ingen har gett ett svar på varför man inte kan utgå från en pott med alla sysslor och dela jämnt efter det, istället för varje syssla var och en för sig.
Könsrollsgrejen, har flera svarat. Förebild inför barnen, har andra svarat. Med mera.

Du har någon annan idé om jämställdhet. Varför äydet viktigt för dig att andra tolkar det du säger som att ditt förhållande är jämställt enligt deras syn på jämställdhet?
 
Könsrollsgrejen, har flera svarat. Förebild inför barnen, har andra svarat. Med mera.

Du har någon annan idé om jämställdhet. Varför äydet viktigt för dig att andra tolkar det du säger som att ditt förhållande är jämställt enligt deras syn på jämställdhet?
Det är viktigt för mig att förstå varför det skulle vara "fel" att dela alla (ALLA) sysslor gemensamt. Inte varje syssla var för sig.

Men jag skiter i det här nu.
 
Det är viktigt för mig att förstå varför det skulle vara "fel" att dela alla (ALLA) sysslor gemensamt. Inte varje syssla var för sig.

Men jag skiter i det här nu.
Jag tycker aspekten att båda parter har kunskap att ta hand om olika områden är viktigt och en viktig del av jämställdhet, att man visar sina barn att båda kan. Men det är inte tillräckligt i sig för ett jämställt förhållande.
 
Helt jämställt. Jag kan liksom inte se mig leva i ett äktenskap där det inte är så. Hade aldrig accepterat det. Jag tjänar också en hel del mer än min man men det gjorde jag inte när vi träffades så det påverkar oss inte. Har helt gemensam ekonomi. Alla pengar är våra pengar.
Vi gör det som behövs. Inget uppdelat mer än att jag lagar mat och han tar disken. Behövs det tvättas så tar den som ser det hand om det. Samma med målning och allting annat.

Vi har inga barn och ville inte ha heller.

Same. Jag tjänar betydligt mer än min man och vi är barnfria. Jag hatar att dammsuga, diska och tvätta- min man sköter det oftast. ÄLSKAR att laga mat (mat är kärlek!) så jag gör gärna det vardag som helg. Inga problem att städa toaletterna, våttorka och damma av- så det gör jag. HATAR med stora bokstäver allt som har med trädgård att göra så han sköter mkt av det förutom våra rabatter (som jag har multipla gånger hotat att cemnetera igen 😝) men gör det med ihopbitna tänder tills vidare (gillar ändå vår doftpion lite). Han har några rätter som är "hans" som han gör svinbra och då får han ha dem ifred och laga utan att jag lägger mig i. Vi handlar tillsammans och lägger till lika mkt till vårt gemensamma konto för villan och andra gemensamma utgifter.
 
Det är viktigt för mig att förstå varför det skulle vara "fel" att dela alla (ALLA) sysslor gemensamt. Inte varje syssla var för sig.

Men jag skiter i det här nu.

Jag tror att anledningen till att du och jag ser olika på detta är att du verkar tänka mer kategoriskt kring begreppet "jämställt". Antingen så är det uppnått, punkt, och då är det rätt gjort av dem. Eller så är det inte uppnått, och då är det fel gjort av dem. Jag tänker på jämställdhet som mycket mer variabelt, som inte går att fastslå utifrån en endimensionell faktor, och som ofta även varierar över tid pga olika orsaker.

Jag kan också se ett antal olika exempel på när det är motiverat att INTE ha en jämställd uppdelning, som när orken är olika, någon är extremt selektiv med mat, någon har svår social fobi, eller svårt med något annat etc. Vi är människor och inte programerbara robotar, när vi försöker skapa bra relationer och vara goda förebilder för våra barn. Därmed så tycker jag att det kan finnas lägen där man INTE bör slå knut på sig för att bli mer jämställda just precis nu. Det betyder inte att jag tycker att det redan är jämställt, eller att jag tycker att de ska sluta vilja bli mer jämställda långsiktigt, utan att jag tycker att det är mer "rätt" för det paret att prioritera något annat just då.
 
Nej det är vi inte. Nu är det svårt att ändra på för tillfället eftersom sambon är sjuk och rent kasst inte kan/orkar göra stora delar av hushållsarbetet. Dock pratar vi om det och försöker hitta lösningar och båda är medvetna om hur det ser ut just nu, blev också sämre efter barn upplever jag.
 
For Maken och mig ar var storsta anledning till att "tjaffs" uppstar att vi har olika syn pa det mesta i hushallet. Jag ar perfectionist, men vagrar halla hemmet som jag skulle vilja sjalv och da blir det ofta att jag lagger grejor lite planlost overallt. Maken tycker att det ar bra nar ytan ser hyfsad ut och att jag ar aldeles for petig nar jag tycker att han ar aldeles for slarvig. SA ... vi har helt enkelt fatt acceptera att vi bada har ratt och gora det basta av det hela.
Under manga ar jobbade han mycket mer an mig och jag tog hand om det mesta hemma och med barnen. Numera jobbar jag mycket mer an honom och han tar hand om det mesta hemma (men hundarna ar mina da jag ar den som tranar och tavlar sa dem skoter jag!)

Numera tycker jag att vi ar mycket jamnlika aven om han inte lagar mat. Jag handlar da han har lite svart att ga mycket och lagar mat da han verkligen inte tycker om att gora det aven om han kan mer an han vill erkanna. Han stadar alltid koket efter middag och i ovrigt ocksa (stada koket ar det varsta jag vet). Gor jag sylt och slabbar gar jag och satter mig nar det ar klart och han tar over koket och far det rent.
Han dammsuger och torkar golv, jag dammar. Han tvattar (utom vissa plagg jag ar radd om som jag tvattar sjalv. :p Haromdagen kom jag hem nar han just strukit klart 6 av mina blusar. Vi bada gor det som behover goras men den som tycker samst om en uppgift slipper oftast gora just det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 249
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp