Jämställt förhållande

Oj! Jag tycker definitivt att städning är jobbigare än matlagning. Lagar jag middag så blir middagen klar. Helt klar. Städningen blir ALDRIG klar. Den bara fortsätter i all oändlighet, precis som tvätten.

Jag vet inte...jag brukar bli hungrig dagen efter också 😅

Men intressant hur olika man kan se på det! För mig är det tvärtom. Jag ser tvätten som något som konkret blir klart, medan maten som ett evighetsgöra...
 
Jag vet inte...jag brukar bli hungrig dagen efter också 😅

Men intressant hur olika man kan se på det! För mig är det tvärtom. Jag ser tvätten som något som konkret blir klart, medan maten som ett evighetsgöra...

Ja, fast jag kan checka av att jag blivit klar med maten. Det går ALDRIG att checka av att man är klar med städning.
 
Hemma har vi haft en diskussion ang att bo i hus eller inte. Jag har kommit fram till hyresrätt utan trädgård nog är det som passar mig bäst och sambon vill ha trädgård. Hen har sagt att jag inte kommer behöva fixa något i trädgården, men det skaver ändå väldigt mycket att bo i hus och den ena parten ska fixa allt med trädgården.
 
Vi är överens när det gäller matlagning. Dvs näringsriktig mat är faktiskt viktigt och väl värt att lägga tid på.

Men inte alls när det gäller trädgården, hela familjen har ju inte alls glädje av en vacker trädgård. Det finns människor som har större glädje av en asfalterad basketplan än en äng med äppelträd. Därför skrev jag gräsklippning och häckklippning, det är ju båda krav från grannar och kommunen och ev hyresvärd. Att ha en gräsöken, med iblandad mossa och nedklippt revsmörblomma, med häck runtomkring är helt acceptabelt till och med uppmuntrat och kan absolut vara till stor glädje för barn som vill spela fotboll eller badminton.

Så om jag vill ha fruktträd och bärbuskar och squash är det min grej. Min man föredrar ändå att köpa äpplen i affären. Kan tveklöst köpa ett paket körsbärstomater trots att hela bänken är full av dem. Köpt är ju ändå bättre liksom.:down: Det är tråkigt men det normala i Sverige att låta sina äpplen ruttna bort i monilia och köpa importerade istället.
Ok. Om jag hade en man som inte kunde se något värde i en vacker trädgård eller ett vackert hem, så skulle jag nog tänka att jag valt fel man. Vi skulle vara inkompatibla.
 
Jag håller inte med. Om man tillsammans bestämt att man vill hålla en viss nivå av kvalitet på trädgården tycker jag att det är en hushållssyssla. En frivillig sådan som man tagit på sig men ändå en hushållssyssla som man tillsammans bestämt ska göras. Bygga altan är valfritt men om båda valt det är det en hushållssyssla. Det är ju upp till varje par att tillsammans bestämma vad som är hushållssysslor och vad som är hobby.
Men det var ju inte det jag skrev :)

Jag skrev inte -om båda är överens om att ha en viss nivå på trädgården så är det en persons hobby.

Jag skrev att om inte båda är specifikt intresserade av trädgården så är hushållsarbetet gällande trädgården miniminivån på accepterad trädgård i samhället.

Jag tycker precis samma sak om heminredning. Om en person tycker att gardiner är episkt viktigt att byta fyra gånger om året och den andre faktiskt skulle föredra att alltid ha samma, då är det inte hushållsarbete att byta fyra gånger utan det drar ju snarare ned den andres känsla av välmående i hemmet att byte sker.

Ingenting kan få mig att tycka att förhållandet är jämställt med fördelning i stil med -jag kör alla feminina sysslor men han bygger en altan.
 
Ja, fast jag kan checka av att jag blivit klar med maten. Det går ALDRIG att checka av att man är klar med städning.
Jag kan checka av både matlagning och städning. Om du ska dammsuga och torka golv och har gjort det, är inte den uppgiften klar då för den här gången? Att den återkommer är ju inte samma sak som att man aldrig är klar. Matlagning återkommer också.
 
Men det var ju inte det jag skrev :)

Jag skrev inte -om båda är överens om att ha en viss nivå på trädgården så är det en persons hobby.

Jag skrev att om inte båda är specifikt intresserade av trädgården så är hushållsarbetet gällande trädgården miniminivån på accepterad trädgård i samhället.

Jag tycker precis samma sak om heminredning. Om en person tycker att gardiner är episkt viktigt att byta fyra gånger om året och den andre faktiskt skulle föredra att alltid ha samma, då är det inte hushållsarbete att byta fyra gånger utan det drar ju snarare ned den andres känsla av välmående i hemmet att byte sker.

Ingenting kan få mig att tycka att förhållandet är jämställt med fördelning i stil med -jag kör alla feminina sysslor men han bygger en altan.
Fast jag håller nog ändå inte med. Säg att den ena är en snuskolle som aldrig byter sängkläder, och den andre gör det en gång i månaden. Förvandlas sängklädesbyte då plötsligt till ett nöje för den som byter?

Om allt som den andre inte gjort på samma sätt med samma energi själv är nöje/hobby, och inte räknas i det gemensamma, så blir det ju nån sorts erbarmlig lägstanivå på allt.

Är inte en del av poängen med att dela hushåll att en del saker händer som man själv inte hade brytt sig om att fixa, men som ändå är ganska trevliga att ha? Dvs att det gemensamma hemmet är trevligare än hemmet man hade haft ensam hade varit.

Om då den ena tycker asfaltplan är bäst, och den andra är trädgårdsentusiast, så skulle min lösning på det kanske snarare vara bli ihop med nån annan. Så deppigt att leva med en människa som inte kan se något värde i grönska.
 
Jag kan checka av både matlagning och städning. Om du ska dammsuga och torka golv och har gjort det, är inte den uppgiften klar då för den här gången? Att den återkommer är ju inte samma sak som att man aldrig är klar. Matlagning återkommer också.

Vi får enas om att vara oense om vilket av städning och matlagning som är tyngst.
 
Det där beror ju så mycket på om matlagning innebär korv och makaroner eller lasagne, om städningen är daglig storstädning eller en gång i veckan, hur mycket som stökas ner, robotdammsugare/inte robotdammsugare, svåråtkomliga ytor/inte svåråtkomliga ytor osv. Om jag får gissa läggs det mer tid på matlagning (inkl matplanering) i det här hemmet än det gör på städning.
Så är det absolut och det skrev jag också att det beror på olika parametrar.
 
Hemma har vi haft en diskussion ang att bo i hus eller inte. Jag har kommit fram till hyresrätt utan trädgård nog är det som passar mig bäst och sambon vill ha trädgård. Hen har sagt att jag inte kommer behöva fixa något i trädgården, men det skaver ändå väldigt mycket att bo i hus och den ena parten ska fixa allt med trädgården.
Sambon kan väl skaffa en odlingslott?
 
Ok. Om jag hade en man som inte kunde se något värde i en vacker trädgård eller ett vackert hem, så skulle jag nog tänka att jag valt fel man. Vi skulle vara inkompatibla.
Jag skulle säga att både ett vackert hem och en vacker trädgård ligger i betraktarens öga (jag till exempel skulle tycka att vissa former av gardiner skulle minska min uppskattning av mitt hem) och att vi diskuterar i allmänhet inte specifika personer.

Det är säkert jättehärligt att du har en viss man men det var inte det jag var inne på.

Så jag vidhåller att man inte jämställt kan dela upp hemmet till att hon gör alla feminina inomhussysslor och han gör alla utomhussysslor. Jag tycker bara helt enkelt inte att antalet "manliga" sysslor (som jag knappt vet vilka de är) räcker till för att kompensera för inomhusarbetet.

Och jag tycker till exempel också att det finns en viss gräns där prydandet av hemmet övergår från hushållsarbete till hobby. (Där jag självklart också tycker att det är väldigt konstigt om det är en persons smak som helt styr prydandet av hemmet och den andre bara får acceptera.).
 
Hemma har vi haft en diskussion ang att bo i hus eller inte. Jag har kommit fram till hyresrätt utan trädgård nog är det som passar mig bäst och sambon vill ha trädgård. Hen har sagt att jag inte kommer behöva fixa något i trädgården, men det skaver ändå väldigt mycket att bo i hus och den ena parten ska fixa allt med trädgården.
Varför det, om den ena tydligt vill(!) något? Själv vill jag någon gång i livet bo med egen tomt, eller iaf någon typ av gräsplätt. På nivån att jag nog skulle fundera på om det var värt att vara sambo om valet en dag stod mellan bostad med gräsplätt och vara sambo. Då spelar det ingen roll hur mycket en eventuell sambo skulle vara villig att hjälpa till.
 
Fast jag håller nog ändå inte med. Säg att den ena är en snuskolle som aldrig byter sängkläder, och den andre gör det en gång i månaden. Förvandlas sängklädesbyte då plötsligt till ett nöje för den som byter?
Nej och jag vet inte vad jag skrivit som får dig att uppfatta det så? Var det biten med att städning, hämtning, lämning och matlagning osv osv var nödvändiga saker som måste delas på? Dvs de kvinnliga inomhussysslorna som var så många och stora och tidskrävande att de "manliga" sysslorna (vilka de nu var) har svårt att komma upp i samma mängd.

Byta lakan är självklart en nödvändig syssla som måste delas på. Om man inte kan komma överens om lägstanivån kanske man kan googla rekommendationer och följa dem. Men om en vill byta en gång i veckan och det är vad som rekommenderas och en vill byta varje dag, så tänker nog jag att varje dag bytaren kan få bya 6 gånger och den andre den 7 de gången.

Om allt som den andre inte gjort på samma sätt med samma energi själv är nöje/hobby, och inte räknas i det gemensamma, så blir det ju nån sorts erbarmlig lägstanivå på allt.

Men vad är erbarmeligt? att bara ha några stackars St Paulior i fönstren? Folk behöver ju inte ha en djungel. Det kan rent av vara mindre snyggt enligt många. (själv har jag en djungel)

Är inte en del av poängen med att dela hushåll att en del saker händer som man själv inte hade brytt sig om att fixa, men som ändå är ganska trevliga att ha? Dvs att det gemensamma hemmet är trevligare än hemmet man hade haft ensam hade varit.
Absolut. Men jag förstår inte varför det skulle göra att kvinnan ska göra allt inomhusarbetet själv och mannen ägna sig åt ngt abstrakt obeskrivet "fixande"/"annat".

Om då den ena tycker asfaltplan är bäst, och den andra är trädgårdsentusiast, så skulle min lösning på det kanske snarare vara bli ihop med nån annan. Så deppigt att leva med en människa som inte kan se något värde i grönska.

Så är det säkert? Men jag tycker det verkar finnas mängder av män som bor i ett hus som är inrett helt annorlunda än de själva skulle föredragit.

(Om du tror att min man skulle föredragit asfaltsplan så tror du fel. Men ingen av oss är speciellt "rabatter" person om jag skulle gå ifrån det teoretiska. Och igen av oss vill någonsin byta gardiner, .)
 
Senast ändrad:
Men jag kan föreställa mig att dessa manliga sysslor finns om man bor i eget hus eller på landet och att det skulle kunna bidra till hushållsekonomin att mannen gör ngn manlig syssla.
Att hålla familjen med en fungerande bostad är definitivt inte valfritt.
Det är nödvändigt.
 
Att hålla familjen med en fungerande bostad är definitivt inte valfritt.
Det är nödvändigt.
Min mamma höll familjen med en fungerande bostad som sagt.

För de flesta som bor i städer tror jag det manliga hushållsarbetet har försvunnit och att om båda ska dra en jämn börda behöver han göra hälften av det feminint taggade.

Jag tycker fortfarande inte att det är ett jämställt förhållande om man bor på landet och hon gör allting feminint taggat och han allting maskulint taggat. Det är snarare rakt traditionellt. Dock är arbetsbördan antagligen jämn. Även om han då traditionellt sett får all cred för sin del.
 
Varför det, om den ena tydligt vill(!) något? Själv vill jag någon gång i livet bo med egen tomt, eller iaf någon typ av gräsplätt. På nivån att jag nog skulle fundera på om det var värt att vara sambo om valet en dag stod mellan bostad med gräsplätt och vara sambo. Då spelar det ingen roll hur mycket en eventuell sambo skulle vara villig att hjälpa till.
Men det blir ju väldigt sned fördelning av hushållssysslor?
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 249
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Anlägga parkeringsplats
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp