Jämställt förhållande

Jag ser inte på det på samma sätt. Jag tycker såklart att det är ett jättebra steg i rätt riktning om man får till en jämlik fördelning sammantaget, men som jag ser på det så är det också viktigt att förändra vad man gör. Men det är ju okej att tycka olika.

Ja här håller jag verkligen med dig. Klokt!

Jag är ganska säker på att jag redan skrivit att det inte är ja/nej eller av/på. Självklart är det en gradfråga och det handlar om många olika faktorer.



Jag tycker såklart också att det är viktigt med ideellt arbete, och jag tänker inte lägga mig i hur folk gör. Men det är ju inte så svårt att konstatera att ”pappa tränar fotbollslaget och mamma lagar mat/städar” inte kommer skapa några förändringar i samhället när det gäller just jämställdhet.
Mm vår motsvarighet till "träna fotbollslaget" som min man sysslar med räknar jag helt klart till hobbykontot. Men då får jag väl slå ut det mot gräsklippningen då :sneaky:
 
Men det var ju inte jämställt att jag lagar mat och han städar.

Jag har aldrig påstått att någon av oss inte kan det ena eller andra. Vi har bara olika kompetenser och kompletterar varandra.
Millimeterrättvisa är det kanske inte, men vem fan orkar lägga energi på att hålla koll på vem som gjorde vad när?

Speciellt när man har så olika arbetstider som vi har. Det påverkar också vem som gör vad vilken gång.
Jag håller med den som inte tyckte er fördelning var helt jämställd. Jag har levt i en sån relation där jag lagade mat och han städade. Det var inte jämställt. Det kanske är det för er, men inte på samhällsnivå. I slutändan är det viktigaste att ni är nöjda med er fördelning, men att vara nöjd och att det funkar är inte samma sak som jämställd.
 
Man gör inte per automatik mer utanför arbetstid bara för att man gör mer hushållsarbete. Ofta är det så men inte alltid.

Jag tycker att jämställdhet är när summan av arbete+pendlingstid+övriga sysslor som behöver utföras är samma. Oavsett vad de övriga sysslorna består av. Egna hobbys räknas inte in. Men att hjälpa barnen med deras hobbys gör det. Tycker jag.

Sen är det ett helt annat problem att få summan att vara samma över tid. Exempel: Par med småbarn som bor i hus med trädgård.

Kvinnan sköter allt inne i huset (städning, matlagning, tvätt osv) plus en del trädgårdarbete.
Mannen renoverar huset, sköter bilarna, sköter de tunga uppgifterna i trädgården, tränar barnens fotbollslag.

Där kan summan vara samma för båda medan de har hemmaboende barn. Men säg att barnen flyttar hemifrån. Då försvinner arbetsuppgiften "träna barnens fotbollslag". För kvinnan minskar mängden tvätt, det behöver lagas mindre mat (men inte nödvändigtvis färre måltider), städningen förändras beroende på hur mycket barnen hjälpte till så blir den mer eller mindre. Kanske kan summan fortfarande vara lika för de båda. Kanske är den inte det. Beroende på, som sagt, hur mycket barnen hjälpte till och hur mycket mamman behövde serva barnen.

Sen blir paret äldre och säljer sitt hus och flyttar till lägenhet. Då försvinner nästan alla av mannen arbetsuppgifter. T.o.m. skötseln av bilen minskar eftersom han inte längre har verkstaden han hade när de bodde i hus (eller orken att meka med bilen) så han kör med den till en verkstad istället och betalar för servicen och däckbytena. Kvinnans arbetsuppgifter har inte ändrats så mycket iom flytten från hus till lägenhet, om något alls. Nu är summan definitivt inte samma! Då måste mannen ta över en del av hennes arbetsuppgifter för att summan återigen ska vara samma. Frågan är om han då är kapabel till det? Kan han laga mat, kan han tvätta kläder, kan han städa huset? Kommer han göra det?
Hur risigt hus och risiga bilar har man om den tiden kommer i närheten av tiden det tar att sköta ett hushåll. Och ja, majoriten av bilarna jag ägt har varit äldre än 20 år, jag har bott i ett äldre hus med nästan 4000kvm mark...
 
Jag håller med den som inte tyckte er fördelning var helt jämställd. Jag har levt i en sån relation där jag lagade mat och han städade. Det var inte jämställt. Det kanske är det för er, men inte på samhällsnivå. I slutändan är det viktigaste att ni är nöjda med er fördelning, men att vara nöjd och att det funkar är inte samma sak som jämställd.
Men exakt vad är det som inte gör det jämställt? Jag förstår verkligen inte varför man inte kan ha en "pott" att dela lika på.
 
Alltså barnens matcher, jag går på alla jag bara kan, det är ju där jag får mitt privatsociala- om inte barnen hade hållit på med idrott hade ju jag varit tvungen att skaffa egna vänner på något annat sätt😂

Nu fick vi pojkar som gillar boll och puck, hade de inte gjort det hade vår uppdelning förmodligen varit helt annorlunda, ex om det varit friidrott eller skidor- då hade det varit jag som var den föräldern, eller hästsport.

Vi har varit tillsammans i 26 år, varav 14 utan barn, det har aldrig varit 50/50 jämt varenda år av dessa men jag är rätt säker att räknar vi på hela perioden är det jämt fördelat. Vi har anpassat oss efter förmåga och situation. Han har hjälpt till och stöttat mig när jag har haft det intensivt på jobb, så som jag har gjort när han har haft det intensivt. Vi har dragit det här lasset framåt tillsammans på egen hand då vi inte har familj i närheten men det har inte inneburit att vi har gjort 50/50 precis varje dag.
Resten då. Planering av allt som hör till. Vårdcentral, föräldramöten, kalas?
 
Hur risigt hus och risiga bilar har man om den tiden kommer i närheten av tiden det tar att sköta ett hushåll. Och ja, majoriten av bilarna jag ägt har varit äldre än 20 år, jag har bott i ett äldre hus med nästan 4000kvm mark...
Att finputsa sin entuastbil eller lägga en massa tid på sin trädgård faller i min värld under hobbys. Kul att kunna ägna sig åt sin hobby istället för att sköta familjen AB typ.
 
Vi gör inte 50/50 av allt i hemmet, men vi jobbar lika hårt båda två efter våra egna förutsättningar,

-Jag lagar aldrig bil eller byter däck (håller dock gubben sällis och assisterar när han gör det)
-sen barnet kom gör han typ 90% av trädgårdsskötseln, men jag har passat ungen under tiden så... Även innan barn så klippte han alltid häcken och gjorde mer trädgårdsarbete än mig
-Disk delar vi, men jag plockar väl maskinen något oftare eftersom jag alltid lagar frukost när vi är lediga och då ofta tömmer maskinen när kaffevattnet kokar upp
-Matlagning delar vi, men det går lite i perioder vem som lagar mest. Han lagar nog lite oftare än mig. Jag jobbar ibland jour och då lagar han och när bebisen hängde i tutten 24/7 lagade han nästan varje dag.
-jag tvättar och viker tvätt till 99%. Han gör så mkt annat och jag har inget emot det.
Vad är exakt "så mycket annat"? Du har ju räknat upp det mesta i ett hushåll.
 
Hur risigt hus och risiga bilar har man om den tiden kommer i närheten av tiden det tar att sköta ett hushåll. Och ja, majoriten av bilarna jag ägt har varit äldre än 20 år, jag har bott i ett äldre hus med nästan 4000kvm mark...

Och då vore det ju definitivt bra att dela en del på uppgifterna så att båda är kapabla på alla områden om den ene blir sjuk eller försvinner. Eller gemensamt ta beslut om att man måste köpa en bättre bil och sänka ambitionerna på renoveringsprojekten.
 
Hur risigt hus och risiga bilar har man om den tiden kommer i närheten av tiden det tar att sköta ett hushåll. Och ja, majoriten av bilarna jag ägt har varit äldre än 20 år, jag har bott i ett äldre hus med nästan 4000kvm mark...
Jag tror ju att den störa tidstjuven i det sammanhanget är att vara tränare till barnens fotbollslag...
 
Jag känner mig inte alls i försvarsställning, undra vad som får dig att tro det? Måste uttrycka mig dåligt för jag känner noll behov av att försvara att jag prioriterar att vara mer med våra barn än min man gör.. För mig är det noll problematiskt och därför inget jag känner jag behöver försvara…Kanske tycker jag att det inte är ett problem för att han inte tar det som självklart att jag ska göra mer? Utan att det 100% är mitt val. I vårt umgänge har var och varannan person olika barnflickor/au-pairer/barnvakter. Det skulle vi också kunna ha. Och vi har hyfsat lika möjlighet att betala för sån lösning. Bara det att jag inte vill, alltså är jag mer med barnen. Av rent egoistiska skäl, typ :)
Kan din man barnens personnummer? Om vård/skola ringer honom i någon fråga för du är otillgänglig, kan han svaret? Köper han någon gång presenter på eget initiativ - till barnen eller släktingar? Vet han vad barnens vänner heter?
 
Kan din man barnens personnummer? Om vård/skola ringer honom i någon fråga för du är otillgänglig, kan han svaret? Köper han någon gång presenter på eget initiativ - till barnen eller släktingar? Vet han vad barnens vänner heter?
Varför skulle han inte? Bara för att han jobbar längre dagar på vardagar är han ju inte helt frånkopplad…Han kan självklart barnens personnummer. Jag köper nog lite oftare barnens presenter, men självklart gör han det också. Och han är ungefär tusen gånger bättre än mig på att köpa presenter till övrig släkt och vänner och styra upp middagar/lekträffar etc. Förstår inte hur hans extra timmar på jobbet i veckorna skulle göra honom till en helt passiv och frånvarande person…
 
Jag kanske är lite knäpp men jag räknar nog bort mycket som möjlig hobby när det gäller hemarbete.

Tex trädgård, egentligen är det ju bara klippa gräs och klippa häck som har med husållsarbete att göra, resten är ju helt valfritt. Krukväxter hemma är valfritt, gardiner, prydnader och sådant är valfritt, så har någon det och den andre inte tycker det är viktigt är det hobby. Bygga altan är valfritt.

Bilen måste besiktigas och skifta däck på och kanske köras igenom en biltvätt en gång om året, resten måste ju rimligen vara valfritt?

Däremot äta, diska, dammsuga, städa, tvätta, handla barnkläder, hjälpa med läxor/påminna om läxor, hämta, lämna, läsa godnattsaga. Måla huset (typ och säkert ngt mer) Inte valfritt. Så det är väl det man måste dela på.

Så för mig, uppvuxen med en ensamstående mamma och en ohändig pappa så går alla möjliga "manliga" sysslor in under totalt valfritt och därmed inte hushållsarbete som kan ersätta matlagning eller städning. Vi gjorde inga "manliga" sysslor alls under min uppväxt och verkar ha klarat oss fint.

(eller jag kan hugga ved såklart och sådant men det behövdes ju inte i vår lägenhet utan om man ville elda i sommarhuset, valfritt.)

Men jag kan föreställa mig att dessa manliga sysslor finns om man bor i eget hus eller på landet och att det skulle kunna bidra till hushållsekonomin att mannen gör ngn manlig syssla. Typ måla huset var tionde år. Men jag kan inte begripa hur det går till om man delar rättvist och han gör manliga sysslor och hon kvinnliga. Eftersom de manliga inte riktigt finns med som nödvändiga för mig utan är -hobby.
Fast nä. Det tycker jag lätt blir ”allt utöver överlevnad räknas som nöje”.

Säg t ex matlagning. Man behöver äta för att överleva, men man måste inte äta gott och varierat. Om den som lagar mat lägger lite tid på att familjen ändå får god och varierad mat, ska det då läggas på den personens nöjeskonto?

Samma med trädgården - hela familjen har ju glädje av en vacker trädgård, även om den inte krävs för överlevnad. Det är ju ändå något som kommer alla tillgodo, inte bara för den som gör jobbet.

Skillnad med en hobby de andra inte har glädje av - det är sånt som jag skulle sätta på nöjeskontot. Typ träffa kompisar, träna, spela dataspel, eller vad det nu är.
 
Fast nä. Det tycker jag lätt blir ”allt utöver överlevnad räknas som nöje”.

Säg t ex matlagning. Man behöver äta för att överleva, men man måste inte äta gott och varierat. Om den som lagar mat lägger lite tid på att familjen ändå får god och varierad mat, ska det då läggas på den personens nöjeskonto?

Samma med trädgården - hela familjen har ju glädje av en vacker trädgård, även om den inte krävs för överlevnad. Det är ju ändå något som kommer alla tillgodo, inte bara för den som gör jobbet.

Skillnad med en hobby de andra inte har glädje av - det är sånt som jag skulle sätta på nöjeskontot. Typ träffa kompisar, träna, spela dataspel, eller vad det nu är.
Vi är överens när det gäller matlagning. Dvs näringsriktig mat är faktiskt viktigt och väl värt att lägga tid på.

Men inte alls när det gäller trädgården, hela familjen har ju inte alls glädje av en vacker trädgård. Det finns människor som har större glädje av en asfalterad basketplan än en äng med äppelträd. Därför skrev jag gräsklippning och häckklippning, det är ju båda krav från grannar och kommunen och ev hyresvärd. Att ha en gräsöken, med iblandad mossa och nedklippt revsmörblomma, med häck runtomkring är helt acceptabelt till och med uppmuntrat och kan absolut vara till stor glädje för barn som vill spela fotboll eller badminton.

Så om jag vill ha fruktträd och bärbuskar och squash är det min grej. Min man föredrar ändå att köpa äpplen i affären. Kan tveklöst köpa ett paket körsbärstomater trots att hela bänken är full av dem. Köpt är ju ändå bättre liksom.:down: Det är tråkigt men det normala i Sverige att låta sina äpplen ruttna bort i monilia och köpa importerade istället.
 
Jag som istället börjar få "ångest" för att mina smakrika hemvårdade tomater kommer ta slut inom en tid och jag åter ska tvingas köpa sämre i butiken.
Ja för mig är det ju definitivt inte samma lika. Men min man verkar lida av en allvarlig nervositet inför saker som dyker upp från trädgården och är lite stolt om han lyckas använda en icke köpt squash.

Vår attityd till matlagning är helt från olika riktningar. Jag tittar vad jag har och lagar mat på det. Han funderar på vad han vill laga och köper ingredienser till det. (om det sedan är apelsin mitt i sommaren eller jordgubbar mitt i vintern är det inget han reflekterar över som totalt knäppt som jag gör)
 
Men exakt vad är det som inte gör det jämställt? Jag förstår verkligen inte varför man inte kan ha en "pott" att dela lika på.
Det beror så klart på vilken nivå allt är på, storlek på bostad mm. om det är uppgifter som för er tar lika lång tid och ansträngning, då funkar det jättebra. Problemet med en pott är oftast att man inte har värderat varje uppgift i flera aspekter utan byter 1 till 1 oavsett tid, ansträngning, frekvens, mental insats osv. Även om man klustrar sånt som görs ofta mot mer sällan så kan det vara olika ansträngning. Jag har varit sambo med en pedant som inte lagade mat och en kock som inte städade för att hårdra det. Jag har varit på båda sidor så att säga och tycker ändå inte att laga mat är att likställa med städning. Och då har jag matlagning som intresse, men tycker ändå att det är en tyngre uppgift. Vi kommer nog inte mötas så jag släpper denna diskussion.
 
Jag kanske är lite knäpp men jag räknar nog bort mycket som möjlig hobby när det gäller hemarbete.

Tex trädgård, egentligen är det ju bara klippa gräs och klippa häck som har med husållsarbete att göra, resten är ju helt valfritt. Krukväxter hemma är valfritt, gardiner, prydnader och sådant är valfritt, så har någon det och den andre inte tycker det är viktigt är det hobby. Bygga altan är valfritt.

Bilen måste besiktigas och skifta däck på och kanske köras igenom en biltvätt en gång om året, resten måste ju rimligen vara valfritt?

Däremot äta, diska, dammsuga, städa, tvätta, handla barnkläder, hjälpa med läxor/påminna om läxor, hämta, lämna, läsa godnattsaga. Måla huset (typ och säkert ngt mer) Inte valfritt. Så det är väl det man måste dela på.

Så för mig, uppvuxen med en ensamstående mamma och en ohändig pappa så går alla möjliga "manliga" sysslor in under totalt valfritt och därmed inte hushållsarbete som kan ersätta matlagning eller städning. Vi gjorde inga "manliga" sysslor alls under min uppväxt och verkar ha klarat oss fint.

(eller jag kan hugga ved såklart och sådant men det behövdes ju inte i vår lägenhet utan om man ville elda i sommarhuset, valfritt.)

Men jag kan föreställa mig att dessa manliga sysslor finns om man bor i eget hus eller på landet och att det skulle kunna bidra till hushållsekonomin att mannen gör ngn manlig syssla. Typ måla huset var tionde år. Men jag kan inte begripa hur det går till om man delar rättvist och han gör manliga sysslor och hon kvinnliga. Eftersom de manliga inte riktigt finns med som nödvändiga för mig utan är -hobby.

Jag håller inte med. Om man tillsammans bestämt att man vill hålla en viss nivå av kvalitet på trädgården tycker jag att det är en hushållssyssla. En frivillig sådan som man tagit på sig men ändå en hushållssyssla som man tillsammans bestämt ska göras. Bygga altan är valfritt men om båda valt det är det en hushållssyssla. Det är ju upp till varje par att tillsammans bestämma vad som är hushållssysslor och vad som är hobby.
 
Det beror så klart på vilken nivå allt är på, storlek på bostad mm. om det är uppgifter som för er tar lika lång tid och ansträngning, då funkar det jättebra. Problemet med en pott är oftast att man inte har värderat varje uppgift i flera aspekter utan byter 1 till 1 oavsett tid, ansträngning, frekvens, mental insats osv. Även om man klustrar sånt som görs ofta mot mer sällan så kan det vara olika ansträngning. Jag har varit sambo med en pedant som inte lagade mat och en kock som inte städade för att hårdra det. Jag har varit på båda sidor så att säga och tycker ändå inte att laga mat är att likställa med städning. Och då har jag matlagning som intresse, men tycker ändå att det är en tyngre uppgift. Vi kommer nog inte mötas så jag släpper denna diskussion.

Oj! Jag tycker definitivt att städning är jobbigare än matlagning. Lagar jag middag så blir middagen klar. Helt klar. Städningen blir ALDRIG klar. Den bara fortsätter i all oändlighet, precis som tvätten.
 
Det beror så klart på vilken nivå allt är på, storlek på bostad mm. om det är uppgifter som för er tar lika lång tid och ansträngning, då funkar det jättebra. Problemet med en pott är oftast att man inte har värderat varje uppgift i flera aspekter utan byter 1 till 1 oavsett tid, ansträngning, frekvens, mental insats osv. Även om man klustrar sånt som görs ofta mot mer sällan så kan det vara olika ansträngning. Jag har varit sambo med en pedant som inte lagade mat och en kock som inte städade för att hårdra det. Jag har varit på båda sidor så att säga och tycker ändå inte att laga mat är att likställa med städning. Och då har jag matlagning som intresse, men tycker ändå att det är en tyngre uppgift. Vi kommer nog inte mötas så jag släpper denna diskussion.
Det där beror ju så mycket på om matlagning innebär korv och makaroner eller lasagne, om städningen är daglig storstädning eller en gång i veckan, hur mycket som stökas ner, robotdammsugare/inte robotdammsugare, svåråtkomliga ytor/inte svåråtkomliga ytor osv. Om jag får gissa läggs det mer tid på matlagning (inkl matplanering) i det här hemmet än det gör på städning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 248
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp