Jämställt förhållande

Inte om man betraktar trädgården -förutom gräsklippning och häckklippning som hobby. Då kan den ena lägga den energin och glädjen i trädgården och bara behöva tjata om gräsklippningen.
Fast om jag inte vill klippa gräset? Eller skotta snö. Alltså det handlar om basic trägårdsskötsel som jag inte är intreserad av att lägga tid på.
 
Fast om jag inte vill klippa gräset? Eller skotta snö. Alltså det handlar om basic trägårdsskötsel som jag inte är intreserad av att lägga tid på.
Det handlar väl mer om att komma/vara överens om hur man vill leva sitt liv, dvs en annan väldigt stor fråga. Inte lätt när man vill olika.
Tror det gör något komplicerat nästan omöjligt komplext om man drar in sådana aspekter i jämställdhetsfrågan.
 
Min mamma höll familjen med en fungerande bostad som sagt.

För de flesta som bor i städer tror jag det manliga hushållsarbetet har försvunnit och att om båda ska dra en jämn börda behöver han göra hälften av det feminint taggade.

Jag tycker fortfarande inte att det är ett jämställt förhållande om man bor på landet och hon gör allting feminint taggat och han allting maskulint taggat. Det är snarare rakt traditionellt. Dock är arbetsbördan antagligen jämn. Även om han då traditionellt sett får all cred för sin del.
Det är inte en hobby att se till att huset har vatten, avlopp, elektrisk ström och ett tätt tak.
Det är en nödvändighet.
 
Om jag ska fastna lite på "coacha barnens fotbollslag" kontra "sköta hemmet" så är det verkligen inte jämställt även om det tar lika mycket tid ur synvinkeln att den som coachar också kan dra nytta av det i form av nätverkande och att det i vissa yrken kan ses som en merit att ha den typen av fritidsaktiviteter med ledarroll.

Jag lovar att ingen har någon nytta av att lägga till städning och matlagning i sitt CV och vilka är det som traditionellt gör det?
 
Men det blir ju väldigt sned fördelning av hushållssysslor?
För mig skulle alltså "ha en tomt" vara likställt vilken hobby som helst, dvs hela mitt ansvar. Sedan kanske jag inte hade velat köpa ett stort hus med allt vad det kräver i underhåll, om jag varit ensam att vilja sköta basbehoven där. Men tex finns det i min kommun ett flertal bostadsrättsradhus med stor gräsplätt som går att klassa som en liten tomt. Ett sådant hade vi kunnat bo i för min del även om sambon inte velat sätta en fot på tomten, aldrig klippt ett enda blad på någon buske, aldrig klippt ett grässtrå osv.

Om jag är den som vill ha tomt och den andra är tydlig med att den inte vill det, då får ju jag bestämma om jag vill ta hand om tomten själv med allt vad det kan tänkas innebära, eller om det blir för jobbigt och jag istället vill bo i lägenhet.

Att någon annan ska bestämma åt mig vad som blir för jobbigt för mig, aldrig!
 
Jag citerar ingen särskild, utan fortsätter fundera och försöker förstå vad problemet är.

Att vi inte skulle lägga två strån i kors för att bli jämställda är skitsnack. Vi jobbar massor på det. Jag ser bara inte hur det är mer jämställt att dela varenda syssla 50% jämfört med en total "hushållspott" där alla för hushållet viktiga sysslor delas jämnt mellan parterna. Jag viker tvätt, han byter blöja ena dagen. En annan dag är det annorlunda. Måste båda två vika tvätt tillsammans varje gång för att det ska vara jämställt?

Jag förespråkar inte att man måste göra alla sysslor varannan gång, eller någon annan millimeterrättvisa. Men jag tycker inte heller att det kan klassas som särskilt jämställt om man kategoriskt delar upp typiskt kodade sysslor helt mellan sig, och sedan räknar antal äpplen och bananer.

Men jag tänker inte heller att särskilt många relationer är helt jämställda fullt ut, inte vad jag ser omkring mig i alla fall. Och jag tänker att man inte behöver känna sig dömd för att man varken är bättre eller sämre än de flesta andra? Jag ser det mer som ett konstaterande att vi inte lever särskilt jämställda liv i allmänhet, och att det viktigaste är att man kan prata med varandra i sin relation om hur man vill ha det och gemensamt komma fram till om man vill ändra något och vad man vill släppa för att man trivs med det som man har det. För mig är själva reflektionen och medvetenheten, och kommunikationen med partner om det, som är viktigare, och därigenom ett val att ändra eller behålla, än vad exakt vi scorar i ett protokoll just nu. Det kommer att ändras i olika perioder av livet (Men förhoppningsvis mer åt bättre än sämre, totalt sett, även om det ibland dippar på grund av diverse orsaker) och "full pott" kommer vi nog aldrig nå, jag ser nog inte ens begreppet "jämställt" som ett så icke-komplext fenomen att det går att konstatera när det är uppnått till fullo.

Eftersom jag ser jämställdheten som ett mål/perspektiv man har med sig när man reflekterar över sin relation, så ser jag inte att man "blir klar" med det. Status kommer förändras beroende på vad som händer i respektive liv, och inte minst är väl barn det som är vanligt att det förändrar saker och ting.

Jag kanske missförstår dig, men när jag läser dina inlägg så känns det som att du resonerar att "ni är nöjda" och alltså har ni ett jämställt förhållande eftersom ingen av er vill ändra på något. För mig blir det bakvänt, för man kan vara väldigt nöjd och ha det bra tillsammans även i en relation som inte är jämställd. Samt att det sätter en punkt, när man ser sig som klar med att utmana sin relation utifrån ett jämställdhetsperspektiv, medan jag mer ser det som en livslång fråga.

Men jag kräver inte att du ska se på det som jag, jag förklarar bara hur jag tänker och varför jag undrade varför det är viktigt för dig att komma fram till att er relation är jämställd.
 
Det är ett val vilket arbete som man vill göra för att ha en bostad.

Om man hyr så måste man ju i stället jobba ihop pengarna för att betala andra för att sköta bostaden.
Ett arbete som inte är ett val det heller.

Fast det där att det är billigare att bo i egenägt hus än i andra boendeformer, är en sanning på Buke som inte är en absolut sanning i verkligheten.
 
Om jag ska fastna lite på "coacha barnens fotbollslag" kontra "sköta hemmet" så är det verkligen inte jämställt även om det tar lika mycket tid ur synvinkeln att den som coachar också kan dra nytta av det i form av nätverkande och att det i vissa yrken kan ses som en merit att ha den typen av fritidsaktiviteter med ledarroll.

Jag lovar att ingen har någon nytta av att lägga till städning och matlagning i sitt CV och vilka är det som traditionellt gör det?

Viktigt perspektiv!
 
jag undrade varför det är viktigt för dig att komma fram till att er relation är jämställd
Varför är det viktigt att vara jämställd? Ja det kan man ju fundera på. Jag anser att vi är jämställda i min relation, trots att min man inte lagar mat dagligen (att han sköter i princip resten av hushållet verkar ju inte spela någon roll..).
 
Varför är det viktigt att vara jämställd? Ja det kan man ju fundera på. Jag anser att vi är jämställda i min relation, trots att min man inte lagar mat dagligen (att han sköter i princip resten av hushållet verkar ju inte spela någon roll..).

Nej, att en part alltid lagar all mat och den andra gör allt annat, är inte en särskild jämställd fördelning av hushållssysslor i mina ögon. Och då är jag som sagt inte någon som kräver "varannan gång av allt" för att vara nöjd. Men ni är nöjda och det är det viktigaste, och om ni har en bra fördelning av tid, energi och pengar (utifrån era förutsättningar, som ju kan vara olika) totalt sett så är ju det väldigt bra i sig, även om jag inte skulle använda ordet "jämställt" för att beskriva upplägget.
 
Fast om jag inte vill klippa gräset? Eller skotta snö. Alltså det handlar om basic trägårdsskötsel som jag inte är intreserad av att lägga tid på.

Jag vill inte heller göra sådant. Särskilt inte skotta snö eller klippa gräs, för att inte tala om hur ogärna jag vill måla fasader och lägga om tak.

Om personen jag lever med absolut vill ha en villa trots alla de där nackdelarna, hade jag föreslagit att vi lever som särbo.
 
Jag vill inte heller göra sådant. Särskilt inte skotta snö eller klippa gräs, för att inte tala om hur ogärna jag vill måla fasader och lägga om tak.

Om personen jag lever med absolut vill ha en villa trots alla de där nackdelarna, hade jag föreslagit att vi lever som särbo.
Om jag varit ihop med någon som väldigt gärna velat flytta till hus och därmed också gärna tagit på sig de uppgifterna så hade jag flyttat med och "hjälpt till" när jag känner för det eller om personen inte hade accepterat att jag bara "hjälpt till" och inte varit jämställd så hade vi fått vara särbos. Jag lägger nog hellre om tak än klipper gräs faktiskt och fixar rabatter är bara att glömma, köp i så fall in den tjänsten, eller så byter jag bort den mot något annat som den andre tycker är trist att göra för den stunden.

kl

Det är snart 20 år sedan jag ens var i hop med någon och vårt äktenskap var inte jämställt av vad jag minns, tvärtom. När han var pappaledig och arbetslös tog han barnen och åkte till sina föräldrar (och lämnade hemmet i ett bombnedslag) och kom hem när jag kom hem. Då hade jag varit i skolan hela dagen. Jag hade heltidsstudier, fyra hundar, och hästar att ta hand om och när jag kom hem fick jag ta hand om hem och barn samt matlagning osv. Det var ohållbart och jag valde att sluta med studierna istället, fanns ingen ork till slut. Jag skulle bli gymnasielärare men gick bara ett år.

Nu bor jag med en hund och han kan faktiskt plocka upp saker själv från golvet om jag mutar med godis. jag säger hämta och så sitter jag vid leksakskorgen och så städar han upp sina leksaker. Även strumpor, pappersskräp, inneskor osv kan råka städas upp då. Han verkar lättare att motivera och lära städning än vissa män har jag tänkt....
 
Fast det där att det är billigare att bo i egenägt hus än i andra boendeformer, är en sanning på Buke som inte är en absolut sanning i verkligheten.
Det är ju olika beroende på hus och geografi.
Men om man är en familj med många barn så är det svårt att hitta tillräckligt stora lägenheter och de som finns har hög hyra.
I det läget blir ett hus mer prisvärt.
Även bostadsrätter drar iväg i avgift jämfört med eget hus.
 
Nej, att en part alltid lagar all mat och den andra gör allt annat, är inte en särskild jämställd fördelning av hushållssysslor i mina ögon. Och då är jag som sagt inte någon som kräver "varannan gång av allt" för att vara nöjd. Men ni är nöjda och det är det viktigaste, och om ni har en bra fördelning av tid, energi och pengar (utifrån era förutsättningar, som ju kan vara olika) totalt sett så är ju det väldigt bra i sig, även om jag inte skulle använda ordet "jämställt" för att beskriva upplägget.
Vem har sagt att jag alltid lagar mat? Vi hjälps åt och är jag borta/sjuk/whatever så lagar han givetvis mat. Behöver jag rena kläder tvättar jag.

Jag fattar verkligen inte hur du menar att man ska vara jämställd om man inte "får" dela sysslorna mellan sig och inte ha millimeterrättvisa. Hur ska man göra då?
 
Vem har sagt att jag alltid lagar mat? Vi hjälps åt och är jag borta/sjuk/whatever så lagar han givetvis mat. Behöver jag rena kläder tvättar jag.

Jag fattar verkligen inte hur du menar att man ska vara jämställd om man inte "får" dela sysslorna mellan sig och inte ha millimeterrättvisa. Hur ska man göra då?

Jag uppfattade dig som att du stod för matlagningen eftersom han inte gör det tillräckligt bra och matlagning är ett intresse för dig. Och att han gör "typ allt annat", som du menade gör att ni ändå har ett jämställt hushåll. Men om det nu kommer fram att ni hjälps åt och båda lagar mat så är ju det bara bra, då missuppfattade jag det du skrev tidigare. Beroende på vad du menar med att han visst också lagar mat, så hade jag fortfarande inte räknat en uppdelning på 98/2% som jämställd men om det handlar om att han faktiskt tar ansvar för en betydande del, även om det inte är just 50/50 så är det betydligt mer än vad det lät som tidigare.

Mat handlar ju om mycket mer än just att stå vid spisen, det ska planeras, handlas, startas i tid så att det är klart när det ska osv, och är mer än middagen på kvällen. Och det är därför jag inte vill fästa mig vid just matlagning, och exakt 50/50-fördelning av den, för ansvaret är bredare än så. Självklart FÅR man dela upp alla sysslor på millimetern om man vill, jag menade bara att jag inte tycker att det krävs för att vara jämställda. Det lät på dig som att du tolkade att ändra menar att det krävs, och då skrev jag att jag inte tycker det i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 249
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp