Jacson Celinen

Trådstartare
Nu har jag hört olika om bommens kurvatur där den ena parten skriver att den e mer åt det svängda hållet å den andra parten säger att den är rak???

Redogör.

Någon som vet bomvinkeln i xx-vid på denna?

Sv: Jacson Celinen

De är åt det smala hållet i bomvidden jämfört med andra sadlar. Exakt vilken vinkel xx-vid har vet jag ej dock.

Bommen är åt det mer svängda hållet, mer svägda än Globus clic/loke

Nej, jag tycker inte att Celine är åt det svängda hållet. Min häst har en Celine som passar. På honom funkar även t ex Globus Loke, Globus Clic (dressyren) och Crown Jessica.

Jag tycker inte heller att Celine är smal i bomvidden. Min sadel är wide, men dåligt stoppad nu. I t ex Stübben behöver kusen 33,5" och i Prestige (som inte passar pga svängdheten) 36".

varför jag undrar är helt enkelt att jag blev rekomenderad av sadelmakare att denna just ska passa hästar med rak rygg.
Sen vet jag redan att deras bomvidder är smalare, altså är en xx-vid som en x-vid. Men vet fortfarande inte bomvinkeln.

Kul att man fick två olika svar, hur är det nu egentligen??

Jacson är varken en böjd sadel eller en rak sadel. Den är inte som t.ex. Prestige, men den är böjd jämfört med t.ex. Albion k2, Globus, Clincher osv.
Bomvidderna är väldigt smala, xxvid är runt 105 grader bara.

:eek: Nu blir jag förvirrad, jag har en celine i xx-vid som jag tycker passar henne. Har haft kontakt med sadelmakare.

såhär ser hon ut i ryggen (de bästa bilderna jag har)

Utan sadel
8683529.jpg

8683528.jpg

8683527.jpg

Med sadel (här e den ny, har använd den i ca 1 år, ej dagligen)
8683439.jpg

8683440.jpg

Känner mig smått förvirrad

På första bilden ligger den enormt mycket i bakvikt, och på andra bilden ligger den också i bakvikt och kommer inte ner på hästen.
Din häst har en rak överlinje, men om du kollar noggrannt så ser du att hon har en liten böjning precis bakom manken (i muskulaturen). Så det kan vara så att böjningen på bommen passar eller så har böjningen på bommen orsakat det.. Men bomvidden ser ut att vara alldeles för smal....

Kan ta nyare bilder.

Shabraket på den bilden är konstigt sytt, den sluttar så vid frambenen så allt ser snett ut :crazy:

Tycker inte hon e extremt bred detta är xx-vid.

men somsagt återkommer :D

Den ser fortfarande för smal ut... Och den ser ut att vara på gränsen till för lång?
Jag tycker inte att min haflinger som är 125 grader bred är så himla bred... Men ändå finns det typ inga sadlar som är breda nog :crazy:

Jag funderar också på att köpa en J. Celine, har provridit en xw och fick in 2,5 fingrar i framvalvet när jag satt på. Jag är också tveksam på storlek, xw el. xxw...Min sadel låg också i baklut, kanske för att den var för liten??, min häst har rak rygg. Undrar om en xxw blir för bred? Någon som vet?

Det beror ju på hur det ser ut, utan bilder så är det lite svårt att säga varken bu eller bä..
Hur man mäter gradtalet på en sadel finns beskrivet i mina gamla trådar, läs där.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 235
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?