Ja då va de bestämt då =)

Ela

Trådstartare
Jag har bokat in första AR träningen för mig och min polle samt min kompis och hennes häst. Ska bli så kul !! men är fullständigt nybörjare på detta. Har varit intresserad ett tag och läst mycket samt hängt här och smygläst en del :D Annars tränar vi "vanlig" dressyr för tränare med kände att de va kul att prova något annat. Hur många är nisom blandar AR och "vanligt" fungerar det?

Men nu vill jag ha tips och råd från er. Hur får jag ut så mycket som möjligt av min träning?? Vad ska jag tänka på ?? Vill ju vara en bra elev :)

Vad jag förstod så innebar första träningen bara skrittövningar är det vanligt att men "bara" skrittar i början ??

Vad ska jag ha på honom, hopp eller dressyrsadel eller kanske barbacka ??

Sen har jag ju lite problem med bett på denna killen också, i dressyren går han nu på ett rakt gummibett som han trivs ganska bra med. Annars så rids han på kombinationsbett med hackamore och rakt bett fungerar också bra. Tränsbett tjafsat han en del med.
Vad rekommenderar ni att man börjar med för bett ??

Sen var det någon som sa att det kunde vara bra att ha olika träns samt olika bett om man rider både AR och "vanligt" ???

Tackar för svar på mina säker "dumma" frågor.

Bonusbild på min älskling :love:
DSC_0061%20kopiera.jpg-for-web-normal.jpg

Sv: Ja då va de bestämt då =)

Dressyrsadel och rakt tränsbett skulle jag ta. Sadeln går ju alltid att ta av om det skulle behövas av någon anledning.

Sen var det någon som sa att det kunde vara bra att ha olika träns samt olika bett om man rider både AR och "vanligt" ???
Vet inte riktigt vad du (den som sa det) syftar på. När man kommit en bit är det många som (på tränares inrådan) byter till stång och kapson. (En del använder kapsonen till ett tränsbett.)
I början kör man på det häst och ryttare är vana vid.

Hur får jag ut så mycket som möjligt av min träning?? Vad ska jag tänka på ?? Vill ju vara en bra elev
Var som vanligt bara. Gör som tränaren säger ;) Vissa vill ha in ekipaget kallt då hästens problem syns tydligare, så jag skulle inte värma innan. Eftersom det är mycket skritt i början gör det inget.

Vad jag förstod så innebar första träningen bara skrittövningar är det vanligt att men "bara" skrittar i början ??
Det är väldigt individuellt, somliga får skritta många pass andra travar och galopperar första gången. Men får du bara skritta kommer du känna att det räcker, det kan bli mycket att tänka på även om man bara får skritta.

Det är inget att vara nervös över, tränaren är där för att hjälpa dig!
Jättesöt pålle!

Va kul att åka iväg och testa AR! :)
Berätta gärna sen hure gick!

Va kul hoppas du blir nöjd med din lektion:)

ett tips är att verkligen lyssna och ta kritik, och lixom vara öppen:)

Ta den utrsutningen som din häst går bäst på sen lyssna på vad tränaren säger om det och kom sen fram till vad du tycker:)

Fin häst du har förresten! släng in lite mer bilder sen;)

Tack för alla svar. :bow:

Det ska verkligen bli spännande och förhoppningsvis jättekul. Jag har ju ridigt dressyr och tävlat under många år men har nu haft ett litet uppehåll pga av graviditet. Och nu när jag kom igång igen kände jag att jag ville prova något nytt. Jag skulle vilja hitta andra vägar att gå samt bli mer samspelt med min häst.

Första träningen kommer att vara 30/4 så sen kommer det massor av bilder :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 047
Senast: Åsa A
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 766
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama