J*vla ponny! (långt)

Sv: J*vla ponny! (långt)

Det gick bättre än väntat! Ponnyn är hemma igen, då veterinär tyckte att hon hade blivit såpass bra att hon inte behövde opereras! :)

Förra gången vi var hos vat ar hon ju 3 respektive 2 grader halt, men nu var hon helt frisk på benet som hon var 2 grader halt på förra gången, men det andra benet markerade hon fortfarande på. Dock inte alls så mycket som förra gången! :D

Vi ska vänta med att låna ut henne tills hon blivit färdigbehandlad, eftersom vi inte behöver den stallplatsen till något annat ändå! Sen får vi se vem som ska börja rida igång henne, eftersom jag är för mycket vikt för henne i början. Då skulle hon endast ha en fjäderlätt ryttare som inte gav så mycket extra tyngd! :angel: (inte jag då... :devil:)

Nu är matte glad igen! :D :angel:

Utan att ha en aning om hur det är i TS fall, men möjligheten finns att det ÄR föräldrarna som är 'anledningen'. Att de ställt någon form av ultimatum.

Ja, det är pappa.
Han säger att antagligen säljer vi hästen nu när den är halt(!!!) och garanterar(!!!) dom nya ägarna att hon kommer bli frisk, eller så lånar vi ut henne. För bort ska hon!! (enligt pappa, och nej, jag har inte mycket att säga till om för då får jag ont...)

1. Vilka vill köpa en halt häst? Det är ju som att be om kostnader och bekymmer!!
2. Det går ju inte ens att provrida henne! Som svar på detta säger pappa att det är äl bara att slänga upp personen på hästryggen och låt den hoppa! Den kan ju inte skadas av några hopp!!!
Jag fattar inte hur han tänker här, hon är ju halt för helvete!! Halt, och omusklad!

Mamma försöker disskutera med honom, men han tjatar bara om att syskonen inte får lika mycket pengar per månad som hästen kostar!

Så ja, jag har fått två alternativ. Två förjävliga!

Och nu ÄNTLIGEN har han ändrat sig!

Hon får lov att gå på lösdrift från den första januari, och så köper vi den andra hästen! Efter en eller två månader rider tjejer i det stallet igång henne, och när hon är igångsatt ska hon säljas! :)

Detta känns mycket bättre! :banana:

"De intorkade tårarna stramar åt skinnet på min kind.
Mascaran är inte längre på ögonfransarna, utan har runnit ner längs kinderna.
Det syns knappt på utsidan, men det känns desto mer på insidan.
Jag kanske ska förlora henne.
Copias öde avgörs imorgon.
Leva eller dö, det är frågan."

Så skulle man kunna skriva inledningen till en novell om dagens veterinärbesök.
Men jag vill inte skriva en novell, jag vill berätta det på ett enklare sätt.
Jag vill kunna berätta det utan en massa regler om hur det ska skrivas.

Det första jag vill skriva är GAAAAAAAAAAAH!!! Jag är så sur. På vem har jag ingen aning om, men inte på Copia i alla fall. Jag är nog sur på mig själv. Även fast jag vet att det antagligen inte var jag som orsakade skadan. Den har funnits där länge.

Idag var vi på ett återbesök på Åby, och matte var glad eftersom det bara hade sett ljusare och ljusare ut för varje besök. Hon hade blivit bättre och bättre.
Från att hon var 3 respektive 2 grader halt blev hon 2 respektive 1 grad halt, och sedan 1 respektive inget halt i framknäna. Men det var under en tid som redan passerat. Jag vill ha tillbaka den tiden!

Idag var hon halt. Jättehalt. Veterinären sa inga grader, men jag kan gissa på 2-3 grader i ena knäet och 1-2 grader i det andra. En kraftig ökning från för 3 veckor sedan.
Så imorgon ska dom utföra en titthåls-operation, men det känns så himla onödigt att vi inte gjorde den för 6 veckor sedan. Kanske 6 veckor av extra lidande för prinsessans del.

Imorgon avgörs det om hon någonsin kommer att kunna bli bra, eller om hon ska bli den vackraste ängel som världen någonsin skådat.
Just nu lutar det åt alternativ nummer två. Det verkar som om hon kommer att få somna in för alltid.

Jag tänker på Whitney Hustons låt "I will always love you" och Ronan Keatings låt "If tomorrow never comes"... Det gör ont i hjärtat att tänka på låttexterna. Dom är min verklighet.

Den mest känslofyllda bilden jag någonsin tagit på henne tog jag för bara några dagar sedan. Det var bara av en slump.
Men det ser ut som om hon gråter på bilden. Den får mig att tänka ännu mer på henne och hennes framtid. Den får mig att gråta ännu mer.

Men jag älskar den:

Bilden:

17460572.jpg

Du har den största platsen i mitt hjärta. För evigt.

Jag älskar dig Copia. För evigt.

håller hon inte ens som promenadhäst?
triangelmärka?

Va jobbigt.. hur gick det?

Har läst nästan hela tråden och jag kan väl hålla med dom som tyckte att det var fel av dig att skriva J*vla ponny men det var knappats det jag reagerade mest på. Utan att du hade tävlart 2 gånger på 1 vecka. Hmmm.. hoppas du lärt dig en läxa nu iaf och tar det lugnare om du skaffar en stor häst. Tänk på att du inte vill att samma sak ska hända. Hur kul det nu än är att hoppa och tävla. :p

Men hoppas allt går bra för din lilla ponny:idea: -Lampan

Tycker mest det är du som verkar vara en "bortskämd prinsessa".
Tror du hästen har ont för att jävlas med DIG? :mad:

:bow:
Kalla hästen för bortskämmd när den får ONT:eek:
Inte riktigt hästen fel kanske?:crazy:

Men för hundrade gången, jag kallade den inte bortskämd för att hon hade ont, utan för att en hovis sa det en gång, och efter det brukar vi skojja on att hon är en "bortskämd prinsessa", eftersom hon har mest saker i hela stallet, och är den hästen som sköts bäst. :smirk:

hur är det mendin stackars ponny... jag tycker det är så hemskt alla andras hästar dör eller blir sjuka.. jag har sex hästar och ingen av dom har någonsin varit halt.. jo en min b-ponny fick en möbeltass med spik i då han var halt i några veckor... sen inge mer. och vill bara säga det där med att dom går på lösdrift det är inte samma som att dom är vildhästar man ska ju fara till hästen MINST 2 ggr i veckan jag har själv alla utom en av mina hästar på lösdrift.. vi har ju visserligen eget stall och så men hästarna mår bäst och får mer muskler:D

Hon är opererad i bägge framknäna nu.

Dom hittade en spricka (!) i höger fram, och något fel med brosket på vänster fram, som tydligen skulle hindrat henn under ridning.
Alla fel är nu åtgärdade.

Tjejen som opererade tror att det är en relativt god chans att hon kommer att kunna hålla till normal ridning igen, medans veterinären som hela tiden har undersökt och behandlat henne tror inte att det är en så stor chans att hon håller till vanlig ridning, utan endast till lite skogsmulle-ridning. :cool:

Vem ska man egentligen tro på??

Helst vill jag tro på hon som genomförde operationen, men det känns mer sannolikt och realistiskt att tro på veterinären, han har ju ändå sett henne under en lång tid...

Har behandlande veterinär uttryckt den åsikten EFTER operationen med? Annars så den som vet bäst hur det ser ut är ju opererande veterinär. Samtidigt så är ju olika veterinärer olika positiva/negativa. Jag skulle försöka se det som att det finns en chans att ponnyn kan komma tillbaka fullt ut, men ha med i beräkningen att det kanske inte går. Dvs inte 'blint tro' på någon av dem eller låsa mig t ex vid 'det går nog inte'. Utan ta det med tiden, och hoppas att det går, men vara beredd på att det kanske inte går =)

Hon är opererad i bägge framknäna nu.

Dom hittade en spricka (!) i höger fram, och något fel med brosket på vänster fram, som tydligen skulle hindrat henn under ridning.
Alla fel är nu åtgärdade.

Tjejen som opererade tror att det är en relativt god chans att hon kommer att kunna hålla till normal ridning igen, medans veterinären som hela tiden har undersökt och behandlat henne tror inte att det är en så stor chans att hon håller till vanlig ridning, utan endast till lite skogsmulle-ridning. :cool:

Vem ska man egentligen tro på??

Helst vill jag tro på hon som genomförde operationen, men det känns mer sannolikt och realistiskt att tro på veterinären, han har ju ändå sett henne under en lång tid...Diana

Har kirurgisk veterinär diskuterat det enskilda fallet med din behandlande veterinär???

Om ja så borde du kunna lita på din behandlande veterinär för den personen känner mer till din närmiljö/hantering och historik.

Säg mig,, vad är rehabiliterings planen för det måste ju även finnas en framtida plan och rehab.

Jag tror faktiskt inte att den kirurgiska veterinären har disskuterat med min veterinär, i alla fall inte innan hon skrev "sammanfattningen" av operationen.

Det finns bara en långsiktig plan bestämd ännu, och det är att hon ska på återbesök om 3-4 månader, och om hon är bra då, ridas igång lugnt. Igångsättnings planen får jag när det blir aktuellt.

Har behandlande veterinär uttryckt den åsikten EFTER operationen med? Annars så den som vet bäst hur det ser ut är ju opererande veterinär. Samtidigt så är ju olika veterinärer olika positiva/negativa. Jag skulle försöka se det som att det finns en chans att ponnyn kan komma tillbaka fullt ut, men ha med i beräkningen att det kanske inte går. Dvs inte 'blint tro' på någon av dem eller låsa mig t ex vid 'det går nog inte'. Utan ta det med tiden, och hoppas att det går, men vara beredd på att det kanske inte går =)

Ja, han har utryckt det efter operation.

Båda veterinärerna tror att hon kommer bli bra, men den ena tror mer på skogsmulle-ridning, medans den andra säger att det finns en medel god chans att hon kommer att kunna anändas till tävling igen. Den chansen tror i pincip inte ens min "vanliga" veterinär är befintlig...:crazy:

Fast samtidigt borde väl den veterinär som sett hästen "inifrån" kunna ge en bättre bild av hur framtiden ser ut, Med bara röntgenbilder och böjprov säger inte mycket förens man vet hur insidan ser ut.

Min ohalta häst blev i princip utdömd tills en annan veterinär såg röntgenbilderna och tyckte att en operation var genomförbar. När operationen var klar så sa han att allt såg jättebra ut inget var skadat i benen av frakturena (toppfrakturer på kotsenbenen) och nu när operationen är genomförd så från att varit nästan utdömd har han en bra prognos tack vare att han var så fin inuti benen.

Oki, knepigt det där, men inte ovanligt. Olika veterinärer är som sagt dels olika positiva vs negativa 'i grunden', eller för den delen mer eller mindre 'försiktiga' i sina uttalanden. Sen är det ju så att olika veterinärer har olika erfarenhet, och den som sett flera fall som gått bra av en specifik åkomma har ju rätt naturligt en positivare syn på prognos, än en veterinär som sett flera fall som gått åt skogen av samma specifika åkomma.

Det är bara att göra allt som går, hålla tummarna och hoppas, och se var det slutar.

Ja, man tycker ju egentligen det...
Hmm, vet verkligen inte vad jag ska tro...
Men jag har typ en mixad uppfattning, hon kommer bli bra, men bara kunna anändas till skogsmulle-ridning, men om jag har riktigt tur kan hon bli en tävlingshäst igen.

Annars får jag väl skola om henne till en dressyrhäst... :angel: :p

Oki, knepigt det där, men inte ovanligt. Olika veterinärer är som sagt dels olika positiva vs negativa 'i grunden', eller för den delen mer eller mindre 'försiktiga' i sina uttalanden. Sen är det ju så att olika veterinärer har olika erfarenhet, och den som sett flera fall som gått bra av en specifik åkomma har ju rätt naturligt en positivare syn på prognos, än en veterinär som sett flera fall som gått åt skogen av samma specifika åkomma.

Det är bara att göra allt som går, hålla tummarna och hoppas, och se var det slutar.

Ja, det är jätteknepigt... men vi får helt enkelt hoppas på det bästa! (enkelt och enkelt... :cool:)

Annars får jag väl skola om henne till en dressyrhäst... :angel: :p

Är du säker på att hon ens skulle kunna hålla för dressyr ridning på tävlingsnivå? Det är en rejäl belastning för benen det också skulle jag vilja säga.. Skogsmulle ridning innebär väl några lätta dressyrpass och kanske lite hoppning om du har tur?

Men ska du behålla henne, lämna tillbaka henne eller sälja henne efter tillfrisknande?
(Inte för att man borde ta upp andra trådar men..) det låter som du är påväg att lämna tillbaka henne?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund