J*vla ponny! (långt)

Sv: J*vla ponny! (långt)

Men ärligt.

Om du nu älskar din ponny så mycket, VARFÖR lämnar du ut den på foder under den så grymt viktiga konvalescensen?

Du vet inte hur noggrannt hon blir omhändertagen.

Hur gör du sen då, när du står med två hästar?

Men seriöst. Du är ägare till denna ponny, det kommer händelser då hästarna faktiskt skadar sig och då ska man ta ANSVAR för det och inte lämna över problemen till någon annan för att du ska köpa ny häst och då inte har plats?! :eek: :confused:

Ta ansvar! Vad gör du om din stora häst blir halt?
Skickar du iväg den till någon annan och köper ännu en till häst då eller?

Ta ansvar och ta hand om din häst! Det är din skyldighet som hästägare!!!

Jag kan tala om för dig att ingen normal människa skulle låna en konvalecenshäst utan egen vinning.
Oerfarna människor tror bara såna här hästar behöver vila några veckor & sedan kan sättas igång, & sedan kommer hästen bara bli sämre.
Du är blåögd eller lever i förnekelse.

Om du tycker det är så svårt att ha en konvalecenshäst tycker jag för allas skull, speciellt hästens, att du bör avliva den istället för att skicka runt den till okända människor.
Inte plats?skaffa inte en till häst förrän du har plats då.
Du är verkligen urtypen på en ägare en häst inte vill ha.

Ja den har jag oxå läst.
Men tar man på sig en häst får man räkna med att ta hand om den oxå, inte bara när den är frisk, jag blir mörkrädd när jag läser sånt här.

Ärligt talat efter att ha läst dina trådar och sett annonsen på din häst så blir jag mörkrädd:(

Vad ska du göra med ponnyn sen? Sälja henne? Triangelmärka henne? Avliva henne?

Om du inte har plats för henne nu kommer du ha det senare?

Hur kan du säga att du älskar din ponny och sen låna ut henne när hon inte är frisk?

Du kan ju inte veta vad det nya hemmet gör med henne!

Det kan låta så bra när man talar med folk men när verkligheten kommer i kapp så är det inte så bra alla gånger:crazy:

Är det verkligen så viktigt att rida att du inte kan ta hand om din ponny nu?

Det är ju nu hon verkligen behöver din omvårdnad.

Jag fattar inte hur du tänker?

Min häst var sjuk i ett och ett halvt år och visst sjutton ville jag rida!
Och visst hade jag kunnat skaffa en till men det var ju min häst jag ville ha, det var ju hon som behövde mig som mest när hon var sjuk:cry: nu blev det aldrig så att jag kunde njuta av hennes underbara upptåg igen, hon fick somna in älskad och otroligt saknad:cry:

***Knapplån***

Jag har också läst din annons och blev riktigt beklämd....
Anledningen till att du lånar ut en konvalescent är att du ska skaffa en häst till och bara har en stallplats :mad:

Har du funderat på att ta ditt ansvar och skaffa en stallplats till? Eller att helt enkelt låta bli att skaffa en häst till så länge ponnyn är konvalescent?

Immer

Fast egentligen är det inte dig jag ska bli arg på, du är ju så ung. Men dina föräldrar borde ta ett större ansvar i den här frågan!

Immer

*KL*

I annonsen står ju 'under kortare, men ev längre period'. Om det är en kortare period så kan ju inte stallplats/tidsbrist vara anledningen. Vad anledningen är kan jag inte begripa dock.

Om det är längre period, så det är ju fortfarande så att den ska tillbaka, och finns det stallplats då? Då borde det ju gå att fixa den stallplatsen nu?

Sen, 'inom snar framtid sättas igång', hela annonsen låter som 'snart kan du rida'. Och tyvärr finns ju inga garantier ALLS att hon svarar på behandling och 'snart kan sättasigång'.

Jag undrar jag om det inte är PENGAR som styr?

Sen, ang andra tråden någon länkade till, så om det nu ska/kommer bli reklamationsärende av det - då är det ren och skär idioti att låna ut.

(För övrigt förstår jag inte heller varför man skulle vilja låna en konvalescent annat än om man har en annan konvalescent på exvis boxvila, och vill ha sällskap till den)

jag tycker att du ska ha kvar din ponny hemma hos dig när den är konvalecent.. då tar du ansvar för att din ponny blir ordentligt frisk! om du älskar den så mycket så vill du väl att den ska få bästa möjliga vård?

Håller helt med dig, vart är föräldrarna i såna här frågor?:confused:

Utan att ha en aning om hur det är i TS fall, men möjligheten finns att det ÄR föräldrarna som är 'anledningen'. Att de ställt någon form av ultimatum.

Samtidigt säger då det en hel del om vad det är för föräldrar eller hur man ska säga. Pappa hade slitit öronen av mig om jag mumlat något om att 'vilja ha ny när den gamla är trasig och inte går att rida' t ex. Inte tyckt t ex 'visst får du en ny, men jag tänker inte betala för båda, då får du göra dig av med den gamla'

förstår inte varför du blir trött på din ponny?
jag höll även på över ett år med min förra c ponny förrut, men ja gav aldrig upp o kämpade vidare, för nånting berodde det ju på varför hon inte vart friskt, jo spatt i ena bak och nått i ryggen.
men tillbaka till din ponny,
ja tkr de låter lite dumt att skriva att du är trött på ponnyn, den kan inte råför att den kanske inte är rikigt stark o hållbar..
tkr inte du ska skriva bortskämta hästjävle och bortskämt prinsessa åt din häst. den har faktiskt ont, och kan inget råför det..!! ta en omtanke igen mot din ponny tycker jag, o kämpa vidare.

Pappa hade slitit öronen av mig om jag mumlat något om att 'vilja ha ny när den gamla är trasig och inte går att rida' t ex. Inte tyckt t ex 'visst får du en ny, men jag tänker inte betala för båda, då får du göra dig av med den gamla'

Får mig osökt att tänka på en helt annan tråd och användare.

Utan att ha en aning om hur det är i TS fall, men möjligheten finns att det ÄR föräldrarna som är 'anledningen'. Att de ställt någon form av ultimatum.

Samtidigt säger då det en hel del om vad det är för föräldrar eller hur man ska säga. Pappa hade slitit öronen av mig om jag mumlat något om att 'vilja ha ny när den gamla är trasig och inte går att rida' t ex. Inte tyckt t ex 'visst får du en ny, men jag tänker inte betala för båda, då får du göra dig av med den gamla'

Jo, det har du helt rätt i.. Kan vara så oxå. Illa i vilket fall..

Hej.

Förstår dig, att du blir trött,ledsen och besviken att hon aldrig blir bra.
Att hon blir bra, och sen det kommer tillbaka.
Det är trist, men blir inte arg på din ponny.
Utan låt känslorna komma, men tänk.."det är inte ponnyns fel".
Är i samma sits som du, har nyligen fått en ny häst.
Och allt var frid och förjd vid hämning, av den osv.
Vetrinärbektning.
Två månader-tre månader senare, börjar han känns oren i ridning.
Drar upp huvudet, o blir stark o vill inte lyssna på bettet.
Sätter på martingal, hjälpte lite.
Men beteende forsatte, och till slut skena han med mig.
Och då kände jag, att det är var dags för en reält utredning vetrinären kom ut.
Sa att han var reält halt på höger bak, har varit till klinik två gånger.
Han har kraftig inflammastion i sitt högra bak knä.
Ska tillbaka igen, och det är jätte tris.
Vill så gärna få honom bra, och jag blir lika trött som du.
Men man får kämpa, o tänk din ponny mår nog sämre än du.

Det där med att hon drar av sig skorna.
Pröva boots, nu minns jag inte vad dom bootsen heter.
Men den hästen i stallet, hon gör också så.
Men rids med tjock boots, och har fått nu i 6 veckor med sina skor.
Då hon annars går max 2.
Och rids tre gånger i veckan max, sliter ändå av sig dom.
Med med hjälp av bootsen gör hon inte de.
Plus att hon skoddes lite "trängre", pröva de om det går.
lycka till

Idag åker vi till veterinären med henne, och imorgon opereras hon i båda knäna fram. Det blir en titthåls-operation, så att vi får se om det är brosket som krånglar.

Matte är orolig nu! :cry:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka