J*vla ponny! (långt)

Sv: J*vla ponny! (långt)

Tja, om man är "väääldigt trött på sin ponny" kallar den Jävla ponny för att den är halt så känns det inte som att man är speciellt ansvarsfull.
Men alla kan göra misstag med vad man skriver. Hoppas att ponnyn får läka ut skadan ordentligt så att den blir frisk.

Senast ändrad:

Bli inte arg på ponnyn!!!de är inte hennes/honnoms fel!!!:eek:

*kl*

Tycker TS sätts åt lite hårt. Jag har också kallat "min" häst (medryttarpålle som jag rider 5-7 dgr i veckan) både det ena o andra (inklusive jävla häst) när hon hållt på, eller när det känns som om hon skadar sig jämt. Det betyder INTE att jag inte tycker om henne, eller att jag skyller på henne, utan det blir bara ett sätt att släppa ut frustrationen. Kanske inte det vackraste sättet för de som är omkring, men för mig och hästen förändrar det ingenting.

Till TS. Hoppas det löser sig! Har också en del erfarenheter av långvariga skador/rehabiliteringstider, dock inte riktigt lika långa som den du står inför, men önskar dig o din ponny lycka till i framtiden!

Varför öht säga så till hästen? Kan man inte nöja sig med att säga "j*vla skor som ramlar av hela tiden" eller "j*vla hovböld" eller vad det nu är? Varför "j*vla ponny" - det låter väldigt illa i mina öron :mad:

Immer

mjaa. Nu vet jag ju inte hur TS gör, men ´det är ju inte precis som att jag står o skriker skällsord åt min häst. På sin höjd att jag säger jäkla häst, sluta med ***, (Hon är under igångridning, alldeles för mkt energi..). Med vanligt tonläge alltså. Det jag menar är, att även om det kan tolkas annorlunda i rubriken, att bara för att man har ett "bryskare" språkbruk, betyder det inte på något sätt att man inte har samma känslor för sin häst, o bryr sig om den precis lika mycket som alla andra.
Javisst låter det illa, men det handlar om vad man har för språkbruk till vardags. Sen är det ju skillnad på situation. Skulle någon sitta o skrika "JÄKLA HÄST!" samtidgt som den spöar upp den efter att den ahr stannat på ett hinder ex. så är det ju naturligtvis otroligt illa.

Visst kan det kännas trist att inte ha en häst som man kan rida, men jag skulle vilja spetsa till det och säga att din stackars ponny har en j*vla ägare.
Du kallar henne för bortskämd prinsessa när hon får ont i hovarna då du inte ansträngt dig tillräckligt för att få tag i en hovslagare.....

Jag hoppas att hon verkligen får tid att låta skadan läka ut nu, och att du tagit lärdom av händelsen.

:bow: :bow:

Du har alltid så vettiga svar, Immer.

Javisst låter det illa, men det handlar om vad man har för språkbruk till vardags.

Om man har det språkbruket till vardags har man troligen inte alltför mycket innanför pannbenet. Det svenska språket har så många andra ord som kan användas.:smirk:

Immer

Jag tycker du dömer lite för snabbt. Språkbruket handlar inte om hur smart man är, utan ganska mycket om omgivningen, samt att det faktiskt går i vågor. Eftersom TS rider ponny gissar jag att hon inte är så gammal, och då är det faktiskt så illa som att språket förändras väldigt mycket, och beroende på vilka människor man umgås med, samt rena "språkvågor" ändrar man språket.
Jag själv svor extremt mycket som 13-åring, det lät uppriktigt illa, men jag insåg det inte då, för det var för mig ganska naturligt. Efter ett tag insåg jag att det lät.. tonårsaktigt, och bestämde mig för att sluta, men det var svårt, och tog lång tid.
Ingen jag har träffat skulle påstå att jag inte har något innanför pannbenet. 315 p från högstadiet, och nu, NV/NV på gymnasiet, hittils MVG i samtliga kurser.

Inte heller jag förstår varför du blir arg på ponnyn, det är definitivt inte hennes fel. Snarare ditt (Ja, du säger själv att problemen i våras var just DITT fel). Varför inte lära dig av detta istället för att säga hur trött du är på din "j*vla ponny"?

Ingen jag har träffat skulle påstå att jag inte har något innanför pannbenet. 315 p från högstadiet, och nu, NV/NV på gymnasiet, hittils MVG i samtliga kurser.

Men så insåg du ju också själv att det inte lät så trevligt att svära, eller hur?

Immer

Vilket säkert TS också kommer att inse.
Jag svär dock fortfarande, "Den jäkla hästen blir aldrig frisk" typ, eller liknande, men som sagt, det är harmlöst. Det låter kanske inte så trevligt, men det säger ingenting om varesig hästägaren, eller dens relation till dess häst.

Men jag kan intyga att jag under årens lopp sett många som uttryckt sig på det sättet om sina hästar, och verkligen menat det.

Immer

Bortskämd prinsessa har jag faktiskt fått från att en hovslagare kallade henne det (dock inte min)... Sen så brukar bom i stallet skämta om att hon e en bortskämd liten ponny så det e därifrån det kommer...
Jag har redan bett om ursäkt för rubriken, jag var helt enkelt för upprörd för att tänka after vad jag riktigt skrev.
En ursäkt till dig också.

Ponnyn har redan fått miljarder ursäkter i form av pussar, kramar och morötter och det verkar hon nöja sig med!

Tack för att du förstår mig!
Det var inte meningen att skriva Jävla ponny, det bara blev så när jag var upprörd...
Och nej, jag står inte och skriker åt min häst... Jag piskar henne inte heller...

Jag kan säga att det jag skriver, alltså "jävla ponny" osv, osv, endast används i ord och i vanligt tonläge och inte när jag rider, utan mest när jag blir allmänt småsur eller liknande... Jag skulle ALDRIG skada min häst med vilja, genom att piska den mycket eller dyligt!!!

Någon som kan hjälpa mig istället för att hacka på mig??

Jag skrev inte tråden för att jag ville höra från er vilken dålig hästägare jag är mm, mm, utan för att få hjälp med ett problem på min häst!!
Jag vill inte höra saker som, "Varför frågar du oss, åk till en veterinär istället??" och liknande, utan jag vill ha hjälp med småsaker som kan göra konvalicenstiden lite roligare, framför allt för ponnyns del!

Jag bad inte om att få taskiga kommentarer på hur jag uttryckte mig i min text, så snälla, låt bli!!

Utan att bry mig i att diskutera språkbruket ;)
Så kan jag gärna rekommendera att "leka" med din häst under konvalesensen.
det är inge kul att ha en häst som man inte kan göra något med, och hästen brukar inte tycka att det är särskilt kul heller.
Min häst stod i ca 8 månader och under tiden lärde jag honom att apportera, spela fotboll och rulla bildäck. (bara fantasin sätter gränser)

För att få hästen att apportera så tog jag en lämplig greppvänlig grej (i vårt fall en benreflex)
I början fick han beröm i form av BRA!!! och en godisbit bara av att han visade intresse för och nuddade reflexen. Efter hand som han fattade så väntade jag med att ge belöning tills han fått fundera lite mer, och började plocka med den. då var det beröm igen. och så fortsätter man så tills hästen plockar upp den och kommer med den.

Nu kan jag slänga den och han springer å hämtar, samt peka på saker som man tappat och be om dem.
Jättekul, och det stärker förhållande mellan häst och människa. Samtidigt som hästen inte har like långtråkigt!

Kan vara kul att pyssla med något annat än å "bara" skritta, vilket nog är det som gäller när man har fått sådana problem som ni har.
Han hade oxå inflammationer till följd av sitt ursprunglia problem (en fraktur, hade skrittat två månader efter den konvalesensen innan inflammationen upptäcktes) och när jag skulle sätta igång honom efter behandling så fick jag börja med att skritta i 8 veckor.
Och då svarade han ändå förvånansvärt bra på behandling!

Lycka till!

Tack för jättebra idéer!
Jag ska genast börja leka med henne imon, och se till så att hon har det roligt!!
Jag hoppas att konvalecenstiden inte blir alltför lång, för jag vill inte länma henne ifrån mig (på lösdrift) alltför länge... Tror att hon blir skadad då... :crazy:;) (Jag och mina konstiga idéer...) :p

Någon annan som har tips och förslag på grejer man kan sysselsätta sig och hästen med under konvalecenstiden?

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 149
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10