J*vla ponny! (långt)

Sv: J*vla ponny! (långt)

Hoppas att det går bar med din ponny.

Det har ju flera gånger visat sig att ger man en häst tillräckligt lång vila så brukar många skador bli bra, så länge det inte rör sig om förslitningsskador, pålagringar och urkalkningar (finns säkert fler skador också som kanske inte alltid blir bra)
Och en riktigt lång vila är kanske inte bara veckor eller några månader utan kan röra sig om ett år eller kanske t o m ett och ett halvt år. och sedan en väldigt lång gångsättning där du skrittar i 2-3 månader innan du börjar med väldigt försiktigt i trav på ytterligare 2-3 månader. Låter kanske inte så kul, men kan vara värt det om ponnyn kan bli frisk.

Jag kan ge dig ett exempel: För ca 8 år sedan så fick min ena häst en senskada som såg verkligt illa ut, och veterinären gav mig inte nån hoppfull prognos. Hästen hade boxvila ca 3 månader, släpptes sedan ut i hagen. Promerade en hel del med hästen. Trots att veterinären sa då att jag kunde sätta igång hästen och skritta 3 veckor för att sedan öka på 3 veckor i trav om allt gick bra, så tog jag det ännu försiktigare. Väntade ytterligare lite med att sätta igång, sedan skrittade jag över 1 månad innan jag började väldigt smått att trava, då endast med travinlägg med 10-15 meter mellan skrittpassen. och så höll jag på tills jag kände att jag succesivt kune öka på ridningen. och allt gick bättre än över förväntan. Nu använder jag denna häst till Distans. På de senaste 3 åren han lyckats med 2 SM Guld (8 mil och 12 mil), Ett SM Brons (8 Mill) och flertalet både 10 och 12 mils ritter. Något jag aldrig trodde för 7 år sedan att han skulle hålla för.
Så ge inte upp och Lycka till.

Tack för ditt inlägg!

Om hon inte har blivit mycket bättre efter ett antal behandlingar och veterinären inte är beredd att göra mer, så ska jag höra om hon kan få en lååång vila och sen en lååång igångsättning... :crazy:

Vill ju självklart att hon blir bra! :)

Hej !
Kan ju bara börja med att säga att jag verkligen hoppas att det kommer gå bra med din ponny , men det löser sig säkert på ett eller annat sätt :D

Sedan vill jag skälla lite på alla negativa typer . Hur tror ni egentligen att det känns när ens häst har skador som man inte riktigt vet om de blir bra eller inte ? Även om "Jävla ponny " är lite att ta i , så betyder faktiskt inte det att hon hatar sin ponny eller tycker att det är en maskin . Man kan bli väldigt frustrerad om ingenting hjälper när man inte vill annat än att sin ögonsten ska bli frisk igen !
"Bortskämd prinsessa" kan jag då inte säga att jag tycker det är fel med att säga . Oftast brukar ju inte hästar ha så känsliga hovar , och om de har de kan man ju jämföra det lite med prinsessor som inte kan gå utan skor eller är allmänt nippertippiga xD
Har ni inget viktigare för er än att klaga och hacka på en orolig hästägare borde ni skaffa er ett liv :D Inte illa menat på något sätt ;)

/ Julia :)

Hoppas innerligt att din häst blir bättre.

Väldigt jobbigt när sånt här händer, man blir så ledsen och trött på allting! Förstår VERKLIGEN hur du känner!!!! Tycker väldigt synd om både dig och din ponny.

Men bli inte arg på ponnyn, det är inte hennes fel. Försök istället att se det som att såhär är det med hästar, vissa håller sämre än andra. Om hästen har varit dåligt inriden (dvs hårt tränad från början) så är såklart risken större. Om jag hade varit du hade jag satt igång hästen BETYDLIGT lugnare, typ 10 veckor skritt, sen ca 5 m trav en gång i veckan i 5 veckor, sen extremt långsamt bygga upp träningen. Har fått för mig att de håller bättre då...

LYCKA TILL, och hoppas det blir bra nån gång!!!

Varför ska du låna ut ponnyn när du antaligen kommer åka mkt fram och tillbaka till klinink?

Hemma har vi en ponnny som hade samma som din och nu efter 4 sprutningar med syntetisk tuppkam är han äntligen bra. Han kommer skritta ca 1-2 månader och sedan travas lite lugnt om underlaget tillåter (ej för hårt/halt).

Så det finns hopp för din ponny

Jag ska låna ut henne för att jag ska köpa en ny häst, så det finns ingen stallplats kvar för ponnyn.
Jag har fått ett mail från en tjej i göteborgs-trakten, och hon verkade intresserad, så då är det ju inte så långt att åka med Copia till kliniken från den andra tjejen... (det blev RÖRIGT :crazy:)

Tack till ALLA för att ni är så posetiva! ;)

Varför vill man låna en halt häst som ska stå i konvalecens? :crazy:

Jaja hoppas ponnyn blir frisk.

Tack så jättemycket! :bow:

Känns så mycket bättre när alla snälla människor här på buke stöttar och peppar! TACK!! :love:

Aha :idea:

Jag vet inte, men kanske för att man vill ka en häst att pyssla om och gå lugna promenader med... Vad vet jag??
Vissa behöver ju också sällskapshästar...

Vet du inte varför hon lånar ponnyn:eek:

Tänk om hon sätter igågn och rider på den och skadar den ännu mer?

Hästen ska ju helst inte gå med sällskap och bara i en liten konvalecenshage (typ 5*5m). Men det kvittar, det kanske finns någon som vill ta hand om din ponny..

Hon får lov att gå i en 20x20m hage, så att hon kan röra på sig lite...

Hon får också lov att gå med sällskap om dom går bra ihop! ;)

Hon vill låna den för att ha en häst att ta hand om, och sedan efter hon blivit friskförklarad, börja rida igång henne lååångsamt!
Hon är med på detta, och hon verkade som en seriös tjej, me självklart ska jag åka dit och kolla på stallet och mina föräldrar ska prata med hennes föräldrar mm... :)

Hur vet du att hästarna från första stund går perfekt ihop (dvs utan spring som skadar din häst..)?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 149
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna
  • Klippa hund