italiensk vinthund

Smurfoff

Trådstartare
är väldigt nyfiken på rasen. berätta gärna om vad ni har för erfarenhet av dom. är dom lättlärda ? lämpar dom sig till agility/lydnad. finns det några uppfödare i skåne eller i närheten? hur är dom mot främmande folk och mot andra hundar. några som har italiensk vinthund här ? berätta gärna om hur din hund är och lägg in bild :D

Sv: italiensk vinthund

Hej hej! Skriver från Flos konto
Jag kan berätta lite om hur våra italienare är.
Har två stycken italienare. Har de tillsammans med två afghaner en schäfer och tre katter och de funkar kanon tillsammans. De brukar ligga och sova med katterna.

Båda är reserverade för nya människor i början men när de väl lärt känna en så har man en vän för livet.

April kör vi både agility och viltspår med och hon tycker det är super kul vi tränar också lite lydnad.

Natasha tycker agility är kul spår var hon inte speciellt intresserad av.

Båda är väldigt lätt lärda när de är på rätt humör. April har jag lärt stänga kylskåp och andra skåp luckor i hennes höjd. Började med en platta hon fick trampa på sen satte upp plattan på skåp dörren och hon fattade direkt vad hon skulle göra Natasha kollade på när vi tränade med plattan och gick fram och stampa på den utan att jag hade sagt något så jag tycker de är lätt lärda och smarta men man får ha i åtanke att de är vinthundar och inte alltid är i samma värld som vi :p

Natasha är en bestämd liten dam som säger ifrån när någon hund trampar på henne eller springer över henne.

April har jag aldrig sett säga ifrån till någon hund hon är bara glad hon har någon att leka med.

Båda går att ha lösa i skogen men är lite mer vaksam när Natasha är lös litar inte på henne helt ännu men de kommer :-) April litar jag mer på så hon är ofta lös i skogen och på ängar.

De vill alltid vara nära en och vill helst sova under täcket sitter man i soffan kraffsar de på en tills man släpper in de innanför tröjan eller lägger en filt på de.

Kolla på Sriv.se efter uppfödare har du frågor kan du messa privat
På vår hemsida finns massor av bilder på italienarna.

Har du fler frågor är det bara fråga försöker svara på de jag kan :-) //Camilla

tack för svaren :) kollade på din hemsida också ,fina hundar :) vet någon om det är svårt att få tag på "cream färgade" nästan vita italienare. såg att hundringen hade men finns de fler uppfödare som satsar på den färgen? sen undrar jag om det är tillåtet inom utställning att ha en italienare med mycket vitt. te.x vit med grå fläckar ? har sett vinthundar ha d men vet inte om de e tillåtet i utställning .

Tack :-) Skogsvilles kennel har en avelshane som är cream/isabell färgad så kan hända att han lämnar sån färg på sina avkommor Py's kennel har fått några isabell också.

April min bruna tik har vitt på näsan och svanstipp och hon har blivit diskad för att hon har för mycket vitt. Det är acceptabelt på bröst och tassar men inte för högt upp på benen. Helst ska de vara enfärgade men de beror på vad domaren gillar.

//Camilla

VI kollade på italiensk när vi skulle köpa hund, men föll för en whippet istället. Var helt inne på att ha en vinthund av något slag, men tyckte att whippet var mer hund och fick intrycket av att de är mer lättdresserad än en italienare så blev en sådan istället:d

Jag gjorde tvärtom. Jag var helt inne på whippet men halkade in på italienare, mest pga jaktlusten. Jag har inte någon mer erfarenhet av italienare än min egen som jag inte tror är som en klassisk italienare.

Men det jag gillar med rasen är doften, pälsen, smidigheten, skönheten, sättet, variationen.

Nackdelar vet jag inte vad det skulle vara. Lite mer driv kanske och lättdresserad men samtidigt ställer ju det då andra krav. Sammantaget är jag mycket nöjd med min hund och skulle inte byta bort henne för något.
Bilder: http://www.cig.canon-europe.com/ph/AEG/RequestViewAlbum.do?i=CLkcwdETLC (dåligt uppdaterade)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 636
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10