Italiensk vinthund

Reykur

Trådstartare
Jag har börjat hunddrömma igen. Jag vet själv att det aldrig skulle fungera, så något hundköp är inte verklighet på länge men nog måste man få drömma?

Jag vill ha en liten hund som inte är en typisk dvärghund. En aktiv, rolig hund med "will to please" som behöver jobba men som inte kräver milslånga promenader typ ;)
En elegant, vacker hund.. Av vinthundstyp :d

Är detta en ras för mig? Någon som har en, eller har erfarenhet, kunskap om rasen?

valp1.jpg

Sv: Italiensk vinthund

Jag har en tik på snart 13 år. En otroligt underbar liten varelse (en IG är en korsning mellan hund, katt och apa :D ).

En italienare är mycket lojal och lyhörd inför sin "familj". De är sociala och vill vara med sin flock men har samtidigt lätt att koppla (minst en sovplats i varje rum måste de ha). Vill man inte ha hunden i sängen och under täcket så ska man inte skaffa sig en italienare.

Något som är karaktäristiskt för italienaren är att ingenting är ett mellanting. Lycka är extas och är de ledsna så ser de fullständigt förtvivlade ut (hela kroppsspråket är då i moll). Under DVV (De Vilda Valpåren) är italienarens uppfattning om den egna förmågan ofta vida överstigen den verkliga förmågan. Vilda hopp och full fart i kombination med långa ben och ännu inte utvecklade muskler leder tyvärr ibland till benbrott.

Italienaren är en väldigt sportig hund under rätt omständigheter (läs fint väder) och lure coursing är den givna sporten.

Vad gäller andra aktiviteter som exempelvis lydnad så, visst, italienaren har lätt att lära sig eftersom den är lyhörd, men platsliggning i kallt vått gräs ligger dock inte högt upp på italienarens prioriteringslista (läs, den kommer att titta på dig som om du vore spritt språngande galen om du skulle försöka dig på något sådant).

Will to please? Det är snarast italienarens önskemål på den blivande hussen eller matten ;) .

Men kort och gott en underbar hund för rätt person. Dessutom ett härligt litet extraelement.

Försökte lägga in en bild men den blev superstor!

Senast ändrad:
Sv: Italiensk vinthund

Det låter som mina katter, fast i hundformat!
Man brukar kalla Devon Rex en korsning mellan katt, hund och apa :D

Det låter som en underbar ras, jag måste nog träffa några! Det är ju hundutställning i Alfta i sommar, kanske kommer det någon liten vackring dit.

Vad jag menade med will to please var kanske inte just den will to please som vissa arbetande brukshundar har (Tollare exempelvis..) utan mer att hunden tycker det är roligt att arbeta tillsammans med mig, lite vardagslydnad, trivsamma promenader, trick och problemlösning! :D

lure coursing har jag testat på med min gammeltant i yngre dagar, de har lite träffar på klubben och racear. Vi testade på en gång trots att hon inte är av vinthundstyp. (Vorsteh)

Det låter som en jättehärlig ras! Hunden under täcket är ju så klart en självklarhet! Min vovva på 30 kilo tillsammans med mina missar får plats :angel:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 405
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 805
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar