Isolera hus, kostnad?

MissFideli

Trådstartare
Om man köper ett hus på kanske 50 kvm som är oisolerat, vad bör man räkna på att det kostar? Om vi säger att fasaden är bra och inte behöver bytas, bara kompletteras där det kommer fattas.
Vilka olika isoleringsvarianter är bra i ett hus?
 
Om man köper ett hus på kanske 50 kvm som är oisolerat, vad bör man räkna på att det kostar? Om vi säger att fasaden är bra och inte behöver bytas, bara kompletteras där det kommer fattas.
Vilka olika isoleringsvarianter är bra i ett hus?
hur långt är ett snöre?

Det beror väl på hurdant huset är. Om det är ett gammalt timmerhus som bara behöver en ny omgång fasadbeklädnad. Eller om det är ett tegel/betonghus? Eller byggt av reglar med otillräcklig (obefintlig?) isolering mellan reglarna.
Vilken typ av isolering du ska ha beror också på hustyp.

Behöver du byta fönster?

Men för ett överslag. Räkna väggyta. Räkna på kvm isoleringsmaterial plus så rivning av fasaden och uppsättning igen. Reglar för isoleringen. Samt lägg till för material som behöver kompletteras. Behov av kompletteringar uppstår alltid.
 
hur långt är ett snöre?

Det beror väl på hurdant huset är. Om det är ett gammalt timmerhus som bara behöver en ny omgång fasadbeklädnad. Eller om det är ett tegel/betonghus? Eller byggt av reglar med otillräcklig (obefintlig?) isolering mellan reglarna.
Vilken typ av isolering du ska ha beror också på hustyp.

Behöver du byta fönster?

Men för ett överslag. Räkna väggyta. Räkna på kvm isoleringsmaterial plus så rivning av fasaden och uppsättning igen. Reglar för isoleringen. Samt lägg till för material som behöver kompletteras. Behov av kompletteringar uppstår alltid.

Blir troligen en sån där 60-talslåda som många har som fritidshus. Jobbet kostar inget, det är bara material.
 
Jo, det förstår jag ;) Var mer intresserad av om nån vet på ett ca eftersom jag inte vet hur många meter reglar det går åt t.ex.
 
Ok

Det är sannolikt reglat. Bort med fasaden. Regla upp för ex.vis gullfiber. och spika på panelen igen. Alternativt byt panel.

Så räkna kvm för isolering och lägg till för reglar. Plus det övriga.

Sedan hade jag ju som första åtgärd isolerat vind/tak, värme stiger.

(tillägg för just det huset som är i länken, möjligen helt irrelevant: bara sommarvatten och inget avlopp)
 
Är det såpass stort är det i regel billigare att spruta isoleringen än att göra det med typ gullfiber. Men är arbetskostnaden gratis går det kanske jämnt ut.
 
Ca 3 lpm regel/kvm skulle jag räkna på, men på varje ände av väggen så går det en extra lpm regel per meter vägg, så det tillkommer. Pris är ju bara att kolla på lokala byggvaruhuset, vad de tar per lpm 45 mm regel.
Det borde bli mer,reglar ska sitta med CC60
 
Det borde bli mer,reglar ska sitta med CC60

Fast jag tänker mig en regel/50 cm, 1 m höga + ~50 cm regel däremellan på ca halva höjden, fast oregelbundet då på hela ytan och räknar man bort "ändregeln" så hamnar det väl kring 3 lpm regel per kvm vägg. Räknar man in hela fyrkanten så får man ju +a på 3 lpm till, men så blir det ju inte över hela väggytan utan bara på första änden per vägg.

Om jag inte tänkt helt galet, vilket ju händer ibland :D men så hade jag räknat och sen köpt x antal extra lpm regel just in case att jag gjort en tankevurpa nånstans :angel:

Och jag skulle säga att vindpapp är ett absolut måste!
 
När vi har räknat på isoleringen till vårt hundhus (golvyta ca 35kvm) så är det tillräckligt stort för att det ska vara billigare att ta dit bil + gubbe och spruta isoleringen än att vi ska göra det själva med "gullfiber" (inte gullfiber, men den modernare bruna sorten som jag inte minns vad den heter). Dessutom sprutar de klart på 20 min och allt vi behöver göra innan är att regla och plasta. Skulle vi isolera själva är det minst 1 dags jobb, gott och väl.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 174
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 487
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 858
Senast: nyttnick
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp