Islänning..?

Tussilago

Trådstartare
Har hållt på med hästar i 17 år, dock inte islandshästar. Skulle man ändå kunna köpa en islännig utan att "göra bort" sig totalt? Eller tycker ni man borde specialinrikta sig lite innan? Min sambo tycker det är mkt behändiga hästar, och drömmen är ju att få honom lite mer intresserad! Så lite sugen på islänning är man allt, även om det än så länge bara är funderingar.. hur skulle en säljare känna inför att sälja till en icke "islandsvan" människa tror ni?

Sv: Islänning..?

Jag tycker du borde specialinrikta dig innan, och söker du bland tidigare trådar i detta ämne så får du god motivering :)
(Det finns ganska mycket skrivet ...)

Jag håller med ang att du borde specialinrikta dig lite innan, du kommer få ut mycket mer av hästen om du behärskar dess gångarter och hur dom fungerar. Dessutom kommer hästen få ut mer av dig ifall du förstår den :)

Men du gör ett bra val ifall du väljer islandshäst, en sak bara; du är fast för livet när du väl köpt en, dom är underbara :love::d

Jag tycker nog inte att en islandshäst är något man köper bara för att den är "behändig". Visst, hanteringsmässigt är ofta (men inte alltid) islandshästar lättare än "stora bruna", men ridmässigt är det inte sällan tvärtom..... På en häst med tre gångarter kan även en högst medelmåttig ryttare rida ren skritt, ren trav och ren galopp. Medan det på en fyr- eller femgångare kan vara svårt även för en bra ryttare att få till fyra (eller fem) rena gångarter. Som "storhästryttare" får man ju också vänja sig vid att plötsligt sitta på en betydligt mindre häst, och det kan ta ett tag innan man hittat balansen där.

Men det är roligt - väldigt mycket roligare än att "bara" rida i tre gångarter! Många islandshästar har ordentligt med framåtanda och vilja och detta i kombination med gångarterna gör att de är väldigt roliga ridhästar. Men man måste nog åtminstone prova att rida islandshäst innan man bestämmer sig för att köpa en.....

Är man bara ute efter en "behändig" häst som även en oerfaren ryttare kan rida och hantera, då finns det betydligt billigare och lättridnare alternativ, tycker jag. Även om det självklart finns islandshästar som faller inom den kategorin också.

Förstår din tankegång.. Hästen skulle ju främst bli min , sambon skulle nog bara rida nån gång i veckan. Och jag har ridit islänningar, på turridning, samt vart på ridläger då jag var yngre..Inte mkt o komma med iof..
Men blir det aktuellt, ser jag givetvis till att fördjupa kunskaperna! De är ju så underbara..

Förstår din tankegång.. Hästen skulle ju främst bli min , sambon skulle nog bara rida nån gång i veckan. Och jag har ridit islänningar, på turridning, samt vart på ridläger då jag var yngre..Inte mkt o komma med iof..
Men blir det aktuellt, ser jag givetvis till att fördjupa kunskaperna! De är ju så underbara..

Ja, turridningar är inte samma sak som att rida en häst utan ett led osv :) Prova att rida en islandshäst på en privatlektion eller så, då kommer du tycka det är mycket roligare dessutom!

hur skulle en säljare känna inför att sälja till en icke "islandsvan" människa tror ni?

Jag har nyligen sålt mitt 7åriga sto till en icke-islandshästmänniska. Det viktiga för mig var att hon kom till någon som ger henne rätt omvårdnad och som uppskattar henne som den kompis hon är. Eftersom nya ägaren inte har några tävlingsambitioner utan vill ha en trevlig häst att rida ut på, har god vana av häst sen tidigare (haft egen i många år och kan grundläggande dressyr) så tyckte jag de passade utmärkt ihop!

Hästen struntar ju i om hon använder tölten eller ej. Det är (enligt min uppfattning) upp till nya ägaren om hon vill bibehålla tölten och jag har rekommenderat att för att göra det ta hjälp av vän (som har islänning), läsa på (teoretiskt) och rida för instruktör. Om hon sen vill göra det eller inte är helt och hållet hennes eget val.

Om du däremot redan nu vet att du kommer vilja tävla och verkligen vill syssla med just gångartsridning så bör du antingen se till att bli lite mer van/kunnig inom islandshästridningen eller köpa häst nu (ta hjälp av ngn som kan islandshästar!!) och vara beredd att direkt börja rida regelbundet för islandshästtränare så att du inte "pajar" tölten för mycket.

Som säljare håller jag med Björk på sätt och vis, att hästen blir väl omhändertagen tycker jag är viktigast, har nyligen sålt ett medelmåttigt sto till en familj utan islandshästvana, men som uppfödare vill jag gärna att de hästar som har tävlingsgångarter hamnar hos ryttare som kan plocka fram det bästa hos dem. Det blir ju automatiskt reklam för mig som avlare om hästen lyckas bra på tävling tex.

men som uppfödare vill jag gärna att de hästar som har tävlingsgångarter hamnar hos ryttare som kan plocka fram det bästa hos dem. Det blir ju automatiskt reklam för mig som avlare om hästen lyckas bra på tävling tex.

Ja, allt beror ju på vad man önskar för den specifika hästindividen så att säga. Om jag hade haft en riktigt bra tävlingshäst så hade jag också valt någon som ville tävla och hade en del kunskaper om islandshästridning sen tidigare.

Så: TS: det hänger på vad du vill med din islandshäst tror jag. Som ovan islandshästryttare kan du räkna med att du kommer att "rida ner" hästens gångarter. Du kommer få problem med tölten och kanske även med trav. När vi köpte vår första islänning hade jag ridit islandshäst ca 1-2 år; hyrt in mig på en privathäst och jobbat något halvår med islandshästar. Vi köpte en ganska ung, men lättriden, snäll och gångartssäker islandshäst. Sen red vi honom till att börja med travtaktig (vilket vi fick kunskap om på kurs); därefter passtaktig... och efter kanske 5 år så var hans rena tölt (som han hade från början) tillbaka. :D Nu är han 19 år och har varit vår trogne läromästare. När vi väl fick grepp om gångarterna så blev han riktigt klockren i takt och numera kan han i princip "allt"; bara man gör rätt som ryttare så går han i form i alla gångarter. En storhästryttare som kan det här med drivning (han är ganska lat...) och halvhalter grejar honom på nolltid med lite instruktioner från oss.

Ju äldre och mer lättöltad och säker häst du köper desto mindre är risken för att du "förstör" för mycket. Såklart; som med alla andra raser.

Ja, man vill ju verkligen inte förstöra nåt! Det är ju inte tanken! Blir det så att jag verkligen närmar mig att köpa en islänning så letar jag givetvis upp kunniga människar o få hjälp av! Jag förstår ju att isläningar är nåt speciellt o behöver ridas därefter, så självklart så skulle jag ju göra mitt yttersta för att bibehålla gångarter o dyl o gå på kurser mm för att få hjälp.

Ja, man vill ju verkligen inte förstöra nåt!

Då tror jag du kan greja det bra! Du har såpass lång erfarenhet av hästar generellt. Och det mesta i gångartsridningen är faktiskt vanlig dressyr! Det gäller bara att lära sig det där med takt. Och att hitta rätt samling för tölten.

Men; oavsett så får du ändå vara beredd på att du litegrann kommer "rida ner" hästen. Men med bra hjälp och en vilja att lära så kan du säkert "hitta tillbaka" till rätt läge efter ett tag! Nån gång är ju den första och vi är alla nybörjare i början.

klart du kan köpa en islänning!

jag har ridit storhäst hela mitt liv men fastnade för flera år sen för islänningar som jag red på islandshästridskola både privat och på turridning.

nu har jag äntligen skaffat mig 2 underbara isisar som är perfekta både för mig och för resten av min familj (småbarn och nybörjar man)

Jag känner att visst är det en utmaning att jobba med gångarterna men jag känner att jag gör framsteg hela tiden plus att jag tar hjälp av instruktör för att jobba med tölten (den ena är lite passaktig)

men våra hästar stortrivs hos oss och vi älskar dem och ingen av hästarna mår dåligt av att vi alla inte kan rida perfekt, och vih ar inga tävlingsambitioner utan har dem för att de är underbara:)

Lycka till!!!!!

Jag började på en liten turridning och fick direkt lära mej känna tölttakten. Efter 2 ggr där köpte jag mej min första islänning :crazy:

Det var en sjuårig import som var underbar. Vi lärde oss och tydligen gjorde jag allt rätt. På första kursen placerades jag bland de gamla rävarna. Takten var helt ren.

Så det är viktigt du får in rätt känsla från början.

När det sedan börjar med passtakt, travtakt och allt emellan är det skönt veta hur det ska kännas :D

köp en häst som åtminstonde har rejäla stabila grundgångarter och bär sig själv.
går du upp en prisklass så är ju en häst med bra tölt från början det allra bästa.
gå inte på det där med lindrig eksem. antigen har hästen eksem och skall behandlas därefter eller så är den eksemfri.
du skall kunna fånga den i hagen samt kunna rida ut på den själv.
köp inte den där hästen utan broms som brukar kallas tävlingshäst av oseriösa säljare
ta tid på dig att hitta rätt häst.
försök att få rida en utbildad gärna tävlad häst så att du får känna hur det skall kännas med en bra häst.
gå och titta på några tävlingar så att du får se lite hästar i aktion.
det är klart att du köpa en isis om du känner att det är det du vill ha.

Rid lektion på islandshästar en termin , så du kan grunderna i islandshästridningen. Även om jag antar att du kan dressyrgrunden , så är det alltid bra med erfarenheter innan man kastar sig in på något nytt.

jag gick lektioner ca 1 år, det bästa med det var att man vet hur grisepass känns. tölt/ trav på lektion med 7-8 andra i paddocken som hela tiden avbryter försöken för att börja om gjorde att det fanns bara 2 fungerande gångarter på hästarna som alla var 5-gångare

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 763
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 724
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?