Islänning för dressyrryttare?

Sv: Islänning för dressyrryttare?

vill bara sticka in lite grann...

har hållt på mycket med dressyr hoppning fälttävlan på ponny och stor häs ti mina år...
för ett år sen köpte jag mig en islandshäst, har aldrig haft en bättre häst i dressyren! hon är grymt bra!

hon är bara 8 år men hon lär sig allt väldigt lätt och snabbt...

har funderingar på att starta någon dressyrtävling till hösten, men vi får se.. tävlar fyrgång just nu... :)

Hej, tänkte bara tipsa om en sak, detta kanske du redan tänkt på, men jag säger det ändå. Jag har tidigare ridit storhäst och är sedan ett år tillbaka medryttare på en isis. Denna isis är inte särskilt lättväxlad, går lätt över i grisepass, vilket vi kämpar med att få bort. Men det är inte lätt, speciellt om man inte är van islandsryttare.
Tänkte bara säg att om du ska åka och provrida så skulle jag råda dig till att ha med en duktig och van islandsryttare, för i början är man inte särskilt bra på det här med gångarter. Jag har nu lärt mig att känna vad hästen går i för gångart, men i början kände jag bara skillnaden, men inte vad det var för något.
En annan tjej som varit med och ridit isis då och då, tror fortfarande att det är tölt när hästen går i grisepass!:eek:

Jag vill inte dumförklara dig, men om du inte har ridit gångarter förut så tror jag inte att du på egen hand klarar av att bedöma om en häst har ren tölt eller pass eller inte. Så jag skulle definitivt råda dig att ta med dig någon som vet vad de sysslar med. Sen är det klart att du måste provrida så att det känns bra för dig också, men det blir så mycket lättare att "prova på" tölt om hästen har lätt för att tölta. Sen lär man sig ganska snart hur det SKA kännas.

Lycka till!

Jag har en islanshäst som är 5 år i år hon kan 3 gångarter skritt, trav och galopp.. Tölten finns men är inte tränad så den sitter till100%

Jag rider henne precis som jag gjorde på mitt hbl..

Jag är dressyrryttare men hoppar även småskutt då och då
Jag rider akademiskt, vanlig dressyr
Jag märker ingen skillnad faktiskt hittills på att rida en islänning och ett hbl...
Förutom att stegen är kortare på en islänning:D
Blir mkt mer upp å ner i traven :rofl:

Men detta är ju bara min erfarenhet.. en häst av alla islänningarna som finns runt om i världen=)

Kanske är hon ett måndagsexemplar vad vet ja:rofl:

Nu har jag läst igenom alla era senaste svar (ursäkta att jag inte svara er enskilt).

Det har iaf varit spännande att se vad folk har för erfarenheter av detta och jag har fått en klarare bild av vad det är för häst jag ska leta efter när jag ska köpa.
En fyrgångare med 4 bra och välbefästa gångarter som man känner skillnad på. ;)

Det har varit jätteroligt att läsa om alla som har sina islänning till att träna dressyr!
Det kanske är tillochmed jag som bara snurrat till det för det är ju inte sååå stor skillnad på islänningsryttariet mot dressyr, förutom att det ingår lite mer, bla mer än 3 gångarter :D.

Ni får önska mig lycka till så får vi väl se om det blir en liten islänning för min del också! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025