Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här
Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller häst med ponnymått) alt. väldigt liten storhäst.
Rasen spelar ju inte mest roll, rätt individ är ju det som räknas främst. Men jag har ändå varit inne på en del raser.
Vad jag helst vill ha är en någorlunda viktbärande häst (inte jättebärande, men jag är lite av större modell).
En tålig häst, frisk med fint temperament. Så liten som möjligt
Jag har nu funderat lite på islandshäst, då det är en häst som gjort bra intryck på mig.
Jag gillar att de är tåliga, lever ofta länge, växer ofta upp på ett bra sett vilket gör dem vana vid att gå i flock, säkra på foten ute osv. Pigga och framåt men sällan olater.
Nu är det så att jag är dock allroundryttare, min enda erfarenhet av islandshäst (vad gäller ridning, har hanterat många!) är när jag var medryttare ett par veckor under en praktik.
Då fick jag dock en töltmaskin men red vanlig dressyr på banan och töltade på uteritter.
Är det rimligt att köpa islandshäst som allroundryttare? Jag har inga tävlingsambitioner, förutom pay & jumps, klubbtävlingar osv för skojsskull.
Vill rida väldigt varierat och värdesätter uteritter högt. Vill ha en häst som kan göra allt! En häst som inte behöver vara bäst, men lite bra på allt möjligt.
Vad säger ni? Kan jag leta lite islandshäst, eller säljes dem enbart till erfarna islandshästryttare? Kommer säljarna tycka jag är konstig?
Går det att att använda en islänning som vanlig allroundhäst?