Med 75 kg skulle jag säga att du utan problem kan rida de flesta islandshästar.Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst?
De allra flesta islandshästar kan också göra betydligt "mer" än att bara ridas i sina gångarter, förstås. Mina två tävlas på "islandsvis" i tölt, femgång och pass, tränas regelbundet för tränare (och den träningen är som vilken grundridning som helst i fyra gångarter, plus passen då som är lite speciell). Utöver det så har min dotter tävlat den ena på ungdoms-lag-SM, där det förutom gångartsgrenarna ingår grenar som trail, terräng, flagglopp och dressyr, vilket alla deltagande islandshästar klarar alldeles utmärkt! Vi rider förstås ut regelbundet också, och dottern hoppar när andan faller på.
Våra två hästar är båda femgångare, och jag skulle säga att den äldre av dem (19-årig valack på 145 cm) skulle kunna ridas alldeles utmärkt som "tregångare" av vilken ryttare som helst (även nybörjare), medan den yngre (tioårigt sto på 135 cm) är lite mer "krävande". Dels har hon mycket mer motor och mycket påskjut i steget och dels måste man aktivt hjälpa henne till samling och bärighet för annars blir det "pannkaka" av samtliga gångarter (samtidigt som hon gångartsmässigt är den bättre av de två när man får allt att falla på plats).
Skall jag vara ärlig så kan jag tycka att det är lite av att "kasta pärlor för svin" att skaffa en islandshäst utan att ta vara på dess gångarter, men kan samtidigt inte säga annat än att de flesta islandshästar är utmärka allroundhästar - också!