Börja med islandshäst

Sv: Börja med islandshäst

Du får jättegärna skicka mig ett pm med bra försäljningsstall :D :bow:

Jag kan ibland tycka, när jag tittar spec på köpes eller lånes annonser, att det där med att hästen ska ha rena gångarter är väl iofs ett rimligt krav och bra men man kan ganska snabbt rida ner en häst om man inte kan rida gångarter. Sen går det ju att fixa till men det är vettigt, skulle jag säga att inte förvänta sig att gångarterna sitter där dom sitter bara sådär.
Ett exempel som jag dragit till leda är min fyrgångare som vid elvaårsålder blev passtaktig i ökad tölt - hon var alltså femgångare. Nu var det inte svårt att rida till alls, eller jag behövde bara rida lite annorlunda för att passtakten skulle försvinna.

Jag förväntar mig nästan att jag kommer att "rida ner" hästen innan jag lärt mig hur jag ska rida :) Sen om det blir mkt eller lite återstår att se, men jag tänker ta hjälp av instruktör så fort jag kan :laugh:

Men däri ligger lite av funderingarna... Ser annonser där det står tex "Passaktig, därav pris" och då är ju frågan om det är ngt som går att få till så småningom eller om det är ngt som jag inte kommer att klara. Alternativt att hästen bara är så, och inte någongång kommer att bli annat än passaktig :confused:
För även om jag köper en häst med bra och separerade gångarter så kommer det ju ta ett tag innan jag lärt mig rida rätt på en gångartshäst.

Jag har ju ridit och tävlat rätt mkt på stor häst (och ponny) men det här är ju kanske lite annorlunda :laugh: Men samtidigt så är det lite av det som lockar, att lära sig ngt helt nytt :banana:

Om det står att de sänker priset pga passtakt så kan du nästan räkna med allvarliga taktproblem, många hästar blir tidvis passaktiga.

Nu har jag i och för sig ridit islandshäst några år, köpte min första 2008. I somras när jag köpte Sol som jag har nu var det viktigt för mig att hästen jag skulle köpa hade såna gångarter som jag själv kunde reda ut någorlunda. Sol var passig i tölten, men jag kunde rida igenom det och få till ren tölt. Däremot så provred jag andra där jag kände att jag inte hade lika bra koll på hur jag skulle göra, och dem valde jag bort. För mig var det viktigt att själv kunna vara delaktig i träningen. Jag vill ha en häst som jag klarar av att träna med hjälp av instruktör, inte en häst som jag behöver lämna på träning. Inget ont om att lämna iväg hästar på träning, men för mig är hela nöjet att träna själv. :laugh:

Oftast är det något man som ryttare kan fixa till.
Passtakten är ju ett resultat av styv häst, oftast spänd rygg - "stel" i gången.
Det löser man med gymnastik, alltså mjukgörande och att få hästen liksidig och smidig igen.
Då försvinner ofta passtakten. Det kan sitta olika långt in på olika hästar men omöjligt - absolut inte!

Det är ju inte annorlunda egentligen.
Det är samma typ av ridning.
Det som är annorlunda är att DU måste lära känna dom nya gångarterna.
Lära dig takten, vad som är rätt och inte o.s.v.
Men ridsättet är inte annorlunda.

Om det står att de sänker priset pga passtakt så kan du nästan räkna med allvarliga taktproblem, många hästar blir tidvis passaktiga.

- eller så är nuvarande ägaren inte så duktig :angel: Men visst är det troligt att det är som du säger och det är nog inte en så bra start.

Det är så jag känner också, att jag vill kunna träna själv (med hjälp av instruktör) och inte lämna iväg hästen :laugh:

Det känns ändå som att jag ska leta efter en häst som har ok gång, och inte en som är prissänkt pga passaktighet, då borde iallafall startförutsättningarna bli lite bättre :)

Det är nog så som du säger, att det inte är så stor skillnad i ridningen :) Men för mig är det en helt ny värld :o Jag hade ingen aning om att det fanns så mkt kurser, instruktörer och aktiviteter kring mig där jag bor, det är nästan genant men det är typ inget som storhästryttarna verkar bry sig ett smack om :eek:

Dessvärre finns det inte mkt saluhästar här, så jag kommer förmodligen att behöva åka en bra bit...

En bra häst kan man hitta överallt, men jag tyckte faktiskt att det var stor skillnad på hästarna som jag provred hos stora och erkänt duktiga hästtränare eller tävlingsryttare, hästarna var mer välridna och det märktes ju att folket visste vad de pratade om (med ett undantag där jag upplevde försäljaren som oseriös och som ljög om hästens hälsa).

Bland privathästarna var det ju väldigt tydligt vilka ryttare som visste vad de höll på med och inte. En av hästarna påstod säljaren hade jättesvårt med traven och tölten, grisepassade mest när hon red. Den hästen hade jättefina och rena gångarter. Så mycket hänger ju på ryttaren.

Sen personligen skulle jag inte köpa en extremt överviktig häst igen, det sätter ofta sina spår! Ok med en lite rund och småfet häst pga för lite motion under en period, men inte en som länge varit smällfet. Jag bantade min förra häst över 100 kg, och han blev jättefin, men det var en ständig kamp att få till en ok foderstat och ständig oro för fång tex. Kan tänka mig att det känns ungefär likadant med en exemhäst, går att lösa men problemet finns alltid med i bakhuvudet.

Jag har sadlat om från Ponnyhopp i tonåren till Islandshäst nu i vuxen ålder.
Har ridigt mycket andras isisar innan jag skaffade min egen, red även på mindre islandsstall där instruktör fanns att tillgå. Men som sagt för att lära sig mer om gångarterna så ta kurser. Det blir en sån jäkla kul ridning om man förstår sig på gångarterna bättre!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Brie
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 846
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar