Sv: Börja med islandshäst
En bra häst kan man hitta överallt, men jag tyckte faktiskt att det var stor skillnad på hästarna som jag provred hos stora och erkänt duktiga hästtränare eller tävlingsryttare, hästarna var mer välridna och det märktes ju att folket visste vad de pratade om (med ett undantag där jag upplevde försäljaren som oseriös och som ljög om hästens hälsa).
Bland privathästarna var det ju väldigt tydligt vilka ryttare som visste vad de höll på med och inte. En av hästarna påstod säljaren hade jättesvårt med traven och tölten, grisepassade mest när hon red. Den hästen hade jättefina och rena gångarter. Så mycket hänger ju på ryttaren.
Sen personligen skulle jag inte köpa en extremt överviktig häst igen, det sätter ofta sina spår! Ok med en lite rund och småfet häst pga för lite motion under en period, men inte en som länge varit smällfet. Jag bantade min förra häst över 100 kg, och han blev jättefin, men det var en ständig kamp att få till en ok foderstat och ständig oro för fång tex. Kan tänka mig att det känns ungefär likadant med en exemhäst, går att lösa men problemet finns alltid med i bakhuvudet.