Islänning för dressyrryttare?

Sv: Islänning för dressyrryttare?

Välkommen!

Jag tror att fördomarna mot islandshästar är större i "brunhästvärlden" än vad fördomarna mot dressyrryttare är inom islandshästvärlden. Men det är ju bara att visa dem ;)

Det man överraskas av är hur SVÅRT det är att få gångarterna rena - när du rider brunhäst så funderar du ju inte över hur du ska få hästen att trava t.ex. Något som kan vara helt "omöjligt" på en isis - därav rådet att köpa en med separerade gångarter; vill man rida dressyr är det ju bättre med en häst där man slipper kämpa med gångarterna också...

Men visst rider man dressyr på islandshästar - kanske fler borde ha den inställningen? I alla fall känner jag det som att brunhästvärlden rider krullidutter på ridbanan för att göra snygga krullidutter, medan islandshästfolket mer använder krullidutterna till att få fram rena gångarter. Men krullidutter är det lika väl.

Dock, du skrev att du tänkte köpa en 8-åring, tänk då på att det är ganska ungt för en islandshäst och att den fortfarande kan utvecklas ganska mycket, så bli inte avskräckt om den har en låg utbildningsnivå.

En islandshäst HAR fler gångarter, och det märks på de flesta hästarna. Inte kanske som rena, "extra växlar", utan att galoppen kanske inte är så bärig, du får gärna passtaktig skritt och lite andra variationer. Att köpa en islandshäst och tänka sig rida de tre grundgångarterna innebär inte att hästen har likartade grundgångarter som andra hästraser. .

Det ligger något i det ang säger här, köper man en 5 gångare kan risken vara överhängande att passen trasslar in sig i de annars "rena" gångarterna, köper man en 4 gångare som Korall var, är det troligare att gångarterna håller sig rena.

jag tycker att både häst och människa vinner på att ha en bra helhetsbild. Ryttaren vinner också på att göra ett välinformerat val; är du inte direkt intresserad av gångarter etc så finns det nog så fina alternativ i nordisar, fjordingar etc.

Mycket bra skrivet, man måste ha en helhetsbild! Vad är det för något man söker? Vad är det i Islandshästen man vill åt? Att köpa en dyr islandshäst för att den är snäll, är kanske inte riktigt rätt argument, men vill man tölta i skogen och rida dressyr på volten skulle jag inte säga det var fel. Jag anar dessutom att man lätt hamnar på tävlingsbanan om man hittar rätt häst, inte bara dressyrtävlingar utan även gångartstävlingar:p

IslandsMalin, tack för vidareutveckling - jag hoppas nu att jag faktiskt lyckats uttrycka mig bättre ...

Det här med islandshästar är så känsligt. Säger jag att jag upplever det vara svårt, blir det lätt uppfattat som "snobbigt". Det är lite av vådan av alla år med turridning - alla kan ju åka islandshäst ... :devil: :cool: Samtidigt skulle ingen komma på tanken att köpa en körhäst för att träna/ tävla trav. Det är liksom onödigt svårt. Men hästen kan vara fin ändå, bara inte för önskemålet.

Dock, du skrev att du tänkte köpa en 8-åring, tänk då på att det är ganska ungt för en islandshäst
Jag måste dock inflika att en ung häst inte behöver vara fel. Är grundutbildningen välgjord, kan det vara lättare än att rida en lite äldre som på köpet har tidigare ägares "olater".

Jag får fundera på detta lite till. Det låter på vissa av er (inte illa menat) men att jag skulle "förstöra" islänningen på något sätt genom att ta ifrån den jobbet mot gångarterna.

Jag tror inte alls att hästen på något sätt skulle må dåligt av att t.ex. inte få tölta. Så länge den rids efter sina förutsättningar och inte pressas över sin förmåga, förstås. Däremot kan jag rent personligen tycka att det är synd att den inte får göra det den är bäst på, men det är ju ur en människas perspektiv, och har inget att göra med hur hästen mår eller upplever sin situation. Jag skulle tycka att det vore lika "synd" att köpa en verklig hopptalang och sedan bara rida medelmåttig dressyr på den....

Sedan är det nog också så att många av oss som har islandshästar och rider "seriöst" på våra hästar, tränar, tävlar osv är lite, lite trötta på att inte riktigt bli tagna på allvar bland övriga hästmänniskor. Man är egentligen dressyrryttare, men kan tänka sig islandshäst att hobbyrida på, för rida på riktigt på islandshäst går ju inte....;)? Detta är inte illa menat mot dig, men efter att i många år inte riktigt bli tagen på allvar blir man kanske mer snarstucken än vad som är befogat....

Oj, jag inser nu att det jag skrev kan missuppfattas och vill verkligen be om ursäkt!!
Det jag menade var inget i den stilen att jag inte ser er som seriösa och duktiga ryttare! Det är nämligen det här jag tänkt med mitt hästeri i allmänhet: rida för tränare och lulla runt i skogen men jag vill ju inte ut på tävligsbanorna och det för mig är hobbyridning :D

Jag förstår verkligen vad du menar med det andra men även om hästen inte får göra det den är ämnad för men har ett gott hem med mat och utevistelse och får träna och blir mentalt stimulerad på olika sätt... Kan inte det vara så att det är ett gott liv även för en islandshäst? Även om den inte får komma ut och tävla och visa sina extra gångarter (gångart då jag försått att jag verkligen inte ska köpa en passare) förutom nångång ibland och i skogen? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

... men det är vansinnigt flott med tölt i skänkelvikning etc också. Sätt inga ramar, se möjligheterna med rasen! ;)

Roheryn - huvudet på spiken som vanligt. :bow:

Lite OT sådär men den hästen var ju inte töltad på så det är nog inget att rekommendera om man, som TS, vill "prova på de 2 islänningsgångarterna". ;)

Då får man ju prova lite andra gångartsvarianter som skolgalopp och terre à terre istället! ;)

Har sett ganska många islänningar som rids akademiskt, och så den enstaka tjejen som sopar banan med storhästarna på dressyrtävlingar! :D

Men en svårighet verkar vara att sära på gångarterna och få bra trav, lättare på 4-gångarna? Lär såklart vara väldigt individuellt, men som jag uppfattat det så verkar det lättare att dressyra på dom som inte är alltför mycket gångartstränade sen tidigare, lär sig lite annat rörelsemönster. För dom jag sett som behövt skola om och lära in en ordentlig trav med svingande rygg och bra takt har det tagit allt från ett par månader till flera år...
Skulle mao satsa på en häst som redan är lite dressyrriden och redan har bra trav och galopp ur dressyraspekt - inte chansa på att man själv snabbt kan skola om. Lite som att jag hellre skulle köpa en travare som redan är inlärd galoppfattningar så man ser hur den är i galoppen än att ta en direkt från banan (om jag vill använda den till tävlingsdressyr).

Gångarterna kan variera, både mellan fyr- och femgångare. Har sett alltifrån travtaktiga femgångare till passtaktiga fyrgångare. Själv tror jag att bra gångarter är det man strävar efter, inte att begränsa antalet från fyra eller fem till tre. För just att hästen har anlagen lär märkas ändå.

Haha.. fast det låter onekligen lite fördommsfullt att kalla alla storahästar för "brunhästar" :angel:
Antydningen om att storahästar alltid är bruna och "tråkiga" har jag ofta hört. Att kalla de för "brunhästar" känns som att man bara utnyttjat tillfället att ge en pik om hur enformiga man tycker storhästar är..

Hur som helst, Ts, jag förstår din oro över att du förmodligen kommer att hamna lite "mittemellan". Jag är också där, dock förmodligen inte lika mycket som du kanske blir, jag tränar i alla fall för Islandshäst tränare. Men jag rider mycket dressyr och tränar för dressyrtränar, verkligen älskar dressyr! Man får helt enkelt göra sitt bästa för att stänga av hörseln när folk börjar snacka i tex fikarummet. Det har gått ganska bra för mig, naturligtvis så har jag då och då fått lyssna till lite fördommsfulla uttalanden, från båda sidor, men i allmänhet så har folk varit ganska så accepterande. :)
Det som Flaekja sa om att fördommarna är större från storhäst sidan är inget som jag skulle vilja skriva under på. Jag har nog upplevt det som likvärdigt från båda hållen.

Min pålla är 4-gångare, och jag skulle råda dig att köpa en fyrgångare också. Lite mindre gångartsvariationer att vänta. Dessutom så har fyrgångarna ofta lättare för sig när det gäller balans och lösgjordhet.

Lycka till, och hoppas ni lyckas bra :) Visa dom att islandshästar kan :D

Frid, Malin

Jag förstår verkligen vad du menar med det andra men även om hästen inte får göra det den är ämnad för men har ett gott hem med mat och utevistelse och får träna och blir mentalt stimulerad på olika sätt... Kan inte det vara så att det är ett gott liv även för en islandshäst? Även om den inte får komma ut och tävla och visa sina extra gångarter (gångart då jag försått att jag verkligen inte ska köpa en passare) förutom nångång ibland och i skogen? :confused:

Det kan säkert vara ett gott liv för en islandshäst. Den struntar nog fullständigt i om den kommer ut och tävlar eller inte!!! Men glöm inte att de oftast är uppvuxna i flock, så daglig utevistelse betyder gå i någorlunda stor hage med hästkompisar, inte att gå ensam i en liten "ruta" (vet ju inte alls hur du har det, men mina fördomar säger mig att den typen av utevistelse är vanligare bland "stora bruna").

Sedan vet jag ju inte säkert, men jag kan känna att en häst (oavsett ras) kanske har behov av att känna sig duktig, att få göra det den är bra på. Kanske att en häst med riktig hopptalang blir lyckligare av att just hoppa än av att gå (bara) dressyr? Och att en islandshäst därmed skulle vara lyckligast om den i alla fall ibland fick utnyttja det den har i sig i form av gångarter? Men det är helt ovetenskapligt flum från min sida:laugh: Jag hade en foderhäst i ett antal år som absolut var nöjdast om han fått springa en sträcka i pass. Blev han stel och okoncentrerad i de andra gångarterna, så kunde man rida pass bara en liten bit, och så blev han nöjd och glad och jobbade sååå mycket bättre... Men jag har också träffat islandshästar som säkerligen varit lyckliga av att bara gå i tre gångarter i hela sitt liv och slippa bli pressade i tölten. Så det hänger nog mest på vilken individ du hittar!

Lycka till, och hoppas ni lyckas bra :) Visa dom att islandshästar kan :D

Och nu växer hornen :devil: :devil: :devil:
Vi islandsryttare brukar anse att våra hästar kan, och det finns en bunt seriösa ryttare även inom denna inriktning. Sen kanske vi har en annan skala och andra mål - men det är inget fel i det?!

Skall måttstocken vara dressyr enligt TR/ FEI så är det en annan sak. Men vem säger att den är den rätta? ;)
Det finns FEIF och FIPO också.

Skall måttstocken vara dressyr enligt TR/ FEI så är det en annan sak. Men vem säger att den är den rätta? ;)
Det finns FEIF och FIPO också.

Precis - man kan knappast säga att det är "dålig ridning" eller att hästarna inte är bra på dressyr bara för att det inte passar mallen för tävlingsdressyr! :P Eller säga att en ras är "dålig" för att de inte avlas för dressyr. Varje ras har ju sin specialitet!

Jag skulle absolut inte utgå ifrån att FEI är det enda rätta - det finns inget som heter "det enda rätta" inom hästvärlden! :p

Hehe, jag får förtydliga mig lite. Vad jag syftade på att hon skulle "visa" mäniskorna i hennes dressyrstall, var snarare att Islandshästar även kan funka bättre än vad många tror i den klassiska dressyren. Att de har mer än ett par extragångarter och ofta är väldigt allsidiga.

... men det är vansinnigt flott med tölt i skänkelvikning etc också. Sätt inga ramar, se möjligheterna med rasen! ;)

Roheryn - huvudet på spiken som vanligt. :bow:

Jag kommer nog absolut testa på å rida för islandstränare som sagt så jag kanske ändrar mig helt efterhand :idea:

Det där med att "alla kan ju åka islandshäst" tycker jag är lite fördel med de för just mig för detta kommer ju vara min första häst och det verkar vara lättare att hitta en med bra lynne än hästar av andra sorter. Dessutom har jag både kille och föräldrar som jag gärna skulle vilja inviga i hästvärlden och islandshäst känns så perfekt för det! (Beroende på vilken häst man har, såklart ;) )

"alla kan" är en sanning med modifikation. Jag ser hellre att vi lade vikt vid engelsmännens paroll:
Are you good enough to ride an Icelandic horse?

Det gynnar liksom inte rasen att betecknas som havremoppe, om man säger så. Och en mindre kropp är som regel känsligare för ryttarens vikt, vilket gör att de kräver mera balans av oss.

Självklart innebär daglig utevistelse för mig en stor hage med hästkompisar och så länge som möjligt!!
Jag kan inte se hästen ha ett drägligt liv om den bara står i en frimärkshage hela vintern igenom och jag tar glädeligen mig till att spola av hästens ben en extra kvart varje dag om jag samtidigt gav hästen en lyckligare tillvaro!

Dessutom så att ifall jag nu hittade den perfekta hästen och blev tillsagd eller märkte att den verkligen gillade något som jag inte är van vid (töltas ofta osv) så skulle jag gott få lära om ;) Men jag kanske i första hand tittar på den sortens hästar du nämnde som hellre slipper det för det verkar som om det är så lätt att det blir fel!

Roligt att du pysslar med dressyr och faktiskt kan ignorera de snea uppfattningarna man får från vissa folk i vissa stall! Starkt! :D

Jo du har nog rätt att det nog inte är så käckt att dra alla över en kam. Men som sagt, av mina erfarenheter så har islänningar väldigt trevligt lynne!
Och om jag rider min häst i balans och den är välmusklad, precis som turhästarna ofta är så ser inte jag några problem i att slänga upp min ovana kille och känna mig tryggare just för att det är en islänning.
Dock vill jag betona, igen, att det beror ju mycket på vad det är för häst. För busar finns det ju i alla raser :D

det finns en islandshäst till salu göteborgstrakten.
snygg,gångarter i sm nivå.
mycket väldresserad och dessutom pigg.
är du seriöst intresserad så pm:a.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025