Islänning för dressyrryttare?

Sv: Islänning för dressyrryttare?

Självklart innebär daglig utevistelse för mig en stor hage med hästkompisar och så länge som möjligt!!
Jag kan inte se hästen ha ett drägligt liv om den bara står i en frimärkshage hela vintern igenom och jag tar glädeligen mig till att spola av hästens ben en extra kvart varje dag om jag samtidigt gav hästen en lyckligare tillvaro!

Dessutom så att ifall jag nu hittade den perfekta hästen och blev tillsagd eller märkte att den verkligen gillade något som jag inte är van vid (töltas ofta osv) så skulle jag gott få lära om ;) Men jag kanske i första hand tittar på den sortens hästar du nämnde som hellre slipper det för det verkar som om det är så lätt att det blir fel!

OK, då har vi samma uppfattning om hagvistelse. Bra.

Men jag tycker inte du skall leta efter en häst som helst slipper tölta. För du vill väl tölta om du kan få till det bra, och om du även kan rida dressyr i övriga gångarter? Jag tycker, som sagt, att du skall leta efter en "lättväxlad" fyrgångare med ungefär lika stark trav som tölt. Då har du störst chans att få uppleva dressyr i FYRA gångarter!!! Öppna och sluta i tölt är också en upplevelse....

"alla kan" är en sanning med modifikation. Jag ser hellre att vi lade vikt vid engelsmännens paroll:
Are you good enough to ride an Icelandic horse?

Det gynnar liksom inte rasen att betecknas som havremoppe, om man säger så. Och en mindre kropp är som regel känsligare för ryttarens vikt, vilket gör att de kräver mera balans av oss.

Nåja de flesta kan ju åka islandshäst.... Rida islandshäst, däremot, kämpar de flesta av oss fortfarande med efter 30 år :D

:o :o :o

Japp. Än en gång huvudet på spiken. :rofl:

Men håll med om att vi har :devil: kul medan vi försöker :D

Rolle, som halkade in...
Islandshästar på Lösdrift

OK, då har vi samma uppfattning om hagvistelse. Bra.

Men jag tycker inte du skall leta efter en häst som helst slipper tölta. För du vill väl tölta om du kan få till det bra, och om du även kan rida dressyr i övriga gångarter? Jag tycker, som sagt, att du skall leta efter en "lättväxlad" fyrgångare med ungefär lika stark trav som tölt. Då har du störst chans att få uppleva dressyr i FYRA gångarter!!! Öppna och sluta i tölt är också en upplevelse....

Okej, ska vekligen tänka på detta med att de ska ha lika lätt för traven och tölten! Jag får hitta mig lite erfaret folk att ta med mig och titta på hästarna när jag provrider! Fast problemet är att jag inte känner någon såpass islandsinsatt som jag skulle kunna få med mig. Känner flera som kan lätt se bra trav o galopp men inte tölten.
Går det att lära sig själv känna igen en stark, bra tölt genom att titta på tex filmer? Eller är det bara till att rida tillräckligt mycket tills man känner det?! Kanske går det att få med sig någon islandstränare ifall man ska träna för dem sen när man köpt pållen...

Det känner du lätt när du rider (eller åker) eller vad vi nu skall kalla det ... :cool:
Och fyra jämna gångarter är att föredra framför en tregångare. Tre gångarter indikerar för mig ofta stelhet eller svårigheter i kroppen - inte din ideala häst.

Ok då får jag väl lita på mig själv då!
Och jag ska ju inte åka... jag ska ju försöööka rida :angel:

:D

Ok då får jag väl lita på mig själv då!
Och jag ska ju inte åka... jag ska ju försöööka rida :angel:

:D

Ser att du bor i Göteborg. Skall du titta på häst där i närheten så hör av dig. Jag ser många av hästarna i trakten på tävlingar m.m. och bor själv inte så långt bort....

Ser att du bor i Göteborg. Skall du titta på häst där i närheten så hör av dig. Jag ser många av hästarna i trakten på tävlingar m.m. och bor själv inte så långt bort....

Ok, ska ha det i åtanke! Det skulle verkligen vara ovärderligt med hjälp och någon erfarens åsikter.

det var en dressyryttare som provade min pålle för ett tag sen.
min vanligtvis klockrena häst vägrade att ta ett enda trav eller töltsteg.
han vaggade fram i grisepass och såg bekymrad ut.
för att inte tala om ryttaren. det kallar jag åka det.
det kan vara svårt att komma igång på en islandshäst med gångarterna tills man lärt känna hästen.

Hej!
Du har fått många bra svar redan, men jag vill såklart bidra med min erfarenhet:D

Självklart finns det en isis för dig, men var beredd på att få leta ett tag innan du hittar "den rätte"!

Jag är själv fd dressyrryttare och min isis är en riktig dressyrponny med tre klockrena grundgångarter som funkar i nästan alla lägen (utom när han blir jättestressad). I perioder har jag ridit i bara grund gångarterna, ibland mer tölt. Om han inte är töltad på länge tar det några veckor att arbeta fram tölten igen, men sedan är den klockren. Han är dessutom arbetsvillig, har relativt lätt för samling och gillar att arbeta på ridbanan. Jag upplever inte att han har "behov" av att leva ut sina töltförmågor. På honom är det ett nöje att rida krummelurer för krummelurernas skull!

Vår andra pålla däremot, skulle inte kunna leva ett liv som "dressyrponny". Hon är en viljestark femgångare som mår som bäst när hon får dra fram längs vägarna i snabb tölt! Självklart rider vi dressyr på henne, som ett led i att lösgöra henne och stärka gångarterna. Men det är inte det bästa hon vet...

Ok, ska ha det i åtanke! Det skulle verkligen vara ovärderligt med hjälp och någon erfarens åsikter.

En annan sak du kan göra som förberedelse är att åka och se några islandshästtävlingar. Där kan du få en uppfattning om hur islandshästars gångarter ser ut, och vad det finns för variationer mellan olika hästar. Och förhoppningsvis lära dig känna igen ren tölt!

Ett tips för att känna igen ren tölt är annars att lyssna på takten. Det kan man göra både när man rider och när man står bredvid. Och det skall vara 1-2-3-4, helt ren fyrtakt. På en lösgjord häst som töltar rent ser man också tydligt rörelsen gå genom hela kroppen. En passtaktig ser ofta styv ut i sidorna medan en travtaktig ofta inte fått med sig bakdelen ordentligt (och ibland kör upp huvudet och "tappar" ryggen).

Du har ju klassikern när det gäller att höra tölttakten...Black and Decker, Black and Decker , Black and Decker, Black and Decker , Black and Decker , Black and Decker , Black and Decker, Black and Decker, Black and Decker.....

Rolle
IpL

Förhoppningsvis tränas alla hästraser i dressyr;)

Men nu till saken, om du vill gångartsrida & helst måste ha pass på hästen så måste det ju bli en 5 gångare.
Men om du tycker det räcker med tölten(man rider ju ändå inte pass på islandshästarna speciellt ofta, bara när man tränar inför ngt, inte som man tar en galopp eller så) skulle jag rekommendera en 4 gångare med stark trav.

Då får du troligtvis 3 bra grundgångarter & tölten, bara det att den kan behövas arbetas med lite mer än naturtöltarens tölt.
Som dressyrryttare vill du att hästen ska ha 3rena grundgångarter & 5 gångare har ofta det man kalllar 5 gångsgalopp,flack eller 4taktig galopp, inte en speciellt eftertraktad galopp för en dressyrryttare.
Samma med traven, ofta 4 taktig eller flack trav, flack trav är inte samma som att hästen har taktfel men det är fortfarande ingen rolig trav.

speciellt 5 -gångarna kan ju vara lite annorlunda att rida.
gångarterna är färskvara och kan variera.
min häst har de senaste 5 åren haft bra skritt , trav och galopp.
långsam tölt med olika taktfel som nu har blivit ren( men långsam)senaste 2 åren.

nu i veckan så töltar han bara och dessutom helt rent och med bra fart, vägrar trava rent och samlat på hemväg, tölttrav, flack galopp som inte går att samla. han har alltid saktat ned från galopp till trav nu är det bara tölt i huvudet på honom.

våryra kanske ?

Har aldrig tänkt på just den kommentaren men det har du helt rätt i.
De är verkligen färskvara, ibland har man tur & kan ta i där man slutade sist efter en vila till & med;)
Innan ngn kommer med kommentaren att alla hästars gångarter är färskvara så kan jag väl tillägga att de flesta nog vet att det gäller att träna hästen & jobba med gångarterna, men vissa hästar behöver mindre träning än andra, & jag föredrar den senare kategorin.

En domare jag träffade sa att "man kan ju alltid göra det svårare för sig själv " & det har han rätt i, vissa gillar utmaningar & dessa brukar ofta gilla 5 gångare oxå.
Men till en dressyrinriktad ryttare så blir det en risk med 5 halvdana gångarter än 4 rena & bra, då tar man väl det senare.

En domare jag träffade sa att "man kan ju alltid göra det svårare för sig själv " & det har han rätt i, vissa gillar utmaningar & dessa brukar ofta gilla 5 gångare oxå.
Men till en dressyrinriktad ryttare så blir det en risk med 5 halvdana gångarter än 4 rena & bra, då tar man väl det senare.

Ja, i allmänhet är det väl så, men det varierar en del från häst till häst också. Jag hade en femgångare på foder i ett par år, och han var verkligen "fyrgångare med pass". Alltså fyra rena lättväxlade gångarter plus pass. Aldrig det minsta passtaktig i tölten. Dock "krävde" han att få springa i pass då och då, för annars blev han jobbig och motsträvig i de andra gångarterna. Så på honom var det verkligen så att man använde passen som "vilken gångart som helst" (dock med måtta) under uteritterna!

Ja det finns såna oxå, trevligt med en välriden femgångare med rena gångarter:)

(gillar inte nya smileyn, den hånflinar ju bara)

Okej, ska vekligen tänka på detta med att de ska ha lika lätt för traven och tölten! Jag får hitta mig lite erfaret folk att ta med mig och titta på hästarna när jag provrider! Fast problemet är att jag inte känner någon såpass islandsinsatt som jag skulle kunna få med mig. Känner flera som kan lätt se bra trav o galopp men inte tölten.
Går det att lära sig själv känna igen en stark, bra tölt genom att titta på tex filmer? Eller är det bara till att rida tillräckligt mycket tills man känner det?! Kanske går det att få med sig någon islandstränare ifall man ska träna för dem sen när man köpt pållen...

Jag tävlar dressyr med min Islandshäst. Du har fått många goda råd redan. Men jag håller med om att det är en fördel med stark trav och tölt, speciellt om du är nybörjare vad gäller tölt! Det är lättare att plocka fram en tölt som finns där när du önskar istället för att du som inte kan tölt ska lära en häst som inte är säker på tölt...

Sen beror det ju lite på vad du vill med ditt dressyrtränande? Vill du tävla? Isåfall på vilken nivå?

Många har fokuserat på tölt och trav i sina råd till dig. Jag vill slå ett slag för galoppen! En dålig galopp är oerhört mycket svårare att arbeta med än tex en medelmåttig/dålig trav. Så, satsa på en häst som har en mycket bra takt i galoppen och kan gå på MINST 20 meters volt i stadig arbetsgalopp redan när du köper den. Ju mer dressyr du tränar/tävlar ju viktigare blir galoppen.

För mig har bra grundgalopp varit en förutsättning för att överhuvudtaget kunna utveckla bra samlad och förvänd galopp vilket ingår i LA tex.

Sen vill jag också säga att vissa verkar tro att "vanliga dressyr ryttare" tränar krumelurer för krumelurernas skull. Man tränar dessa för att utveckla gångarterna och rörelsemekaniken. I varje litet moment när man tävlar dressyr bedöms gångartens kvalitet i rörelsen.

I sport-dressyr är tanken att bedöma gångartskvaliten utifrån vilken spännvid gångarten har, kan den tex gå samlat-ökat och göra olika "krumelurer" i alla gångarter utan att tappa swung, energi, takt och dessutom gå i den form som krävs för klassen. Många hästar kan ju se ganska flotta ut på rakt spår i ett högre tempo med en form som hästen är bekväm i, få ser flotta ut i alla tempon och också i olika rörelser som sätter rörelsmekaniken och ridningen på prov. Detta är enligt mig en sjujäkla utmaning och en konst, vilket gör det så oerhört roligt och spännande att träna och tävla dressyr. Obs! Med detta vill jag dock inte säga att det är lätt att rida ovalbanegrenar... ;)

Jag tror att du kan lyckas om du hittar en isis som passar dina behov och önskemål och du dessutom kan tillgodose hästens behov av tex utevistelse m kompisar mm. Sen kommer du säkert bli accepterad bland "storhästfolket" också. Så fort de upptäcker att du inte anser att vilken dunderklump som helst kan rida din häst, att din häst behöver bra foder, att du inte bara flänger fram med hästens nos i himlen, skänklarna rakt ur och spikraka armar och att du dessutom är en ganska vänlig figur, vilket jag får intrycket att du är:D. Islandsfolket är det nog heller inga problem med, tror inte jag någon gång träffat en riktigt snobbig och tråkig islansdsmänniska faktiskt:laugh:

Lycka till med hästköpet, hoppas du inte blir för kräsen, även den bästa hästen har någon skavank;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025