Sv: Islänning för dressyrryttare?
OK, då har vi samma uppfattning om hagvistelse. Bra.
Men jag tycker inte du skall leta efter en häst som helst slipper tölta. För du vill väl tölta om du kan få till det bra, och om du även kan rida dressyr i övriga gångarter? Jag tycker, som sagt, att du skall leta efter en "lättväxlad" fyrgångare med ungefär lika stark trav som tölt. Då har du störst chans att få uppleva dressyr i FYRA gångarter!!! Öppna och sluta i tölt är också en upplevelse....
Självklart innebär daglig utevistelse för mig en stor hage med hästkompisar och så länge som möjligt!!
Jag kan inte se hästen ha ett drägligt liv om den bara står i en frimärkshage hela vintern igenom och jag tar glädeligen mig till att spola av hästens ben en extra kvart varje dag om jag samtidigt gav hästen en lyckligare tillvaro!
Dessutom så att ifall jag nu hittade den perfekta hästen och blev tillsagd eller märkte att den verkligen gillade något som jag inte är van vid (töltas ofta osv) så skulle jag gott få lära om Men jag kanske i första hand tittar på den sortens hästar du nämnde som hellre slipper det för det verkar som om det är så lätt att det blir fel!
OK, då har vi samma uppfattning om hagvistelse. Bra.
Men jag tycker inte du skall leta efter en häst som helst slipper tölta. För du vill väl tölta om du kan få till det bra, och om du även kan rida dressyr i övriga gångarter? Jag tycker, som sagt, att du skall leta efter en "lättväxlad" fyrgångare med ungefär lika stark trav som tölt. Då har du störst chans att få uppleva dressyr i FYRA gångarter!!! Öppna och sluta i tölt är också en upplevelse....