Islänning för dressyrryttare?

E

entutre

Hej! Har en liten undran... Jag har tänkt i framtiden köpa en islänning att hobbyrida på. Jag är dressyrryttare endast men älskar dessa hästar och deras inställning till livet.
Är det väldigt ovanligt med folk som äger islandshäst och tränar endast dressyr? Jag tycker det vore rätt roligt att prova på de 2 islänningsgångarterna men skulle nog främst rida för dressyrtränare.

Finns det dressyrridna islänningar att köpa? Jag ska ju antagligen inte tävla men jag vill ju utvecklas förbi en viss nivå, vart kommer man med en islandshäst?

*Ursäkta den okunniga* ;)

Sv: Islänning för dressyrryttare?

Oj, moderator får gärna flytta tråden till gnägg
*skäms*

Ridning på Islandshäst är i princip samma sak, men de "storhästryttare" jag haft på ridskolan har jag fått arbeta med att släppa efter lite på yttertygeln och inte krama sönder hästen med benen, men det kan vara en tillfällighet förstås. Alla rider ju inte likadant.

Nu kostar en välriden häst lite mer än en rakriktad skogsmulle:D, men jag skulle definitivt råda dig till att betala lite mer för en genomriden och mjuk häst, skulle tro de håller sig fräscha längre. Provrid många, många, många och se till att hästen har rena gångarter och att det till en början är lätt att känna skillnad på de olika, då är det lättare för dig att känna när det blir "fel" och kan söka hjälp i tid.

Det finns oändliga möjligheter med Islandshästen och du kan hoppa, tävla "vanliga" dressyrtävlingar och även tävla i våra egna gångartsprogram för islandshästar(där det även finns dressyrprogram:laugh:).

Kan du tänka dig en sån mångfacetterad(?) ras, kan inte bli annat än toppen? :p

Lycka till!

Jo, en dyrare häst som är sådär runt 8år är nog något jag tänkte satsa på... Låter det vettigt? Vilket pris är lagom för en välriden o mjuk häst?

Jag tycker du sa något mycket bra där med att man ska kunna känna skillnad på gångarterna, är verkligen något jag ska tänka på!

Javisst är islandshästar för härliga! :D Men jag möts ständigt av folk som inte tror att de går att användas rent dressyrmässigt :crazy:

Finns ju en yngre tjej som tävlar ganska höga klasser dressyr med sin islandshäst någonstans i norr :confused:

En rosettplockare läste jag:laugh:

Prisbilden är nog lite vag, men titta runt 50-60 tusen om du vill ha en bra välriden häst. För 70-80 och uppåt SKA de vara genomridna och mjuka, annars kliver man av och lämnar gårdsplan med en rivstart:D Men för det priset kan du tävla lite högre gångartsklasser och därmed även chans att hästen har bättre rörelser.

Låt inte hjärtat styra, rid hästen fler än en gång och hotar de sälja hästen finns 1000 hästar åter på kö :devil:

Finns trångsynta människor omkring alla raser, även i islands...:crazy:

korall ( akademiskt riden)var till salu för ett tag sen, han räcker nog till för en dressyrryttare.
nu är det väl inte så ofta den typen av islänningar är till salu.

Jag behöver kanske inte proklamera vad jag tycker om Korall då han är avkomman till våran kung :love:

En fint riden häst!

korall ( akademiskt riden)var till salu för ett tag sen, han räcker nog till för en dressyrryttare.
nu är det väl inte så ofta den typen av islänningar är till salu.

Lite OT sådär men den hästen var ju inte töltad på så det är nog inget att rekommendera om man, som TS, vill "prova på de 2 islänningsgångarterna". ;)

Lite OT sådär men den hästen var ju inte töltad på så det är nog inget att rekommendera om man, som TS, vill "prova på de 2 islänningsgångarterna". ;)

Det hade ju inte gjort såå mycket ju, man får ju utgå från hästen när man väljer. Tycker bara att det hade varit skoj men det bästa för just mig kanske hade varit en häst som inte har de extra gångarterna så det blir fel om jag rider ett tag utan tränare :angel:

Tack för dina tips! Ska tänka på dem! :D

Jag känner inte att det behöver vara en superduktig dressyrhäst från första början... Bara den har blivit riden riktigt och är lösgjord, frisk o har en del muskler. Resten kan man ju fixa till med en bra tränare :D

Tror du att det finns potential för mig och mitt islandsköp? :confused:

Givetvis finns det islandshästar som tränats genom dressyr-ridning, dock har inte målet för de flesta varit den perfekta dressyrövningen - dressyren ses ofta som vägen till målet som är fina gångarter. Och det är inte riktigt samma sak.

En islandshäst HAR fler gångarter, och det märks på de flesta hästarna. Inte kanske som rena, "extra växlar", utan att galoppen kanske inte är så bärig, du får gärna passtaktig skritt och lite andra variationer. Att köpa en islandshäst och tänka sig rida de tre grundgångarterna innebär inte att hästen har likartade grundgångarter som andra hästraser.

Och nej, jag är inte alls negativ till köp av islandshäst, men jag tycker att både häst och människa vinner på att ha en bra helhetsbild. Ryttaren vinner också på att göra ett välinformerat val; är du inte direkt intresserad av gångarter etc så finns det nog så fina alternativ i nordisar, fjordingar etc.

Personligen anser jag att för att islandhästen skall ha kvar sin vilja och utstrålning, så vinner inte hästen på att man försöker göra om den till något den inte är. Det skall vara lite fart, fläkt och inte minst träning för syftet.

Så du helt klart avråder mig från att köpa en islänning?
Jag skulle helt klart köpa en ridponny av smäckrare typ om jag valde bort islandshästen. Det är hästrasen jag vill åt och inte grovleken. Dessutom så vet jag ju att det finns väldigt smäckra islänningar.

Jag har lite svårt att förstå hur du tänker, tycker du att de hästarna som nämnts ovan skulle vara olyckliga på något sätt?

Senast ändrad av en moderator:

Nja, det är inte riktigt det jag försöker säga. Men jag tycker att du skall försöka att bekanta dig med rasen och se om det verkar stämma. Kommer din målsättning med framtida dressyrridning att uppfyllas - eller kanske du tänker om och faktiskt vill rida en något annorlunda form av dressyren för att vinna gångarterna?!

En islandstränare frågade en gång varför vi rider islandshäst. Han tyckte att hade man målsättningar att hoppa eller rida dressyr så har ju vi valet i att köpa en häst för ändamålet. Det hade inte han under sin uppväxt på Island ... och för mig ligger det lite i det. Det är sällan man ser islandshästar prestera svårare dressyrövningar, och det tar sannolikt längre tid att komma dit. Och det är väl alls inga problem, om man är medveten om det och inte ser det som en nackdel. MEN. Vill du ha en häst för att fortsätta din dressyrträning, så kommer du att få leta länge.

Islandshästen har för mig gudomliga kvalitéer, men jag uppskattar även andra hästraser för deras egenskaper. Och vi kan ju välja vad som är viktigt för oss som ägare ;)

Personligen tror jag inte du finner en passande häst under 65'.

Låt mig börja med att säga att jag håller med ang. Vill man ha en dressyrhäst köper man inte en islandshäst. Men vill man rida dressyr på sin islandshäst som en del av träningen, så går det givetvis alldeles utmärkt (och är numera en nödvändighet om man vill komma någon vart på tävlingsbanan).

Jag skulle vilja påstå att det finns många islandshästar som är dressyrridna, dvs ridna i akt och mening att träna smidighet, styrka, bärighet och form på hästarna. Men dressyrridningen är sällan målet med det hela, utan man rider dressyr för att förbättra det man egentligen vill komma åt, dvs förbättra hästens gånarter. Jag rider öppna och sluta inte för att göra just de övningarna så bra som möjligt, utan för att gymnastisera hästen på ett sätt som gör att han bär sig bättre i tölten, för att ta ett exempel...

Den typ av häst som du söker, om du bestämmer dig för att köpa islandshäst, är sannolikt en fyrgångare med väl separerade, rena gångarter och ungefär lika lätt för trav som tölt (är den för mycket åt travhållet kommer du sannolikt inte få den att tölta alls). Du skall nog egentligen söka efter en häst som tränats för tävling - de brukar vara mest välridna och mest "dressyrridna". Särskilt billiga är de ju inte, men man får ju vad man betalar för...

Ridning på Islandshäst är i princip samma sak, men de "storhästryttare" jag haft på ridskolan har jag fått arbeta med att släppa efter lite på yttertygeln och inte krama sönder hästen med benen, men det kan vara en tillfällighet förstås. Alla rider ju inte likadant.
QUOTE]

Jag tror inte det är någon tillfällighet - EXAKT det du beskriver är min erfarenhet också!

Okej, jag förstår lite bättre vad du menar nu :).
Jag förstår att det inte kommer vara en liten peng som jag kommer lägga på häst om jag köper (i andra fall heller dock) jag kommer självklart bekanta mig med rasen mer innan jag slutgiltigt bestämmer mig. Hittills har jag ju bara lekt med tanken. ;)

Men frågan är om jag kommer palla trycket av allas förutsättningar och fördomar? Jag tror faktiskt att häsis kommer säkerligen trivas nog så bra med jobbet men att jag kommer hamna utanför både islandsryttarna och dressyrryttarna (jag har inga planer på att stå på islandsstall) är något jag undrar om jag klarar av...

Det var någon som tidigare i tråden skrev samma sak, att jag ska leta efter en häst som har väldigt rena gångarter. Det tycker jag låter vettigt.

Jag får fundera på detta lite till. Det låter på vissa av er (inte illa menat) men att jag skulle "förstöra" islänningen på något sätt genom att ta ifrån den jobbet mot gångarterna.

Detta är något jag måste bilda mig en egen uppfattning om för att kunna acceptera. Ifall det nu stämmer.

Jag tror absolut inte att du kommer att förstöra din kommande häst, men kanske din bild av hästen osv kan få sig en törn - precis som du själv säger.

Att bekanta dig med rasen, ridningen och känna efter innan köp är ju faktiskt ett generellt råd och kan appliceras på de flesta inriktningar. Jag tror att det är smart alldeles oavsett.

Sen är en bra häst en bra häst. Oavsett ras och disciplin finner de sina köpare och har därmed en högre prislapp. Du får jättegärna tala om hur det går i framtiden - det vore intressant att höra vad du upplever och kommer fram till!

Själv skall jag eventuellt i morgon kolla på duktig hoppekipage som tränar upp till 1,50. Vidgade vyer är aldrig fel! :banana:

Absolut! Man måste veta vad man köper ;). Fast jag har ju en del erfarenhet av isisar och det är därifrån denna ide var född. Jag har nämligen ridit på en undrbart mjuk o fin islandshäst som kunde jobba riktigt fint med kroppen (har ridit andra också men just denna har inspirerat mig :d)
Men jag får ta o umgås mera med dessa underbara hästar. Tyvärr, kanske så är det så att bara för att de är underbara så är det inte en ras för mig men jag kommer garanterat åka ut o titta på annonser ifall jag ser något passande!

Sen ska jag nog påpeka att med framtiden menar jag "om något år när jag är klar med utbildningen och har fast jobb" och dessutom så tar det väl något år att hitta en passande häst :cry: Men sen! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025