Islandsstigbyglar

bettysmatte

Trådstartare
Är relativt ny på det här med islandshästar, och deras utrustning. Något som jag funderat på är varför islandsstigbyglar ser ut som de gör egentligen. Jämfört med andra stigbyglar så är ju hålet att fästa stiglädret i placerat på andra hållet.

Sv: Islandsstigbyglar

Tycker dom är ursmarta :idea:
Med "vanliga" stigbyglar måste man ju vrida stiglädret ett kvarts varv när man sitter upp.
Islandsstigbyglarna hänger ju i rätt färdriktning från början :bump:

Det är mycket som är smart med islandsutrustning. Ett exempel är ju det här att tyglarna sitter med snabbhakar i bettet. Jättesmidigt. Det finns massor av smarta detaljer som man borde kunna använda på andra hästar också.

brom skrev:
Det är mycket som är smart med islandsutrustning. Ett exempel är ju det här att tyglarna sitter med snabbhakar i bettet. Jättesmidigt. Det finns massor av smarta detaljer som man borde kunna använda på andra hästar också.

Fast jag ogillar hakarna just eftersom de gör att ens tygelkontakt lätt kan bli mer ryckig... blir smidigare om tygeln sitter direkt i bettringen.

yew98fq skrev:
Fast jag ogillar hakarna just eftersom de gör att ens tygelkontakt lätt kan bli mer ryckig... blir smidigare om tygeln sitter direkt i bettringen.

Jag håller med och samma gäller tränsena där sidostyckena fästs i bettet med hakar. Det blir små, små ryck av det.

/Malin

Jag håller också med om att hakar på tyglar inte är bra alls. Jag har svårt att få kontakt med hästens mun när jag rider med såna. En fd medryttarhäst blev tex mycket mjukare när jag bytte ut tyglarna på honom! Men jag skulle gärna ha såna där gummityglar som tex Top Reiter har fast med vanligt fäste i bettet - någon som vet var man kan hitta det?

Stigbyglarna är toppen! Jag rider alltid i ridskor och fick förr ofta lite klämskador med vanliga stigbyglar för jag är usel på att vända lädren rätt - med islands-modellen har jag inga problem alls!

Du kan ju köpa vanliga gummi tyglar i ponny storlek i vilken hästsport affär som helst.
Fast då är dom delade på mitten och har spännen. Men det kan man nog leva med.
Jag har mina i gummi sen storhäst och ponny tiden.

Annars tror jag du kan beställa hos en sadelmakare.

Ja jag hittade ett par idag på EKO-hallen i Länna! De var jättesnygga i svart och grått och kostade dessutom bara 85 kr! :D

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Görel
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad