Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har man ridit 3 gångare innan så tar det ett tag att känna tölten och inte " travrida" hästen. Det sitter i rumpan, vinkla upp sitt bäcken, känna att hästen börjar tänka tölt. Den gamla klassikern att tänka black and decker som ett mantra när man rider så att inte travkänslan kommer. Vilken fantastisk häst du köpt :)
Precis så är det för mig! Hela min kropp säger "trav!" till honom, särskilt i ridhuset där jag per automatik rider som att jag red en tregångare. Jag har ju ridit tregångare hela mitt liv! Så han gör ju rätt utifrån mina signaler.

Det var lärorikt igår när någon som faktiskt kan red bredvid mig och kunde säga exakt vad jag skulle göra just där och då med sits, hand och skänkel, utan att jag behöver tänka på att vi ska svänga eller stanna kvar på någon volt.

Och tack! :love:
 
Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop:heart, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst :( #gatekeeping

Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också. :nailbiting:
Min Islandshäst går med en Frieserhäst, fungerar utmärkt och de ser ut att trivas ihop. Har inte märkt några problem alls. Han är väldigt "streetsmart" så vi har bara släppt in honom så fixar han introduktionen själv. Min har även gått med Quaterhästar, gick utmärkt det också.
 
Ny här och har haft min häst i 4 år, faktiskt på dagen 4 år sedan jag köpte honom, nu är han 6 år. Då var han 2 1/2 år och bara gått i flock innan så vi började från början. Vi tävlar inte eller så. Rider för nöjes skull. Tränar lite allt möjligt, både dressyr, lite trail och så gångarter naturligtvis.
 
Ny här och har haft min häst i 4 år, faktiskt på dagen 4 år sedan jag köpte honom, nu är han 6 år. Då var han 2 1/2 år och bara gått i flock innan så vi började från början. Vi tävlar inte eller så. Rider för nöjes skull. Tränar lite allt möjligt, både dressyr, lite trail och så gångarter naturligtvis.
Kul med trail! Hittar du på själv eller finns det "trail-träningar" (har säkert något bättre namn :D) som ni är med på?
 
Ni som har islandshäst ihop med andra raser, tänker kanske framförallt då på små ponnyer, hur löser ni utfodringen om hästarna har väldigt olika näringsbehov? Det kan ju såklart skilja mellan olika islandshästar också, men då brukar det ju inte vara större skillnad än att man kan ta in den som behöver mer och fodra lite extra. Men hur gör du, till exempel @FengurLaugar med minishettisar? Har en liten tanke på att kanske införskaffa någon liten ponny som sällskap till vår hingst. Han går i nuläget ensam, "granne" med valackerna, men känner att han nog skulle ha det bättre med sällskap.
 
Ni som har islandshäst ihop med andra raser, tänker kanske framförallt då på små ponnyer, hur löser ni utfodringen om hästarna har väldigt olika näringsbehov? Det kan ju såklart skilja mellan olika islandshästar också, men då brukar det ju inte vara större skillnad än att man kan ta in den som behöver mer och fodra lite extra. Men hur gör du, till exempel @FengurLaugar med minishettisar? Har en liten tanke på att kanske införskaffa någon liten ponny som sällskap till vår hingst. Han går i nuläget ensam, "granne" med valackerna, men känner att han nog skulle ha det bättre med sällskap.

Dom små äter mycket långsammare än islandshästarna så det blir att dom inte får i sig för mycket. Jag portionerar ut (med hjälp av automatiska grindöppnare vissa mål) 5-6 ggr per dygn under vintern. Skulle aldrig kunna ha någon av dom på fri tillgång, då skulle alla fyra rulla fram.
 
Dom små äter mycket långsammare än islandshästarna så det blir att dom inte får i sig för mycket. Jag portionerar ut (med hjälp av automatiska grindöppnare vissa mål) 5-6 ggr per dygn under vintern. Skulle aldrig kunna ha någon av dom på fri tillgång, då skulle alla fyra rulla fram.
Nä, någon fri tillgång blir det inte här heller! :D
 
Nä, någon fri tillgång blir det inte här heller! :D

Mina går på lösdrift men fri tillgång är inget alternativ 😅 Så jag packar snällt höpåsar och väger varje dag ochger 5-6 ggr per dygn. Det har funkat bra och minisarna ser ut att hålla hullet hyfsat av det. Jag äger bara en av dom och hon motioneras flera dagar i veckan också, hon är inte bara sällskap. Den andra är inhyrd så jag har inte ansvar på motionerandet av henne så hon går mest i hagen om inte mina ungar pysslar med båda och tar en promenad eller löslongerar på ridbanan :)
 
Mina går på lösdrift men fri tillgång är inget alternativ 😅 Så jag packar snällt höpåsar och väger varje dag ochger 5-6 ggr per dygn. Det har funkat bra och minisarna ser ut att hålla hullet hyfsat av det. Jag äger bara en av dom och hon motioneras flera dagar i veckan också, hon är inte bara sällskap. Den andra är inhyrd så jag har inte ansvar på motionerandet av henne så hon går mest i hagen om inte mina ungar pysslar med båda och tar en promenad eller löslongerar på ridbanan :)
Hur funkar det på sommaren med bete för de små? För våra islandshästar får jag ju se till att begränsa betet en del för valackerna, medan hingsten som ju i så fall är den som är tänkt att få sällskap av mindre kompis, i princip kan få äta så mycket han vill utan att gå upp i vikt.
 
Hur funkar det på sommaren med bete för de små? För våra islandshästar får jag ju se till att begränsa betet en del för valackerna, medan hingsten som ju i så fall är den som är tänkt att få sällskap av mindre kompis, i princip kan få äta så mycket han vill utan att gå upp i vikt.

Ingen går på något riktigt bete, inte islandshästarna heller. Dom blir som tunnor av ingenting. Men för de små måste jag begränsa rejält. Är väldigt rädd för fång. Dom blir feta hur man är gör känns det som samtidigt som det känns som man typ svälter dom haha 😅 Sjukt svårt med sånna små på sommaren! Nog svårt med lättfödda islandshästar.
 
Ingen går på något riktigt bete, inte islandshästarna heller. Dom blir som tunnor av ingenting. Men för de små måste jag begränsa rejält. Är väldigt rädd för fång. Dom blir feta hur man är gör känns det som samtidigt som det känns som man typ svälter dom haha 😅 Sjukt svårt med sånna små på sommaren! Nog svårt med lättfödda islandshästar.
Ah, okej! Då får jag nog tänka om gällande sällskap till vår hingst. Alla våra islandshästar betar gräs sommartid (eller inte bara på sommaren, de betar nu med!), även om jag begränsar en del men det är ju mest i fråga om vilka hagar de får tillgång till. Jag har hyggligt magert bete och kan ha dem betande från tidig morgon till sen kväll i stort sett året runt, och så får de hö som komplement - på sommaren väldigt lite, på vintern mycket :)
 
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
 
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
Jag både rider och promenerar ut i becksvarta skogen ensam med min häst, han är väldigt cool och trygg så vi har pannlampor (på mitt huvud och på nackstycket på hans grimma eller träns), röd lampa i hans svans, reflexer, kan rida alla gångarter inga problem, just nu novembervilar han (endast lite kravlösa aktiviteter) och jag tog en barbackatur i grimma och skrittade ut i skymningen häromdagen, varken jag eller hästen är mörkrädd så jag tycker det är mysigt när vi ser rådjursfamiljerna har lagt sig i mossan för natten :)
 
Nu har det äntligen blivit kallt och min lurviga nallebjörn svettas inte i stallet längre, hoppas hoppas jag inte behöver raka när vi sätter igång hårdträning igen för det finns inget gosigare än det här :D
358622EB-EEAE-4473-A50E-BAF19C4AE4D3_1_201_a.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 096
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 392
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp