Islandshästens man

Tibra

Trådstartare
Oh jag väntar och väntar jag.
Vill så gärna att min pållas man ska växa och bli lång!
Hon är en eksemhäst och har för vana att mista de mesta av manen om sommrarna.
Men i år hade hon rätt mkt man för att bara vara kring sommaren och framåt, annars brukar hon mer eller mindre se ut som en åsna :(
Men då undrar jag,
Hur mycket växer en man per månad?
Det är väl såklart olika på alla hästar men i genomsnitt?
Eller kommer jag aldrig någonsin få känna en lång man på min lilla vän..?:smirk:
Sedan är det väl olika på hästar också, vissa får jättekort man medan andras nästan släpas i backen.
Men tänkte om det kanske fanns en chans att få se henne så någongång, lite längre bara.
Kanske en väldigt omöjlig och svår fråga.

Våras
d.jpg

Midsommar 2005
MVC-064F.jpg

Sv: Islandshästens man

Stackars dej och din lilla häst!
Min förra hade eksem och hans man växte ungefär som hästen på din bild på ett års tid, sedan kliade han av den igen... enda sättet att se hur lång just din hästs man kan bli är att försöka hindra henne från att klia av sej den varje år. Om din häst kan få längre man än en årsväxt (ser ut som på bilden) så syns det ju inte förrän nästa höst/vinter. Kombinera eksemtäcken (det är faktiskt ganska så effektivt) med insektsspray och om ni har mycket knott så ta in hästen på stall. Det kan vara så att din häst själv väljer att stå inne på stall sommartid, prova! Planera även ridningen så du inte utsätter din häst för alltför mycket knott...
Lycka till!

vi ger våra hästar kiselgur och det funkar jättebra för man o svans. jag vet inte om det blir mycket bättre eftersom din häst har eksem, men det kan vara värt ett försök! Våra hästars man o svans växer som ogräs, får klippa svansen på Sprettur med jämna mellanrum!

/emma

Sprettur skrev:
vi ger våra hästar kiselgur och det funkar jättebra för man o svans. jag vet inte om det blir mycket bättre eftersom din häst har eksem, men det kan vara värt ett försök! Våra hästars man o svans växer som ogräs, får klippa svansen på Sprettur med jämna mellanrum!

/emma

Vart får man tag på sånnt? och vad är de för något igentligen? Vill att min pålles man me ska bli lite längre hihi:d

Tvistjarna skrev:
Vart får man tag på sånnt? och vad är de för något igentligen? Vill att min pålles man me ska bli lite längre hihi:d
Vi har köpt vårt på Ekohallen, men man kan säkert hitta det på de flesta ställen. Det är pulver som du lägger i maten bara. Enkelt o inte så dyrt heller. Jag använder även enzion för hovarna, men det är svindyrt!!
Testa det iallafall! Kan vara värt ett försök! B-vitaminerna är med bra!

/Emma

Sprettur skrev:
Vi har köpt vårt på Ekohallen, men man kan säkert hitta det på de flesta ställen. Det är pulver som du lägger i maten bara. Enkelt o inte så dyrt heller. Jag använder även enzion för hovarna, men det är svindyrt!!
Testa det iallafall! Kan vara värt ett försök! B-vitaminerna är med bra!

/Emma

okej:) Men är de till för att ge för att manen ska växa mer eller hjälper det mot ngt mer?;)

Tvistjarna skrev:
okej:) Men är de till för att ge för att manen ska växa mer eller hjälper det mot ngt mer?;)
Ska vara bra för hovar, hud och päls.
Det är värt ett försök!

Sprettur skrev:

/emma

oj jasså, ja det skulle man ju kunna testa:)
Du vet inte vart man kan få tag på det någon annanstans än Ekohallen?
För en sådan "butik" finns iaf inte här omkring..:crazy:
Så det hjälpet alltså till för man o svans att växa?

Hej!
varför inte testa med att smörja in manen, det finns många olika varianter på såna ex ökozon och nylanders hästkräm och så finns dert även en man kan göra själv som min mamma har på hennes korsnings valack och den består av 2dl olivolja, 4 pressade vitlöksklyftor, 3 marskedar hovtjära och 10 droppar tea tree olja (finns i hälsokost butiker) låt stå ett par timmar och smärj in det i man och svans tea tree oljan är även jätte effektiv mot bakterier och fästingar. Detta fungerar jätte bra på mammas ponny han hade förut ingen man alls men nu räcker den ner till bringan och det syns inga spår av eksem. Lycka till kram Elinor.:) :)

knasan skrev:
Stackars dej och din lilla häst!
Min förra hade eksem och hans man växte ungefär som hästen på din bild på ett års tid, sedan kliade han av den igen... enda sättet att se hur lång just din hästs man kan bli är att försöka hindra henne från att klia av sej den varje år. Om din häst kan få längre man än en årsväxt (ser ut som på bilden) så syns det ju inte förrän nästa höst/vinter. Kombinera eksemtäcken (det är faktiskt ganska så effektivt) med insektsspray och om ni har mycket knott så ta in hästen på stall. Det kan vara så att din häst själv väljer att stå inne på stall sommartid, prova! Planera även ridningen så du inte utsätter din häst för alltför mycket knott...
Lycka till!

Jo det här med eksemen vet jag hur jag ska behandla;)
Hon fick inte chansen att klia sig någonstans, men eksem gjorde att hon fällde så mycket ändå att det vart bara lite man i mitten av halsen.
Så en vän sa till mig att jag borde klippa av den eftersom det såg förjävligt ut, ångrar mig nu.
Jag hade sparat den och varit så rädd om den hela sommaren!
Ska icke följa de rådet denna sommar:d

Inte så bra bild.
MVC-105F.jpg

Tibra skrev:
oj jasså, ja det skulle man ju kunna testa:)
Du vet inte vart man kan få tag på det någon annanstans än Ekohallen?
För en sådan "butik" finns iaf inte här omkring..:crazy:
Så det hjälpet alltså till för man o svans att växa?
Det hjälper bra på våra hästar iallafall!
Det borde finnas i vilken hästbutik som helst mer eller mindre. Sök lite på nätet annars efter det!
/Emma

Hmm ok, såg det inte på hooks iaf men jag får väl söka då jag kommer till stan.
Det står väl förmodligen på självaste burken hur mycket man ska ge per dag?

KISELGUR.
är det någon annan som använt det och tycket det verkat bra på man o svans?
Sedan undrade jag om man kan bara ge det nu, på vintern fast manen håller på att växa ut lite?
Alltså att man kan göra det utanför eksemsäsongen?

Tibra skrev:
Det såg inte ut som om han/hon hade eksem..
men min pålla var rätt fin i början av sommaren också.. det vart ju värre mot slutet liksom..
hur såg din ut i mitten och slutet?

Det här var ju somsagt i början av sommaren då det brukar vara som minst. Han blev tyvärr värre till hösten, fick på slutet mycket utslag i ansiktet. Har tyvärr ingen bild på det.

Poplan skrev:
Det här var ju somsagt i början av sommaren då det brukar vara som minst. Han blev tyvärr värre till hösten, fick på slutet mycket utslag i ansiktet. Har tyvärr ingen bild på det.

Men det var ju precis samma med min Tibra.
Från början av sommaren var det bra, och mot hösten så fick hon massa sår kring ögon, mule och under luggen.
Men det konstiga är att hon hade dubbelhuva på sig.. hmm..:crazy:

Hur lång man eller pannlugg hästen får beror delvis på anlag. Har en som har en löjligt kort pannlugg (3 cm framför öronen, typ) som ALDRIG blir längre. Svansen klipps regelbundet (annars släpar den i backen), manen blir tjockare och längre men pannluggen påverkas inte.

Har hästen eksem, så är det A och O att eksemet sköts ÅRET OM. Här kan det vara nog så svårt att undvika att hästen kliar, och manens längd är inte det första besväret jag tänker på. Kliandet görs ju för att hästen inte är bekväm med situationen.

ang skrev:
Hur lång man eller pannlugg hästen får beror delvis på anlag. Har en som har en löjligt kort pannlugg (3 cm framför öronen, typ) som ALDRIG blir längre. Svansen klipps regelbundet (annars släpar den i backen), manen blir tjockare och längre men pannluggen påverkas inte.

Har hästen eksem, så är det A och O att eksemet sköts ÅRET OM. Här kan det vara nog så svårt att undvika att hästen kliar, och manens längd är inte det första besväret jag tänker på. Kliandet görs ju för att hästen inte är bekväm med situationen.

Ja men tråden var inte om eksem!
Nu pratade jag om man, även de hästar som inte har eksem.
Var inte meningen att vi skulle komma in på det ämnet:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 302
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar