Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Sorry Boj men kunde inte lämna detta obesvarat.

Något svar har inte lämnats, det som är närmast ett svar är jag vet egentligen inte för det känns bra. Men ok det är också ett svar.

Jag kan berätta varför jag helklippte, det gick av bara farten att helklipp för så gjorde alla anddra. Sedan började upptäcka ett och annat på mina egna hästar och därefter så har klippning skett efter de behov som hästen har.

Att helklippa en häst i lösdrift känns ju i mina ögon inte som någon bra grej, och nej du kan inte hindra att människor har åsikter.

Om jag inte minns fel har jag klart å tydligt skrivit varför jag väljer att helklippa min häst och det har andra i tråden oxå gjort!!! Det funkar jätte bra för mig och min häst!!!ÄVEN på lösdrift!!! Precis som vissa väljer att klippa spårklippning, halvklippning "lusrand" vilken som helst så får man väl göra det om man tycker att det passar ens egna ridning,häst och omständigheter?

Och nej jag kan inte hindra folk från att ha åsikter... det har jag aldrig påstått heller!!:confused:

Har man en kortbent häst så kan det se bra ut, däremot om hästen är lite långbent så kan det se väldigt udda ut. Det där måste man bestämma själv vad som är snyggt eller inte, men nog måste jag säga att jag föredrar att linjen är uppdragen mot att benen pudelklipps.:p Annars tar man som du själv skriver bara av precis i kant med muskeln.

img_0737_169417366.jpg

Inte så bra bild och inte så bra klippning men såhär får han se ut! :)

*halvt kl*

Min kille blir fort svettig, han har gått otäckad i hela sitt liv, är sju år nu, och sätter en grym grizzlypäls på vintern!
Just nu är han på igångsättning med mycket skritt efter att vet + fysioterapeut behandlade en låsning i ryggen, och därför ville jag inte klippa vidare mycket.
När han stallas in senare i höst och börjar ridas mer, så kanske jag tar halva halsen + ner på bog och sadelstad, men nu ser han ut så här:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...22270_145091352203871_691917_1987003537_n.jpg

Enda bilden jag hade :D länkar till vår fotograf Lani Norekes bild.

Jag menar absolut inte pudelben utan som i inlägg 92 med en liten spets och att det bakom spetsen följer muskeln, eftersom de ofta blir svettiga där över.

Jag tänker personligen mest praktiskt när det gäller klippning, skulle därför heller aldrig helklippa eller klippa ben eller ansikte, bara där de svettas som mest och snygga linjer däremellan. Det gör ju inte ont att det är snyggt också ;-)

Ja, smaken är som baken - delad!
Och tur är väl det, så att inte ALLA såg likadana ut ;-)

Min får gå helrakad i år, då vi klippte allt utom ryggen förra året och hon ändå fick hotspots, dessutom lättare för kiropraktor att se och känna nu när hon varit dålig.

Jag funderar på hur jag ska göra med min (som visserligen är fjord/island)..
Han har hypohidros och svettas inte som han borde. Med andra ord, han blir lätt överhettad. Med medicin har han blivit bättre, men det går i perioder. Veterinären vet inte vad det beror på, men levotyroxin hjälper så vi kör på med det.

Pälsen är ju både lång och tät, blir snorvarmt och häststackarn flåsar som en gnu när han jobbat för hårt en solig dag.
Ska jag kapa bort mer eller mindre all päls (och försöka hitta en lösning med täcken som fungerar, täcken som ser till att han inte blir vare sig för varm eller för kall..?) eller ska jag satsa på en variant av spårklippning?
Hur mycket "kan" man ta utan att behöva ersätta pälsen? Jag vill helst inte krångla med täcken, känns som det blir svårare för hästen att själv reglera kroppstemperaturen, det lilla han nu kan påverka..

Jag skulle klippa en fiiltklippning där allt klipps utom rygg och kors en liten bit ner mot revbenen, alternativt är ju att du provar först att klippa upp det ställe som de ventilerar först nämligen hals och bog och ser om det räcker.

Vet inte hur mycket jag vågar klippa utan att behöva täcke.. :crazy: Jag tror visserligen han tål rätt mycket, har haft honom snaggad ungefär så som du beskriver innan utan täcke.
Jo, det får nog bli så i år med. Han var rejält trött idag, betedde sig som om det var strålande sol mitt i sommaren (knappt +10 C). Vill ju inte riskera överhettning!

Hals och bog, då krävs sällan täckning även om de går i lösdrift. Börjar du snagga upp mycket på magen så är det i princip som så att ju mer du klipper på magen desto mer krav på täckning kan komma. Så en filtklippning i lösdrift kan komma att kräva täckning, ja.

Å andra sidan så behöver jag täcka vår gammel man när tempen sjunker under -10, men mest för att då kräver han mer mat och det vill inte de andra hästägarna.

Min är ju som en späckboll, så det är nog ingen fara. Han har sett frusen ut en enda gång under alla år jag haft honom, när han var klippt hela halsen, bogen, magen och halva bakdelen och det var snöblandat regn i slutet på februari.
Men då gör jag nog som jag har sett i tråden, klipper framvagnen och lämnar resten!
Tack :)

Det som kan hända när de klipps bara om magen, är kolik så det är inte frusenhet i första hand som jag tänker på.

Upprepade koliker och korsförlamningar.

Vad jag vet beror kolik på "tarmstörning" orsakat av tex; stress, foderbyte osv och korsförlamning brukar ju tyda på allt för mycket kraftfoder/foderbyte, för stor omställning för snabbt...

vad jag vet har det inget med kyla att göra?
Måste varit en tillfällighet och eller en matte/husse som täckade dåligt så hästen blev stressad och fick stå och frysa/spänna sig.

förstår inte riktigt hur det kan hänga ihop på annat sätt.

Har aldrig hört talas om det innan så för att det hände en häst så kanske det inte har något med klippningen just att göra.

tänk alla som klipper sina storhästar då tex.

I år har jag hittils hunnit klippa:

-2 helklippningar
-6 halv klippningar
-En spårklippning(med "naken" mage)
-En spårklippning(med "klädd" mage)

Åker runt och klipper hästar åt folk så alla är inte mina;)

Av de helklippta så går en häst på lösdrift(med täcke givetvis) och en häst står på stall.
Jag klipper pudelklipp om ägaren vill det annars avslutar jag under musklerna på ett snyggt sätt.
Jag är noga med att få raka linjer och "släta" hästar, är nog lite pedantiskt men tycker det ska se snyggt ut också men givetvis vara funktionellt.

Hittils har jag anpassat mig mycket efter ägarnas önskemål men det som är klart poppis är halvklippningarna.
Där lämnar jag fritt för sadelgjorden och klipper oftast hela halsen och mellan frambenen det klarar de sig bra på på lösdrift utan täcke.
Ibland kan man lämna en kant längs med mankammen för att skydda mot regnet.

Hittade lite bilder.
29675587.jpg
halvklippning halvhals. nennehs häst.
29675586.jpg
här har jag klippt Nennehs häst spårklippning med sparad mage.
29675584.jpg
nennehs häst helklippt med pudelben.
29675678.jpg
min thengill klippt en "egen" variant med öppna ben så att säga och halvhals.(innan denna klippning var han helklippt därför det ser lite konstigt ut på frambenet som då var pudelklippt)
30037717.jpg
här har jag klippt spårklippning med öppen mage på en shettis.

Alltså det finns hur många varianter som helst det är bara fantasin som sätter gränsen.
Tycker detta är superkul:)

Senast ändrad:

Det är det jag är rädd ska hända :( han har haft vinterkolik ett antal gånger tidigare, TROR att det är förstoppningskolik. Förra vintern fick han inget! Då åt han blött hösilage och blött lusern på morgonen.

Vill dock klippa över bakbenen också, han svettas mycket där. Funderar på göra filt/spårklippning och lämna en lapp på magen :D Det är ju mest stallkompisarna som kommer se oss ändå.

Ni som klipper hela halsen, även uppstallade, använder ni halstäcken?

Jag rekomenderar att man lämnar en platta på ryggen där sadeln ligger och om det går är det ju bra att lämna pälsen på magen om de går på lösdrift.
Jag hade min Thengill, helklippt utan platta på ryggen(då) och med täcke utan magplatta och det gick bra, han gick ute hela den smällkalla vintern.

Men alla hästar är ju olika. är hästen känslig för kolik har jag sparat magen/haft magplatta utifall att, även om jag inte riktigt förstår varför de lättare får kolik av kylan?

Det gäller att vara noga med täckesbyten när de går på lösdrift, känna hela tiden så täcket är torrt innerst och anpassa tjockleken på täcket efter graderna ute vara MKT noga med det alltså.
Och är det kyligt så är det bra med skritttäcke annars kan man rida utan för själva meningen med att helklippa och inte lämna över korset är ju att rida utan skritttäcke annars kan man lämna päls på övre delen av kroppen likaväl.

Vad jag vet beror kolik på "tarmstörning" orsakat av tex; stress, foderbyte osv och korsförlamning brukar ju tyda på allt för mycket kraftfoder/foderbyte, för stor omställning för snabbt...

vad jag vet har det inget med kyla att göra?
Måste varit en tillfällighet och eller en matte/husse som täckade dåligt så hästen blev stressad och fick stå och frysa/spänna sig.

förstår inte riktigt hur det kan hänga ihop på annat sätt.

Har aldrig hört talas om det innan så för att det hände en häst så kanske det inte har något med klippningen just att göra.

tänk alla som klipper sina storhästar då tex.

Nu pratar du väl emot dig själv, eller hur. Du skriver att kolik inte kan bero på kyla för att några rader längre ner skriva att hästen står och spänner sig pga den fryser och därför får kolik.

Nej det har ju tydligen inte hänt en häst, för läser man på hästvård så har det hänt många hästar.

Stora hästar som du uttrycker dig, går ju sällan i lösdrift, och om de gör det så är dom med ganska stor säkerhet inte helklippta.

KL

Det är ju också så att hästar är individer, hade det varit så att alla fått korsförlamning och kolik när man klippt dem för mycket så hade "alla" kännt till det och den typen av klippning hade varit tabu för "alla". Nu blir bra en minoritet sjuka och orsaken varierar från fall till fall, men det finns starka misstankar (om inte vetskap) att hästar som fryser oftare drabbas av sjukdomar såsom kolik och korsförlamning.

Jämför med förkylning, vi blir inte förkylda av att frysa och bli våta, vi kan mycket väl bli förkylda utan att ha frusit en enda gång, men nog sjutton så är risken att bli förkyld mycket större om vi blivit (kraftigt) nerkylda, liksom risken för lunginflamation m.fl sjukdomar ökar. Stressar man kroppen (oavsett om det gäller en 2 eller 4-bening) så råkar vi lättare ut för diverse sjukdomar.

KL.
Fáni klipptes igår. Ungefär som tessininos klippning fast hela halsen istället för halva, och bara halva magen.

302386_10150317687480588_588725587_8334842_1528618139_n.jpg

Och det finns indikationer på att immunförsvaret fungerar sämre vid kyla. Så en del ligger den gamla uppfattningen att man blir sjuk av kyla :)

*kl*
Jag tycker man kan klippa precis hur lite eller mycket som helst, så länge man ser till att hästen mår bra.
Jag kan själv inte anpassa min träning till en tjock vinterpäls, därför klipper jag lagom mycket under vintern.
Jag har inget intresse av att packa in hästen i halstäcke med magplatta och låta honom vara inne på stall fler timmar, därför helklipper jag inte nu.

Nästa vinter, om han tränas stenhårt då, så kanske det blir mer aktuellt med mer klippning och mer täcke. Nu tränas han lite lagom, då klipps han lite lagom och har lite lagom med täcke.
Hade han varit oklippt hade jag knappt kunnat göra mer än att skritta innan han började flåsa, och det känns inte heller ok.

Diskussionen i sig känns rätt dum, faktiskt. Jag tror inte att en häst blir sjuk/stel/får kolik av att vara helklippt, däremot är det inte bra att stå och frysa. Då får man se till att hästen inte fryser, helt enkelt.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30