Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Jag klipper inte min alls för att det 1 är praktiskt och 2 för att det är snyggast !!

Klart du får göra som du vill.:)
Personligen är jag bara nyfiken varför man gör det.
Är det bäst ur hästens perspektiv?
Lösdrift är väl inte att tänka på då eller?
Praktiskt, hur?
Snyggast tycker inte jag det är, jag tycker hästarna är finast som Gud skapade dom, med päls:) Men smaken är som baken...

Kan man inte bara få klippa sin häst hur man vill?? Jag HELklipper min den här årstiden för att 1 det är praktiskt 2 för att det är snyggast!!!:eek:

Förresten varför helklipper "de stora kända" sina hästar tror du??

Men blir det inte opraktiskt med alla täcken tänker jag? Jag klipper min häst, men inte hela utan vill liksom åt det bästa av tvä världar: Slippa blöt häst i kylan och slippa böka med täcken.

Andi fick en utökad frisyr i helgen...
wpid-imag2432.jpg

Tog med ner till knäna och lite på bakbenen.

Snöggur ser ut såhär
wpid-imag2366.jpg

Mina hästar har f.ö. fått "hot spots" iår, tack vare värmen och fukten! Andi har klarat sig med ett sår i mankammen, säkert för att han blev klippt så tidigt som han klarade sig. Kveikja har oxå klarat sig utan sår, men det är nog för att immunförsvaret för fölmammor är bättre. Snöggur däremot hade ett på magen när det var klippardags, men det läkte fort efter klippningen. Inackorderingen som inte blev klippt har fått fyra stora sår!(mage, rumpa,skinka o mellan framben) Nu e hon halvklippt o så slipper vi förhoppningsvis fler sår. Det är viktigt att hålla dom torra i pälsen så att det inte blir den där varma gosiga fuktiga miljön som basiluskerna älskar)

För er som inte vet vad "hot spots" är så är det en typ av våt-exem. Alltså när ett pälsat djur är konstant fuktig/varm i pälsen, och får t.ex. ett fästingbett/myggbett så blir det en stor infektion i huden som vätskar sig/pälsen släpper alt. torkar fast i vätskan o blir hårda kakor. Vi har det varje år på våran hund(golden retriver, älskar att bada + sommarvärme = katastrof). Jag hade aldrig trott att hästarna kunde få det, men när vi tog ut veterinär så var det visst så! Men nu är väl den extrema värmen snart över, fukten lär vi ju få stå ut med tills det fryser ;)

Ytterligare en anledning att klippa sina hästar så här på höstkanten alltså... Jag halvklippte Kveikja oxå så fort vi fick veta vad det var o vad det beror på, så nu har jag en halvklippt fölmorsa :D

Det finns bilder här på helklippta hästar och jag förstår inte heller varför. Ok med hals och mellan ben men korset av alla platser?? Funderar om det är så att man vill klippa som "de stora" kända på tävlingar m fl??

Nä, att helklippa och även klippa korset är jag inte heller helt med på, fast jag är ett stort fan av klippa hästar. Däremot att klippa och lämna minst en "platta" på ca 40 cm från manke till svans tkr jag är ett mycket bra alternativ, om man nu ska helklippa.

Och även om jag mer än gärna klipper, mer eller mindre, så är jag alltid noga med att det är en vettig klippning för hästen i fråga. Funktion först!

Men det där med att klippa för att "de stora" gör det kan jag ju nog avfärda direkt. Många av "toppryttarna" klipper inte sina hästar alls då de i regel bara underhållstränas under vinter och klipper de så är det mycket lite. Däremot är det många som täckar sina hästar tidigt på året för att de inte ska sätta så tjock vinterpäls och därför inte blir så varma vid träning. Tyvärr kan det ju gå lite till överdrift när en nästan fullpälsad häst går med ett 200-300 grams fodrat vintertäcke, vilket jag varit med om. Det har jag inte ens på en helklippt häst :angel:

/Jenny

Håller med, jag förstår heller inte denna rädsla för att hästarna svettas.
Personligen tycker jag det klipps i onödan också. Är det trendigt att klippa isisar?

När tycker DU att det klipps i onödan? Att klippa isisar är en av få hästar som jag förstår att man klipper.

Jag tex rider träningar i isolerade ridhus ca 3 ggr i veckan under vintern = hästen blir sjöblöt som klippt, gissa då hur det skulle vara om all päls fanns kvar.
Han hade nog inte orkat med och tyckt att träningarna var speciellt roliga heller om han varit tvungen att springa runt i så tjocka kläder..

Den långa tjocka islandspälsen tar ju 1 år eller 15 innan den torkar, medan tex fullblodsvinterpäls är snustorr även om de varit sjöblöta efter 20 min skritt..

Däremot förstår jag inte grejen med helklippning, jag klipper minsta möjliga för att hästen ska kunna torka så fort som möjligt och sen kunna gå ut i hagen igen.
Visst det krävs lite täcken men hellre det och en glad och arbetsvillig häst...

Jag klipper inte min alls för att det 1 är praktiskt och 2 för att det är snyggast !!

Smaken är som baken!! Förstår inte hur det kan vara praktiskt med en häst som aldrig torkar...menmen.. Å andra sidan om man lullar runt i skogen hela vinterhalvåret å hästen inte blir svettig finner jag ingen anledning till att klippa heller....

Men blir det inte opraktiskt med alla täcken tänker jag? Jag klipper min häst, men inte hela utan vill liksom åt det bästa av tvä världar: Slippa blöt häst i kylan och slippa böka med täcken.

Jag tycker det funkar bra! lägger på ett fleece medans jag plockar undan i stallet å sen lägger jag på ett vintertäcke!!:) Min går på lösdrift i en stoor skogshage..skulle d bli allför dåligt väder finns det uppstallningsmöjlighet! Funkade förra året å hon var pigg å glad å frisk som en nötkärna!! ;) Så jag kör på samma visa i år igen!

Klart du får göra som du vill.:)
Personligen är jag bara nyfiken varför man gör det.
Är det bäst ur hästens perspektiv?
Lösdrift är väl inte att tänka på då eller?
Praktiskt, hur?
Snyggast tycker inte jag det är, jag tycker hästarna är finast som Gud skapade dom, med päls:) Men smaken är som baken...

Jag gör det bara för att jag tycker det funkar bra!! den här årstiden tycker jag inte att det är nåt problem alls att helklippa, kan bara se plus med det! sen när det är dags igen får jag se hur jag gör..förra året helklippte jag då oxå..
Urt hästens perspektiv har det väl mest med torktiden att göra!
Min går på lösdrift!! :)

Jag tycker det funkar bra! lägger på ett fleece medans jag plockar undan i stallet å sen lägger jag på ett vintertäcke!!:) Min går på lösdrift i en stoor skogshage..skulle d bli allför dåligt väder finns det uppstallningsmöjlighet! Funkade förra året å hon var pigg å glad å frisk som en nötkärna!! ;) Så jag kör på samma visa i år igen!

Låter ju inte så bängligt, men jag är så ovan vid täcken så det skulle nog kännas träligt att hålla på. Sen måste de ju tvättas och så är det dyrt med täcken... Såklart skulle jag täcka om det behövdes :) Och för mig funkar det bra med en mindre klippning, men det är lite intressant att höra hur andra resonerar :)

Men en fundering till: Måste man inte ha väldigt många täcken? Olika tjocka och så flera av de tjocklekar man använder mest, om man måste tvätta tex?

Men vad är det som gör att du tycker att du måste helklippa hästen?
Det finns ju många belägg för att det inte är bra att klippa hela ryggen?
Om man bara ser det ur funktion av klippningen och inte vad som är estetiskt snyggt eller ej...

Smaken är som baken!! Förstår inte hur det kan vara praktiskt med en häst som aldrig torkar...menmen.. Å andra sidan om man lullar runt i skogen hela vinterhalvåret å hästen inte blir svettig finner jag ingen anledning till att klippa heller....

Jag har ett alldeles förträffligt täcke från Boett som gör att hästen torkar på en timme eller två ute i friska luften. Sen kan jag ta av det innan jag åker hem, eller ha på det till nästa dag.
Det andra kommenterar jag inte.

Låter ju inte så bängligt, men jag är så ovan vid täcken så det skulle nog kännas träligt att hålla på. Sen måste de ju tvättas och så är det dyrt med täcken... Såklart skulle jag täcka om det behövdes :) Och för mig funkar det bra med en mindre klippning, men det är lite intressant att höra hur andra resonerar :)

Men en fundering till: Måste man inte ha väldigt många täcken? Olika tjocka och så flera av de tjocklekar man använder mest, om man måste tvätta tex?

Nej jag tycker det funkar bra!! sen ligger stallet påväg till jobbet så jag kan alltid svänga in om d skulle behövas byta...eller ringa stallägarna!! :)

nja jag har några olika som jag använder vid vissa temperaturer!! sen ska väl tilläggas att eftersom jag klipper rätt tidigt så växer det ut en hel del päls iaf tills det börjar krypa ner mot -15-20!! :)

Jag har ett alldeles förträffligt täcke från Boett som gör att hästen torkar på en timme eller två ute i friska luften. Sen kan jag ta av det innan jag åker hem, eller ha på det till nästa dag.
Det andra kommenterar jag inte.

ja vad bra!! :) Men jag skulle iaf inte släppa ut min häst på självtork alldeles blöt...
Det behöver du inte kommentera heller det var bara ett faktum att om jag använde min häst till att lulla i skogen skulle jag välja att inte klippa...För då skulle hon nog inte bli lika svettig och jag skulle kunna släppa ut henne nästan på direkten utan täcke!!

Men vad är det som gör att du tycker att du måste helklippa hästen?
Det finns ju många belägg för att det inte är bra att klippa hela ryggen?
Om man bara ser det ur funktion av klippningen och inte vad som är estetiskt snyggt eller ej...

Måste å måste men som sagt tycker jag det är praktiskt för min och hästens situation för tillfället!! Helklipper jag nu hnner det ändå växa ut lite till dom kallare dagarna men INTE alls lika mycket som hon skulle ha haft om jag inte klippte henne!! :)

Kan man inte bara få klippa sin häst hur man vill?? Jag HELklipper min den här årstiden för att 1 det är praktiskt 2 för att det är snyggast!!!:eek:

Förresten varför helklipper "de stora kända" sina hästar tror du??

Och varför tycker du det är så bra klippa på korset, t ex??

Och varför tycker du det är så bra klippa på korset, t ex??

Bra å bra vet jag inte men jag tycker det funkar aldeles förträffligt för oss! :)
Men vad är så hemskt med det tycker du? är det bara jag som har runt 15 grader på dagarna?
om det är till nån tröst för er så har min stackars häst redan lyckats få pälsen att växa nästan en cm sen jag klippte...

Kom på varför jag nästan aldrig skriver på buke...

Håller med, jag förstår heller inte denna rädsla för att hästarna svettas.
Personligen tycker jag det klipps i onödan också. Är det trendigt att klippa isisar?

Men det är väl få som är rädda för att häst ska svettas, jag och de jag känner klipper för att hästen ska slippa träna i vinterjacka och sedan stå med den blöta jackan på och torka. I värsta fall tar det många timmar.

Hästen svettas ändå, inte lika mycket men framförallt så märks det mindre då den torkar upp snabbare.

Gör det något att det tar en stund för hästen att stå i stallet med svettäcke några timmar och torka?

Jag ogillar att ställa in en sjöblöt häst i stallet (att skritta henne torr funkar dåligt då hon svettas av att skritta i full vinterpäls) för att hon ska stå och bli kall och stelna till och det är si och så med att torka, det beror på temperaturen och luftfuktigheten. Trots kallstall är många hästar en aning svettiga när man släpper ut dem på morgonen om de har full vinterpäls och under de förhållandena så är det väldigt svårt att torka pälsen inomhus. Utomhus torkar den betydligt snabbare.

Vad är problemet? Jag klipper hästen för både min och hästens skull. Hästen slipper springa i varma ytterkläder och orkar mer, jag kan träna och rida även på vintern utan dåligt samvete för en häst som kanske står och fryser med sin blöta päls. Det är inte heller så att jag helklipper utan det är halsen, bogen och mellan frambenen som åker. Hästen verkar nöjd och glad och är säkert tacksam nu när det varit så varmt på dagarna en period.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar