Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Inget problem för mig, jag ställer frågor för att förstå hur andra tänker och varför man gör som man gör:)

Nej, som sagt hals, bog och mellan frambenen. Helklippning är inget alternativ. Som du skriver, så är det inte många hästar som svettas på rygg och kors så att klippa där känns direkt överflödigt.

Upprepade koliker och korsförlamningar.

Ursäkta mig men detta var nog det dummaste jag har hört.. snacka om att dra en kamm över en ovanlig händelse.?!

Så många som helrakar sina hästar framförallt på hopp och dressyrsidan typ hela landslaget i hopp och dressyr helrakar. Dåskulle inte så många göra det om det fanns vetenskapliga undersökningar på att det är bevisat ett samband mellan rakning och kolik och korsförlamning!

Lite förklaring till varför en häst får detta!
(utdraget från agrias hemsida)

Orsakerna till korsförlamning

Många korsförlamningshästar drabbas av anfall efter en period av minskad motion. Ofta har foderstaten bibehållits oförändrad. Även om det finns vissa frågetecken när det gäller sjukdomens samtliga orsaksfaktorer, vet man att utfodring och motion inverkar. Utan tvekan finns det också en ärftlig disposition för korsförlamning.

Om hästen under en period av relativt lite kroppsrörelse tillförs större mängder kolhydrater, sker en påfyllning i musklernas depåer av det energigivande ämnet glykogen. När hästen sedan utsätts för ansträngning, sker en hastig förbränning av glykogen i musklerna och mjölsyra bildas. Detta sker vid allt muskelarbete, men om glykogenmängderna är stora och ansträngningen kraftig, hinner mjölksyran inte transporteras bort med blodomloppet. Den åstadkommer då en frätning på muskelcellerna.

Genom ett blodprov kan laboratoriet slå fast hur stort muskelsönderfall hästen utsatts för. Man mäter då bland annat halterna av enzymet Asat, vilket då muskelcellerna bryts ned ”läcker” ut i blodomloppet. Även muskelfärgämnet myoglobin ”läcker” ut och utsöndras i hästens urin. Därför är urinens färg hos en korsförlamningshäst ofta mörkt brunröd. Detta har således inget med blödning att göra.

Alltså har rakningen isig inge direkt orsak utan det var förmodligen att i samma veva som hästen rakades ändrades maten eller motionen eller så har man inte haft tillräckligt mkt täcken och hästen blivit nerkyld!

Och kolik
(utdraget från agrias hemsida)
Kolik är ett samlingsbegrepp för smärtsamma tillstånd i mag- eller tarmsystemet hos hästen. Det finns andra lidanden – till exempel i njurarna, urinvägarna eller könsorganen – som kan ge kolikliknande symptom.

Och samma här självaste rakningen orsakar inge kolik men man kan ha haft otur att i samma veva fick hästen kolik av andra skäl.

Att helraka en häst ställer stora kunskaper hos sin ägare. Är det väldigt kallt ute kan man inte bara dra av innetäcket och börja borsta.
Utan man får vika upp täcket där man skall borsta och vika tillbask när man är klar.
Alltid använda skritt eller ländtäcken när man rider, blir hästen svettig får man svampa av den eller duscha och då går det inte att bara släppa ut den i hagen utan den måste stå och torka ett tag innan. Täcke med helhals är ett måste då.

Hästen får aldrig bli kall helt enkelt för då kan den få kraftiga muskelinflammationer.

Jag har alltid helrakat Jorunn och hon har aldrig någonsin ens tenderat till kolik eller några korsförlamningar. Och då har hon till och med gått på lösdrift som helrakad=)

Nu har jag tur som står i ett stall med en del som är varmstall så även om det är -20 grader ute så är det alltid plussgrader inne i stallet=hästarna torkar mkt fort=)

För mig är helrakningens alla fördelar inge snack om saken till varöfr jag rakar.. Skulle jag inte raka skulel jag inte kunna rida alls inne i ridhuset för då skulel min häst svimma av värmeutslag och hon skulle inte torka p åett par timmar äns!

Nu är hon piggare, torkar på mindre än om hon får tugga på hö under tiden under tiden mockar jag och fixar mat= inge extra tid går åt till att torka upp=):idea:

Gör det något att det tar en stund för hästen att stå i stallet med svettäcke några timmar och torka?

Nä det gör inget.. men få människor har den tiden att först rida mocka och fixa i stallet som tar runt 2-3 timmar och sedan stå och vänta i 3 timmar på att en häst skall torka för att sedan släppa ut den!
Sedan tycker jag det är tråkigt för en häst att bara få va ute i hagen 3 timamr om dagen om den istället skall stå halva dagarna och torka upp i en box!

Jag har iallafall inte den tiden som jobbar skift, tränar på gym varje dag rider och har ett hem, hundar och andra sysslor som skall göras varje dag!

Men visst åker man ut på kvällenoch rider så står den ju redan inne för natten och kan då torka utan peoblrm..
Men för de som har på lösdrift eller som jag som ena veckan är i staller 0730 tiden funkar inte det med att bara stå och vänta p åatt hästen skall torka=)

Detta går att lösas genom att man helrakar den... då torkar hästen upp under tiden man mockar, fixar maten och donar i stallet och hästen får vara ute mer i hagen!:banana:
För den har redan torkat det mesta under skrittpasset efter ridpasset.

Jag tycker vi slår ett slag för den som uppfann rakmaskinen=)=)

Jag har ju hästarna på gården där jag bor så helt klart enklare för mig. Förstår att tidsaspekten kan spela in.
Fast just helklippta hästar förstår jag fortfarande inte, har inget problem att förstå att man klipper vissa delar där hästen svettas mycket.

Nej det är ingen ovanlig händelse, det sker rätt ofta faktiskt, att det inte sker i de fall du refererar till hänger kanske samman med att dessa hästar inte släpps ut i en lösdrift utan står installade relativt lång tid av dygnet om de inte befinner sig i ridhuset.;)

Korsförlamning kan även komma sig av kyla, om det nu vore fel så får du gärna tala om för mig vad skrittäcket är till för?

Senast ändrad:

He, he, he vet du inte vad ett skritt täcke är. Skämt åsido, det är mycket skrämmande när folk inte känner till att en korförlamning faktiskt kan framkallas på det här sättet, genom kyla.

Förr om åren helklippte jag, nu så har jag inte haft oturen att drabbas av korsförlamning pga det. MEN helt klart hade hästarna ett betydligt kortare och stelare steg i början av ridpasset vilket inte fanns på vår och sommar, eller när det var varmare. Idag filtklipper jag vår hästar, och det räcker utomordentligt bra. Så jag håller med, tvingas man klippa sin häst över rygg och kors pga den blir svettig. Fundera över en annan typ av träning, då den nuvarande är direkt destruktiv.

Och för att vara extra tydlig, nej jag har inte själv en islänning utan 3 st såna stora bruna som dom kalla här på sidan. Däremot har jag flera inackorderingar med islänningar.

till alla berörda

Kan ni inte ta helklippningsdiskussionen i en egen tråd, det spårar änna ur...

Jag finner det f.ö. lite lustigt att "förr" när de gamla buke-kändisarna visade bilder på sina helklippta hästar så förekom aldrig en diskussion om huruvida man e dum i hu'vet som helklipper eller inte. Då var det bara smöra "o vilken fin häst du har". Nu när det är nytt folk här så är det plötsligt helt ok att dumförklara dom? Inte för att jag vill spinna vidare på helklippningsdiskussionen men jag har förundrats över dubbelmoralen i några dagar nu. Kan vi inte respektera alla på samma sätt?

Åter till att beskriva o visa hur era hästar är klippta!

Menar du på fullt allvar att en konkret fråga är att dumförklara?:confused:

KL

Idag åkte klippmaskinen fram!
Audur var som sagt innan halvklippt men det har nästan växt ut helt.
Såhär såg han ut då!
img_0699_164629531.jpg

Idag klippte jag bara (första gången någonsin jag klipper en häst, fick hjälp första gången) fram på halsen och bogen. Blev kanske inte superfint, men det får duga :)

Ska försöka ta en bild i helgen!

Jag hade tänkt testa klippa min nya häst nu i veckan som kommer...
Har ingen aning om hur kan kommer reagera så vi får se...
Han är bara 4 år men svettas väldigt mycket så tänkte klippa lite på halsen.

Men jag har totalt hjärnsläpp på vilken "modell" jag ska välja?

Det finns ju så många olika varianter....

Ett tag funderade jag på bara halva halsen och bringan, men sen var jag inne på hela halsen och lite på bogarna, sen på att även ta lite under främre delen på magen. Men ja, jag vet inte?

Han blir ganska så svettig på hela halsen + bogen så fort jag rider lite grann...

Kom med tips! Att raka lite under magen känns sådär av nån anledning.. hmmm

Kan tillägga att han kommer gå med täcke oavsett hur jag rakar nu i vinter...

Min favorit är hals, bog samt sadelstaden, en outstandanding klippning om man vill ha en häst som torkar fort och har svettats mycket. I vissa fall kan man ju tilläggklippa runt bakbenen om man har en häst som svettas där med.

en konkret fråga är inte längre en konkret fråga när man ställt den,fått svar å sen ställer samma fråga omåom igen trots svar!!:confused:

Sorry Boj men kunde inte lämna detta obesvarat.

Något svar har inte lämnats, det som är närmast ett svar är jag vet egentligen inte för det känns bra. Men ok det är också ett svar.

Jag kan berätta varför jag helklippte, det gick av bara farten att helklipp för så gjorde alla anddra. Sedan började upptäcka ett och annat på mina egna hästar och därefter så har klippning skett efter de behov som hästen har.

Att helklippa en häst i lösdrift känns ju i mina ögon inte som någon bra grej, och nej du kan inte hindra att människor har åsikter.

Jag har nu klippt båda mina på samma sätt. Dvs halva halsen, sen ner under magen. Och så sparade jag benen!

img_1212_169293496.jpg

303014_10150833119945322_762185321_20868878_346777008_n_169341578.jpg

Dom står inne på stall på nätterna, och jag tycker denna klippning är super!

Bara nyfiken, varför har du lämnat så mycket päls ovanför benet? Jag har fått lära mig att man brukar följa muskeln så det blir en liten spets men givetvis kan man göra som man vill ;-)
Annars är den klippningen jättebra/snygg, och jag gör så på min ena häst, frånsett att hela bogen är klippt då ;-)

Jag fick hjälp av en kompis som också lärt sig följa muskeln :)
Å jag ville inte korta av benen mer på dom, snyggare me långa ben :) jag tycker det är
Snyggare än exvis pudelben :)

det kanske lutar åt en sån här klippning trots allt... men jag stör mig nåt så grymt på de "långa benen", så så blir det absolut inte... drar nog linjen nedan för muskeln.. pudelben är snyggt iofs men hade inte tänkt det på den här pållen den här gången...

:laugh:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar