Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Fast jag undrar om det inte är lite överdrivet? har sett flera i tråden skrivit att dom kan knappt skritta sina hästar om dom är oklippta förrän dom börjar flåsa och får värmeslag....

Vem har sagt det? Att man inte kan skritta hästen utan den att flåsar och får värmeslag, det har jag missat.

Diskussionen i sig känns rätt dum, faktiskt. Jag tror inte att en häst blir sjuk/stel/får kolik av att vara helklippt, däremot är det inte bra att stå och frysa. Då får man se till att hästen inte fryser, helt enkelt.

Håller helt med precis min tanke, tar man bort något så får man ju se till att ersätta det med ordentliga täcken så att de inte fryser.
Och se till så att de har mat att tugga på hela tiden det håller med värmen och även en bra lösdrift.

Citat "Hade han varit oklippt hade jag knappt kunnat göra mer än att skritta innan han började flåsa, och det känns inte heller ok.

" slut citat

ett exempel

Suck, vad jobbigt att jag ifrågasätter lite suck:p
Jag letar inte fel, jag tror bara att det klipps lite för mycket och för ogenomtänkt...
Min åsikt:p

Var i den texten står det att hästen får värmeslag???

Klippte min för att hon blev svettig bara av att stå i hagen, hon stod då med stallets gammelman på 37 år så dom gjorde inte så många knop i hagen..... hon är 7 år själv.

Citat "Hade han varit oklippt hade jag knappt kunnat göra mer än att skritta innan han började flåsa, och det känns inte heller ok.

" slut citat

ett exempel

Och det tolkar du som hästen får värmeslag och flåsar av att skritta?

Jag tolkar det som om hästen flåsar när den går snabbare än skritt (med enstaka korta sträckor i snabbare gångart).

kl

Ska klippa min igen vilken dag som helst! det har redan vuxit ut nästan en cm!!:mad:

Suck, vad jobbigt att jag ifrågasätter lite suck:p
Jag letar inte fel, jag tror bara att det klipps lite för mycket och för ogenomtänkt...
Min åsikt:p

Likaväl som en och annan klipps i onödan så är det ett gäng som skulle må bra av en klippning men som får gå där med sin långa päls. Jag tror flertalet hästar som rids mer på allvar och inte bara går och skrotar i hagen och går på lugna promenader skulle må bra av en klippning, åtminstone av minimalistisk typ exempelvis en sträng på halsen.

Diskussionen i sig känns rätt dum, faktiskt. Jag tror inte att en häst blir sjuk/stel/får kolik av att vara helklippt, däremot är det inte bra att stå och frysa. Då får man se till att hästen inte fryser, helt enkelt.

Vaddå dum? Det är en jätteviktig diskussion. Jag håller med Boj om att det aldrig kan vara bra att klippa korset och ryggen. Ett täcke kan aldrig någonsin ge det perfekta skyddet och värmen som en päls kan. Att påstå det är bara dumt. Jag ser verkligen inte varför man skulle klippa rygg och kors. På ryggen ska en sadel ligga (om det är en ridhäst) och då måste pälsen vara kvar för att skydda och korset behöver sin värme, men blir mer eller mindre aldrig svettigt på en häst.

Jag klippte min häst idag (med min nyinköpta klippmaskin :) ) men klippte bara en sträng på halsen och lite på bogarna. Plus att jag gjorde en lusrand längs med halsen på bägge sidor. Jag hade lätt kunnat underhållsrida henne i vinter utan att klippa, men jag vill rida lite hårdare och ser fram emot att hon torkar upp fortare efter träning med svettäcke och stallning över natten då.

Och det tolkar du som hästen får värmeslag och flåsar av att skritta?

Jag tolkar det som om hästen flåsar när den går snabbare än skritt (med enstaka korta sträckor i snabbare gångart).

Precis så!

Dessutom sätter min päls långt innan det blir vidare kallt, jag bor ju trots allt så långt söderut som man kan komma.

Jag gillar den typen av klippning :angel:
Sen om man tar hel el halv hals spelar ingen roll :) Men gillar trots allt benen!

KL
Sedan vill jag bara säga att det är olika på olika hästar, om de behöver klippas eller hur mycket.

Min ena häst är klippt under halsen och det räcker på honom, men min andra är klippt under hela magen och snett upp mot halsen. Ändå svettas han så det rinner svett i ansiktet och på den klippta bogen efter 40 minuters lätt ridning i blåst och 7+plusgrader.
Han får dessutom regnskollor under magen i september när vinterpälsen börjar komma, försvinner när jag klipper.
Jag funderar på att klippa mer då han inte mår väl i pälsen. Antingen klipper jag bara linjen lite högre eller hittar någon annan spårklippning. Jag vill klippa mer men inte behöva ha täcke.
Det är två veckor sedan jag klippte så det kanske räcker att klippa en gång till med liite högre linje uppåt, för det har växt som tusan redan.
Man vill ju kunna rida hästen även när den får vinterpäls.

Jag är inte emot klippning (förutom att jag tycker helklippta hästar verkar vara en överdrift) men jag anar ett visst mått av "modegrej" över det hela, att det är lite coolt att klippa hästarna och gärna mycket. Och att det i vissa fall blir helt fel.

kl
En undran: Hur mycket klipper islänningarna sina hästar på Island. En tanke och undran, jag har ingen aning.
Ska googla lite, vore kul att veta hur dom gör..

KL*

Jag har klippt Hnokki såhär:
Lotta_testar_Hnokki.jpg

Kändes precis lagom för att han skall hålla sig torr och torka snabbt vid normala turer i varmt väder istället för att bli blöt direkt som innan klippningen. Han går med täcke vid blött och riktigt dåligt väder, annars klarar han sig utan.

Är det inte i allmänhet mycket kallare och blåsigare på island än här? Känns som att behovet för att klippa minskar då.

Har inte en aning, men beror ju iof på var i Sverige du bor och vilka vintrar vi har, förra vintern gick det långt ner på minusskalan och jag bor i svealand....

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30