Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Intressant diskussion. Det är många som undrar varför man helklipper. Jag är en av dom som helklipper mina islandshästar om dom är i full träning under vintern och alltid gjort detta, jag skulle aldrig låta mina hästar vara oklippta om dom står på stall och att dom är i full träning, på den nivån jag rider. Dock halvklipper/täckesklipper jag oftast bara unghästar. Hästar som går på lösdrift anser ja att dom inte skall klippas för mycket och inte efter november, för att dom skall ha något form av skydd.

Varför ja helklipper är för att jag spenderar många timmar i ridhus under höst/vinter/vår och tränar/tävlar mycket. Jag kan intyga att det blir en märkbar skillnad att ha en helklippt häst gentemot en halvklippthäst. Jag upplever mina hästar mycket piggare och orkar längre utan all päls. Jag rider aldrig med ländtäcke/ridtäcke i ridhus förutom när jag rider fram och när jag skrittar av. Rider jag ute har jag ländtäcke/ridtäcke om det är blåsigt eller snöar/regnar alt om jag vet att jag skall skritta mycket. Är det fint väder så får dom vara utan, dom blir oftast varma med ländtäcke annars, överhettning är inte bra.

Det är även praktiskt att helklippa då jag har täcke på jämt = konstant ren häst, det tar mycket tid att borsta bort ingrodd lera vilket också kan leda till sadelknutor. Jag slipper fällningen på våren, som kan vara tidskrävande och även jobbigt för hästen.

Skall man helklippa så bör man veta en del om täcken och vara noga med vilken typ av täcke hästen bör ha, det kan också vara lite pyssel, ja byter täcken efter temperatur och väderlek.

Läste om att någon hade vart med om korsförlamning och kolik. Detta har jag aldrig vart med om och jag har helklippt 20tal islandshästar under åren och också helklippt mina senaste 10 åren. Tror du bara hade otur tyvärr.

Men jag förespråkar inte helklippning om man inte vet vad man sysslar med, då räcker det med halvklippning.

Nej jag hade inte otur, men de hästägare som har drabbats verkar ju då ha haft otur. Och läser man under hästvård så är det ju några stycken förutom de jag har haft med att göra.;)

Jag helklippte för många år sedan, och precis som du så tränade jag mycket och tävlade ofta. Det var ett år, det andra året så spårklippte jag samma häst och skillnaden var stor och resultet i vårat fall mycket bättre vid både träning och tävling.

Intressant diskussion. Det är många som undrar varför man helklipper. Jag är en av dom som helklipper mina islandshästar om dom är i full träning under vintern och alltid gjort detta, jag skulle aldrig låta mina hästar vara oklippta om dom står på stall och att dom är i full träning, på den nivån jag rider. Dock halvklipper/täckesklipper jag oftast bara unghästar. Hästar som går på lösdrift anser ja att dom inte skall klippas för mycket och inte efter november, för att dom skall ha något form av skydd.

Varför ja helklipper är för att jag spenderar många timmar i ridhus under höst/vinter/vår och tränar/tävlar mycket. Jag kan intyga att det blir en märkbar skillnad att ha en helklippt häst gentemot en halvklippthäst. Jag upplever mina hästar mycket piggare och orkar längre utan all päls. Jag rider aldrig med ländtäcke/ridtäcke i ridhus förutom när jag rider fram och när jag skrittar av. Rider jag ute har jag ländtäcke/ridtäcke om det är blåsigt eller snöar/regnar alt om jag vet att jag skall skritta mycket. Är det fint väder så får dom vara utan, dom blir oftast varma med ländtäcke annars, överhettning är inte bra.

Det är även praktiskt att helklippa då jag har täcke på jämt = konstant ren häst, det tar mycket tid att borsta bort ingrodd lera vilket också kan leda till sadelknutor. Jag slipper fällningen på våren, som kan vara tidskrävande och även jobbigt för hästen.

Skall man helklippa så bör man veta en del om täcken och vara noga med vilken typ av täcke hästen bör ha, det kan också vara lite pyssel, ja byter täcken efter temperatur och väderlek.

Läste om att någon hade vart med om korsförlamning och kolik. Detta har jag aldrig vart med om och jag har helklippt 20tal islandshästar under åren och också helklippt mina senaste 10 åren. Tror du bara hade otur tyvärr.

Men jag förespråkar inte helklippning om man inte vet vad man sysslar med, då räcker det med halvklippning.

Bra skrivet!!!:bow:

kl

Jag helklippte min igår. Denna omgången klippte jag dessutom hela benen och halva huvudet. Sparade bara en liten ruta på ryggen under sadeln.
Vissa här klagar på de som väljer att helklippa sina hästar. Jag klipper alltid efter det behov hästen har. Hästar är olika. Jag har dessutom sett effekterna som kan bli om hästen står med fuktig päls eller skitiga täcken. Regnskållor kan vara ett riktigt gytter och det önskar jag inte någon häst att drabbas av.

Får man fråga varför du klippt benen?
Jag tycker det är helt okej att helklippa, men att klippa hela benen känns verkligen BARA onödigt.

Fast de fryser ju inte om benen precis, så det är ju mest ett onödigt snyggt tycker jag :p Som att sminka sig innan man går ut, typ :rofl:

För att hon svettas så det rinner från armbågen och ner mot knät, så jag behöver klippa henne ner till knät. Men det är så otroligt fult. Någon sa till mig att det är där man hugger av benen på slakthästar:eek: så jag tänkte att jag testar att klippa hela benen. Från knät och ner är det alltså av helt estetiska skäl.

Nja, det är snarare för att allt ligger så ytligt där. Det känns som om hela benen borde bli nerkylda väldigt lätt, och kalla ben är ju inte de bästa att träna med..

Men jag har ingen aning, så har ni bra argument lägger jag mig ;)

*kl*

Har filtklippt här några år nu.
Har tyvärr inga nya bilder, detta är från början av året.

Våra går på lösdrift och jag vill även kunna täcka av under vindstilla och soliga dagar för att sen lägga på täcke igen till natten.
Är just nu inne på min andra klippning för den här hösten...

Det bör inte vara någon fara att benen blir kalla. Det finns inga muskler där som genererar värme, utan i princip bara senor och ben. Kan inte tänka mig att hon ska frysa om benen i hagen ute på dagarna.

åh, dendär klippningen älskar jag! Men skulle ALDRIG kunna få till så snyggt själv :angel:

Det där är en bra klippning för de som tränar mycket, och får svettig häst. Här torkar den kalasfort och kan säkert ridas i ridhus utan att dö på kuppen.:D

till alla berörda

Kan ni inte ta helklippningsdiskussionen i en egen tråd, det spårar änna ur...

Jag finner det f.ö. lite lustigt att "förr" när de gamla buke-kändisarna visade bilder på sina helklippta hästar så förekom aldrig en diskussion om huruvida man e dum i hu'vet som helklipper eller inte. Då var det bara smöra "o vilken fin häst du har". Nu när det är nytt folk här så är det plötsligt helt ok att dumförklara dom? Inte för att jag vill spinna vidare på helklippningsdiskussionen men jag har förundrats över dubbelmoralen i några dagar nu. Kan vi inte respektera alla på samma sätt?

Åter till att beskriva o visa hur era hästar är klippta!

Nu brukar jag inte lusläsa varken islandstrådar eller klipptrådar men jag tycker att inställningen till helklippning har ändrats överlag. Och jag tycker det är SUPERBRA! Jag är en av dem som aldrig fattade meningen med att halv/spår/filtklippa. Skulle man ändå klippa och täcka (i mitt fall, utan tålig isis) kunde man väl lika gärna klippa rubbet?

Tack vare bukediskussioner har jag insett de måååånga fördelarna med att spara päls över ryggen och variera sin klippning. Och tack vare era bilder på isisarna får jag insipration till hur jag bäst anpassar min hästs klippning till våra behov :bow:

Ja, de hade jag glömt bort, lusränder är, och har länge varit, en vanlig klioppning på Island.

Vad är det? Bild någon?

Vad är det? Bild någon?

Och en pytteliten bild på lusrand som jag hittade på google.

images

Jag helklipper, lämnar inte ens något under sadeln. Jag bryr mig inte så värst mycket om andras åsikter. Detta fungerar alldeles ypperligt för mig och min häst. Var lite tveksam till klippning även där sadeln ligger först men förra ägaren har alltid klippt min häst så innan utan problem så varför inte tänkte jag och det är verkligen inga problem.
Inga skav och inte blir det svettigt och varmt under sadeln heller vilket kan ge otrevliga överraskningar om det vill sig illa.

Jag rider mycket i ridhus och min häst hålls igång och tränas mycket. Det finns inget bättre alternativ än helklippning för henne. Hon svettas mycket. Hon är en glad och välmående häst trots att hon är klippt :)

Dessutom tror jag att du kommer få träffa min Tyra på lördag på kursen :)

Tyra:
pudel.jpg

Jag kommer heller aldrig mer att helklippa en islandshäst. Jag gjorde det en gång och jag har aldrig sett en häst frysa så... Det var hemskt att se! Jag lade på alla täcken jag hade men det kan tydligen aldrig ersätta deras päls! Jag har haft halvblod tidigare och trodde inte att det skulle vara så farligt, jag hade ju helklippt dem. Kallbloden har en typ av päls som inte går att ersätta med täcken fick jag bittert erfara. Så ett gott råd från mig är: klipp spårklippning eller bara halsen men spara alltid pälsen på ryggen! Islandshästar är känsligare än man tror!

För att slippa borsta lera i timtal har jag ett fleecefodrat regntäcke med halvhals :-)
Klipper man tidigt på hösten är det kanske inte så farligt att helklippa, då hinner det ju växa ut lite.... Jag tänker dock inte prova ;-)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar