Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Jo det är sant :) Fast jag tycker iofsg aldrig att det är något problem med pälsen mitt i vintern, det är ju nu på höst och vår där tempen fortfarande är hög som jag tycker att svettandet kan bli för mycket.

Men av din bild av döma så klipper du ju ganska lite ändå, så då är nog problemen ganska minimala.

Ja precis, har aldrig upplevt något enormt problem alls med någon av mina hästar. Denna bogklippning är det mesta jag gjort.

Under de år jag bodde på Island var det ytterst ovanligt att hästarna klipptes, däremot står de mkt inne i varma stall Jan- Maj så när de togs in i Dec-Jan (från höstbetet) började de fälla mkt tidigt, både av värmen i stallet och att de fick proteinrikt hö (till skillnad från halvvisset gräs).

En av mina klasskompisar på Hólar (svensk) blev smått hånad när hon spårklippte sin elevhäst (1996).
Nu när jag är på Island och hälsar på ser jag många hästar som är klippta under magen (endast), gissar på två orsaker till detta, dels ser de ju mer långbenta ut och dels är det lättare att hålla dem rena.

Senast ändrad:

Lusränder är ju inte heller helt ovanliga, klippt en sträng under manen.

Ja, de hade jag glömt bort, lusränder är, och har länge varit, en vanlig klioppning på Island.

*KL*

Har ingen bild på datorn, men min Fengur är spårklippt. Halva halsen, magen (inte så högt upp på sidorna) och en rand över låren.

Den klippningen passar honom bäst :) Klippte honom i mitten av september så det har växt ut en del redan så nu är den perfekt :) Ville klippa lite tidigare så det hinner växa ut en del ifall det blir smällkallt som förra året :crazy:

Åh nej, jag hade nästan glömt bort hur sjukt kallt det var här uppe under förra vintern! Neeeej!:p Hur skall detta gå!

Du behöver nog inte oroa dig :p Det finns ju täcken :D

*KL*
Laukur kommer inte bli klippt alls, han kommer av olika anledningar inte bli så mycket riden i vinter så det lilla han blir svett och varm överlever han :) Bättre han har björnpälsen kvar när han ska skrota och slipper täcke.

Blåsigare, ja. Men inte kallare (vintertid i alla fall). Tvärtom blir det sällan kallare än fem minusgrader vintertid där.

*kl*

Hittade en länk i uppdateringstråden som var spännande, om täcken, fodring, klippning, osv.
Kopierar in ett par stycken här under som var intressanta i klippningsdebatten, tycker jag:

Klippta hästar
Många väljer att klippa sin häst på vintern. Hästen känns piggare och problemen med svettning och eftersvettning minskar. Hästen torkar också snabbare efter ridpassen. När hästen blir av med sin päls tappar den också ett naturligt lager isolering. Det måste ersättas med ett täcke. Man har vid SLU visat att ett termotäcke ersätter det förlorade pälslagret. En klippt häst med termotäcke har samma NKT (minus sju grader) som en oklippt häst utan täcke, vid samma träningsintensitet.

Halskragar och magplattor behövs inte
- Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har vi uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, berättar Karin.
Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.

Referenser är två fördjupningsarbeten vid enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU i Uppsala.

... Fortsätter på dina inkopierade stycken Muninn

Dubbla täcken både onödigt och riskfyllt
- Att lägga på hästen ett extra täcke ger bara tio procent bättre isolering, säger Karin. Det är dessutom tungt för hästen och kan ge ryggproblem. För varm täckning kan också leda till att hästen ökar sin fuktavgivning under täcket och får svampangrepp. Tänk på att vädra pälsen varje dag, ta av täckena, rykta och visitera hästen.
Kan hästen ha samma täcke på sig inne och ute, trots temperaturskillnad?
- Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så det går bra. Tänk bara på att det måste vara regnsäkert, så att hästen håller sig torr när den är i hagen, svarar Karin.

och

- Alla klippta hästar behöver täcke. Allmänt kan man säga att en rad faktorer avgör om täcke behövs eller inte. Ras, ålder, storlek, pälsansättning, möjlighet till flock och skydd samt klimat. Den allra viktigaste faktorn är utfodringsintensiteten. Erfarenhet, hästöga och sunt förnuft behövs för att göra en bra bedömning, säger Karin Morgan, agronomie doktor och ansvarig för Hippologprogrammet vid Ridskolan Strömsholm.
Om hästen inte är klippt och utför ett medelhårt arbete (motsvarar ungefär tävlande upp till medelsvår nivå) behöver den normalt inte täcke på vintern. Varken i stallet eller ute. Hästar klarar kyla väldigt bra, mycket bättre än människor. Inte förrän temperaturen närmar sig tio minusgrader behöver en häst som i exemplet ovan täcke mot kylan. Men även då är ett par extra kilo hö effektivare än täcke. Om det regnar, snöar eller blåser mycket kan den dock behöva ett täcke som skydd.

Hela artikeln finns här

För HÄSTEN ja, jag tänker ju på MIG!!!:p

I år ska jag köpa nya underställ i merinoull. En bekant som är ute och paddlar kajak och friluftar och har sig året om tipsade om att jag ska ha ett tunt ull-underställ (som är tunt och nätigt) och ett tjockt ullunderställ över det.

Så i år hoppas jag att jag ska slippa frysa trots 4-5 lager, i bästa fall kanske det till och med räcker med 3 :p

Klä dig med 3 lager. Tunt merinoulls underställ, sedan ett tjockare över och sen jacka på de :)
Merinon absorberar och transporterar fukten, myyycket bra :-) Luktar inte heller..

Ja, jag skall nog satsa på det! Förra året var verkligen vissa dagar olidliga, när det gick ner under 20-.

Overall är det bästa man kan ha på vintern! Nåt av det bästa jag köpt! Räcker med ett bra underställ under så klarar man sig :)

KL.
Här syns Fánis klippning lite bättre.

32773807.jpg

Blåsigare, ja. Men inte kallare (vintertid i alla fall). Tvärtom blir det sällan kallare än fem minusgrader vintertid där.

Den faktiska känslan av kyla och oförmågan att isolera upplever jag är betydligt större/högre i ex skåne än längre upp i landet.

Jag med! Och jag upplever det som betydligt kallare om det blåser än om det bara är kalla minusgrader.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar