Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Jag helklippte för två veckor sen ungefär..ÄNDÅ blir hon svettig efter lite ridning...
Varför får inte hästen svettas? Det är ju HELT naturligt för att göra av med överskottsvärmen. Överhettade hästar är värre än lite frusna. Är svett nåt snuskigt eller?
Klipp mer och ha täcke!
Tycker det känns så bakvänt att klippa bort päls för att spara lite på hästarna när de är under ansträngning, men sen låta de gå otäckade när de behöver pälsen som mest, när de är under den största ansträngningen på sätt och vis.
Rider gör du kanske 1 h/dag, resten av tiden är din häst ute.
Varför får inte hästen svettas? Det är ju HELT naturligt för att göra av med överskottsvärmen. Överhettade hästar är värre än lite frusna. Är svett nåt snuskigt eller?
Nej, svett är inte snuskigt. Däremot blir det jäkligt äckligt när en långhårig häst står och svettas i stallet och svetten torkar in i pälsen så man inte kan borsta ordentligt. Känns upplagt för skav vid sadelgjorden.
Dessutom är ju svetteandet ett tecken på att de blivit varma och ansträngda, jag vill inte träna en häst hårt som har dubbla ylletröjor på sig, de blir flåsiga och orkar mindre. Så jag klipper på för att hästen ska slippa sin tjocka kostym under träning, och orka mer, men också för att den ska torka fortare.
Det finns bilder här på helklippta hästar och jag förstår inte heller varför. Ok med hals och mellan ben men korset av alla platser?? Funderar om det är så att man vill klippa som "de stora" kända på tävlingar m fl??