Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Min är inte klippt riktigt så mycket än, men exakt som du klippt ska min klippas inom några veckor hade jag tänkt :)

Jag kanske var lite otydlig också!
Men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det..
Men är de ok att göra en sån klippning nästa vecka fast han ska gå ute utan täcke?

Att det skulle vara för sent att klippa nu är struntprat. Så länge hästen sätter päls kan man klippa. Dessutom tkr jag inte att man ska vara så nojig för om hästen fryser eller inte. Den fryser definitivt inte när vi människor fryser, den saken är ju klar.

Sen är det ju en sak att ha en klippt häst på lösdrift och en klippt häst på box, men i regel har ju en lösdriftshäst mer att äta = lättare att hålla värmen.

Nu är fortfarande en bra tid att klippa och är ni nojiga för när och om ni behöver täcke så säger i alla fall jag att om ni klipper nu kommer ni troligtvis inte behöva täcka alls i vinter, om ni inte helklipper, för tills det blir kallt så kommer hästen din ha alldeles lagom med päls för att klara sig. Undantagsvis för en regning och bråsig dag, men så räcker ju ett regntäcke gott och väl.

/Jenny

kl

Jag helklippte för två veckor sen ungefär..ÄNDÅ blir hon svettig efter lite ridning...:crazy:

kl

Jag helklippte för två veckor sen ungefär..ÄNDÅ blir hon svettig efter lite ridning...:crazy:

Varför får inte hästen svettas? Det är ju HELT naturligt för att göra av med överskottsvärmen. Överhettade hästar är värre än lite frusna. Är svett nåt snuskigt eller?

Varför får inte hästen svettas? Det är ju HELT naturligt för att göra av med överskottsvärmen. Överhettade hästar är värre än lite frusna. Är svett nåt snuskigt eller?

Men dom ska ju inte svettas efter att de blivit klippta! ;)

Anser många iaf...

Jag klipper för att hästen ska torka detta årtusendet efter ett rejält svettigt pass i ridhuset...
Vilket inte händer med björnpäls...

Jo självklart ska de svettas oavsett om de är klippta eller inte, orsaken till att man klipper är ju inte att minska svetten utan för hygiensapekten. Så det är väl här man nu kan se hur snett detta med klippning har blivit.

Klipp mer och ha täcke!

Tycker det känns så bakvänt att klippa bort päls för att spara lite på hästarna när de är under ansträngning, men sen låta de gå otäckade när de behöver pälsen som mest, när de är under den största ansträngningen på sätt och vis.
Rider gör du kanske 1 h/dag, resten av tiden är din häst ute.

Nej varför tycker du det, klippningen är ju till för att minska torktiden på de ställen som klipps/svettas, varför ens klippa av dem pälsen och sedan sätta på dem täcke. Jag lovar dig att pälsen har en betydligt bättre funktion och komfort än vad ett täcke någonsin kommer att få.;)

Nej, svett är inte snuskigt. Däremot blir det jäkligt äckligt när en långhårig häst står och svettas i stallet och svetten torkar in i pälsen så man inte kan borsta ordentligt. Känns upplagt för skav vid sadelgjorden.

Dessutom är ju svetteandet ett tecken på att de blivit varma och ansträngda, jag vill inte träna en häst hårt som har dubbla ylletröjor på sig, de blir flåsiga och orkar mindre. Så jag klipper på för att hästen ska slippa sin tjocka kostym under träning, och orka mer, men också för att den ska torka fortare.

hahaha!!;) Det är klart hon får svettas!!! med tanke på att några undrar över klippa vs inte klippa så ville jag bara skriva att min blir varm och svettas ÄVEn när hon är klippt DOCK blir torktiden så mycket kortare!!! Kan bara tänka mig hur länge hon skulle stå svettig innan hon torkade annars!!! Så mitt råd är KLIPP!!! :D

Nej, svett är inte snuskigt. Däremot blir det jäkligt äckligt när en långhårig häst står och svettas i stallet och svetten torkar in i pälsen så man inte kan borsta ordentligt. Känns upplagt för skav vid sadelgjorden.

Dessutom är ju svetteandet ett tecken på att de blivit varma och ansträngda, jag vill inte träna en häst hårt som har dubbla ylletröjor på sig, de blir flåsiga och orkar mindre. Så jag klipper på för att hästen ska slippa sin tjocka kostym under träning, och orka mer, men också för att den ska torka fortare.

:bow: håller helt med!!

*KL*

En häst måste få svettas, en högpresterande häst svettas oftast mer än den som tränas mindre dvs den vältränade individen börjar svettas snabbare än den som är mindre tränad. Sedan finns det andra faktorer som spelar in, börjar dom däremot svettas pga ansträngning så kanske man ska titta på om hästen är ok eller kanske har en infektion för det är inte ok.

Att klippa hästen är ju helt klart den bästa hygienaspekten, de torkar snabbare. Det bästa är ju då att klippa på de ställen hästen faktiskt svettas på, vanligast är ju hals och bog och en del även vid bakbenen.

Att klippa för att sedan täcka är ju vädligt ogenomtänkt, ffa när man ger sig på rygg och kors som är oerhört känsliga partier för de flesta hästar och för en del kan det to m bli katastrof och det är hästar som från början är styva i länden. En häst svettas ju normalt sett inte över rygg och kors, skulle den göra det så är det träningsupplägget som behöver ses över för då har man snart en korsförlamning i antågande med den typen av träning.:crazy:

Eftersom många har sina hästar i lösdrift, tänk er noga för hur ni klipper era hästar. Även om man täckar så är det inte alltid det räcker, ett täcke kan aldrig ersätta den komfort en torr päls kan erbjuda. Ungefär som att du sätter på dig en fodrar vindjacka när du går ute i kylan, mot att ha kvar ditt HH ställ på kroppen. Komforten skiljer sig markant.

Men, det är ju himla dumt att helklippa en häst och sen slänga ut den utan täcke. T.ex.

Du kan ju utnyttja en klippning även fast du slänger på ett täcke efteråt. Täcke på betyder ju inte att man ångrar att man klippte hästen.

Om jag då skriver så här, låter du din häst vara utan skydd över länd och kors när du rider? Nej i de flesta fall så låter man inte hästen vara det eftersom man vet att det finns risker, och då kommer vi ju utsökt till frågan vad är vitsen med att klippa ett parti som inte har någon värmeutsöndring?

Om man nu vill klippa sin häst för att den blir svettig, och det är fullt begripligt men inte varför man vill klippa ett ställe som hästen inte svettas på.;)

Jag ver indirekt svaret, vilket de flesta nog inte vill kännas vid.;)

Håller med, jag förstår heller inte denna rädsla för att hästarna svettas.
Personligen tycker jag det klipps i onödan också. Är det trendigt att klippa isisar?

KL
Varför helklipps vissa hästar är min undran??
Är det trendigt? För det kan väl inte vara för hästens bästa eller??

Det finns bilder här på helklippta hästar och jag förstår inte heller varför. Ok med hals och mellan ben men korset av alla platser?? Funderar om det är så att man vill klippa som "de stora" kända på tävlingar m fl??

Det finns bilder här på helklippta hästar och jag förstår inte heller varför. Ok med hals och mellan ben men korset av alla platser?? Funderar om det är så att man vill klippa som "de stora" kända på tävlingar m fl??

Kan man inte bara få klippa sin häst hur man vill?? Jag HELklipper min den här årstiden för att 1 det är praktiskt 2 för att det är snyggast!!!:eek:

Förresten varför helklipper "de stora kända" sina hästar tror du??

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"