Islandshästarnas klippning 2011

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Nu är det tillfixat.
spa_nyklippt.jpg

Dock är det ju så att en klippning i nuläget inte förändrar så mycket för hästen svettas ändå och det pga pälssättningen är igång vilket tar på krafterna. Så jag avvkatar lite till, då en klippning inte kommer att göra någon skillnad.
Där tycker vi olika. :) Jag tycker att det gör skillnad för hästen om den kommer hem torr eller blöt efter en ridtur. På Spá var det klippta området torrt efter gårdagens ridtur (30 min högt tempo avslutat och inlett med 15 min skritt), och andra delar av henne ganska svettiga. Så någon funktion fyller ju klippningen.

Ja trots täcken, magen blir oerhört snabbt avkyld. Rygg och kors är också oerhört känsliga ställen på en häst, de är ju dessutom ställen som normalt sett inte är ett svett ställe så jag förstår inte riktigt heller varför man vill klippa bort skyddet på dessa ställen.

Ok, för jag har aldrig sett det. Dock har vi haft magtäcke på de som gått på lösdrift.

Jag håller med dig på vissa sätt, jag klipper så lite som möjligt när vi ska vara på hemmaplan. Det räcker ju med hals och mellan frambenen, de blir ju inte lika svettiga över hela kroppen heller om de kan vädra ut vid klippningen.
Sista klippningen innan våren så brukar jag dock ta allt, då börjar det bli varmare + att jag hellre har helklippt häst på vårens första tävlingar, och är extra nogrann med täcken då istället. Men det är ju bara fåfänga, och säkert rätt fjantigt av mig.

I år har jag ingen egen häst att snagga, men klipper åt andra som vill ha sina hästar klippta.

Såhär klippte jag Totte när jag hade honom på skolan. Klippte väldigt sent, så ville inta så mycket, men tillräckligt för att inte storkna när man red eller när han lekte i hagen.
32715323.jpg

I fjol klipptes både Fífill och Totte såhär, tidigt på säsongen också. Inte bästa bilden men men :p
32715324.jpg

Andra klippalternativ

Den jag klippt mest tror jag
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715310.jpg

Och de jag väljer till "mina egna" hästar
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715302.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715311.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715313.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715314.jpg Tkr det är himla snyggt att lämna päls längs hela ryggen. Dessutom skyddar det ju hästen där det behövs. Såhär skulle jag helklippa om jag hade häst nu ;)

Alltid minst ryggplatta
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/32710000-32719999/640x480/32715320.jpg

Försöker alltid klippa i aug.-sept. Vet många som klipper lite nu tidigt på säsongen och i vissa fall helklipper fram i okt.-nov. vilket jag har lite svårt att förstå :P Min logik säger att jag bör göra tvärtom ^^ Dessutom skulle jag inte fega ur för att helklippa även en lösdrifthäst i mitten av aug. i synnerhet inte om de får mkt päls.
Men det är ju mina tankar och mitt svammel ^^

/Jenny

Senast ändrad:

Jag funderar på lite olika varianter av hals och bog. Ev tar jag ner till knät fram nu och lite mindre sen om jag måste klippa om honom senare på säsongen. Har inte bestämt mig. :angel:
Han ska gå på lösdrift så jag vill behålla magen och så har han en viss förmåga att stöka med polarna så han blir stel i rumpa och baklår, så de bör nog ha håret kvar. :)
Jag måste köpa klippmaskin bara... Tror ni att en Showmaster Proffesional funkar på en islänning eller behövs det något rejälare?

Lånar en knapp!

Ni som har häst på lösdrift, klipper ni magen? Har det funkat med vanliga täcken (utan magplatta)?

Jag velar :angel:

Lånar en knapp!

Ni som har häst på lösdrift, klipper ni magen? Har det funkat med vanliga täcken (utan magplatta)?

Jag velar :angel:

Lite random svar då jag inte har egna erfaranheter men har hört om en häst som fick väldiga kolikanfall hela vintern. De hade klippt magen på den och den gick på lösdrift. När de satte på täcke med magplatta upphörde kolikanfallen.

Dock tror jag det är högst individuellt då alla hästar är olika. Men jag har alltid klippt mina hästars mage, dock de som står på stall om natten, och haft täcken utan magplatta och det har fungerat fint.

Det är det jag är rädd ska hända :( han har haft vinterkolik ett antal gånger tidigare, TROR att det är förstoppningskolik. Förra vintern fick han inget! Då åt han blött hösilage och blött lusern på morgonen.

Vill dock klippa över bakbenen också, han svettas mycket där. Funderar på göra filt/spårklippning och lämna en lapp på magen :D Det är ju mest stallkompisarna som kommer se oss ändå.

Ni som klipper hela halsen, även uppstallade, använder ni halstäcken?

Förra året klippte jag hela halsen, bogen och ca 1/3 av magen.
Hästen gick på lösdrift med fri tillgång på hö/halm och alltid frostfritt vatten.
Täckades när det var svinkallt typ -15 och kallare eller efter träning då han var svettig ändå trots klippningen.

Iår klippte jag hela halsen, bogen, ungefär halva magen och lite vid sidan på magen alltså lite mer än förra året.
Jag planerar att täcka ungefär som förra året, men jag kommer nog att täcka lite mer och lite fortare eftersom jag klippt bort mer och han kommer inte ha fri tillgång på hö men på halm.

Jag har 1 halstäcke som aldrig är använt. Använder vanlig hals och halvhals och har aldrig upplev att pålle skulle frysa om halsen.

Min häst går på lösdrift. Jag halvklippte honom för en månad sedan och det har nästan växt ut helt! Funderar nu på att klippa en "spårklippning" alltså bara en remsa fram på halsen och bogen. Hur sent kan jag klippa? Han kommer att gå på lösdrift hela vintern. Enbart fri tillgång när det är riktigt kallt.

Det beror ju på hur mycket du vill att det ska växa ut igen. Vill du ha inte ha någon utväxt, klipp när han har satt all vinterpäls. Vill man bara ha lite utväxt får man ju chansa lite, svårt att veta när hästen pälsat klart. Förra vintern klippte jag sista i början av november och det växte ut väldigt lite.

Vet inte om det hjälpte så mycket men :angel:

Klipp mer och ha täcke!

Tycker det känns så bakvänt att klippa bort päls för att spara lite på hästarna när de är under ansträngning, men sen låta de gå otäckade när de behöver pälsen som mest, när de är under den största ansträngningen på sätt och vis.
Rider gör du kanske 1 h/dag, resten av tiden är din häst ute.

Frågan var ju hur sent jag kan klippa för att slippa täcke. Blir det för sent klipper jag inte.

Och jag tycker att det redan är för sent när man klipper något mer än bara under halsen och ner mellan frambenen.

Precis så jag hade tänkt klippa som jag skrivit i inlägget.. Alltså bara fram på halsen och bogen.

Förlåt - läste spårklippning och såg den klassiska spårklippningen.

*kl*

Klippte Vilja i veckan pga att hon blev svettig bara av att stå stilla.

Nu är det en lite dålig bild pga att hon inte ville posera för mig men man ser ändå hur jag klippt. Jag klippte halsen, bogen och mellan frambenen på henne så att jag kan fortsätta arbeta henne men jag vill slippa täcka henne i vinter.

309548_10150391260387915_770172914_9866476_1529507062_n.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30