Islandshäståret 2008

Sv: Islandshäståret 2008

Nej det finns inget att göra åt Drottning's "öde" .. Hon ska få slippa jordelivet och springa på trappalandas ängar med alla andra hästarna.
Hon tas bort när fölet är avvant ..

Om det fanns något att göra, tror du då att man tar bort en häst ? Ens bästa vän ?

Nej det är ju klart att man inte tar bort sin kompis lättvindigt.
Frågan var ju kanske lite konstig ställd men jag tyckte att det var lång tid innan att veta att man ska ta bort hästen.
Sker det en olycka eller en akut sjukdom så brukar man ju ha lite bråttom.

Jag vet inte riktigt vad det är för fel på henne men hörde något om det, kan vara fel häst.

Hon har föl vid sidan och kan därför inte tas bort tidigare, vad är det som är så svårt att förstå ?

Hon har inte livshotande skador utan mår bra av att gå i sin hage med sina kompisar och sin bebis, när bebis blir tillräckligt stor för att klara sig utan sin mamma så kommer bebis vänjas av.
Då kommer även stoet tas bort eftersom hon inte blir frisk.

Svårt att förstå att man vill ta föl på en häst som har sådan spatt att hon ska bort så fort fölet blir avvant.
Vad jag vet så finns det väl risk ärftlighet.
Personligen så tycker jag att det är det riktigt svårt att förstå.
Men vi är olika

Om du läser mer noggrant så ser du att Kiickan pratade om en annan häst.

Ägaren till hästen får själv komma hit och berätta varför hästen måste tas bort om hon känner för det, men att behöva sitta och förklara varför man ska avliva sin bästa vän är bannemig något jag tycker man ska slippa. Det är tillräckligt svårt att göra det ändå.

Punkt.

Senast ändrad:

Ursäkta mitt språk till att börja med!
Men okej, din dumma jävla idiot som la dig i..
Stoet är mitt. Förra året i juni fick vi svaret efter röntgenplåtar att hon en REJÄL strålbenshälta i höger fram.
Vilken ALDRIG kan läka. Hon kan ALdrig mer bli ridhäst. Hon har dessutom exem, som hon lider rätt rejält av på somrarna.
Vi beslöt oss för att ta ett föl på henne som sista grej, innan hon får somna in. Tror du själv att det är lätt att ta ett sånt beslut?
TYCKER DU ATT HON SKA LIDA, FÖR ATT JAG SKA HA DET BRA, eller ska JAG TÄNKA PÅ HENNES BÄSTA???
& ja, jag är fly förbannad, förstår inte hur du kan yttra dig! det är bland det värsta jag gått/går igenom i hela mitt liv.
Att vi har satt "datum" beror på att vi inte tänker låta henne lida EN SOMMAR TILL ... vet inte hur du tänker, men såhär tänker jag!
veterinären sa att ni KAN prova att rida henne o se om det funkar för ev skogshäst. men DEt går inte, hon stegrar..
I somras med fölet hade hon så jobbigt med exemet så hon stötte bort fölet vissa gånger.. TYCKER DU DÅ ATT DET ÄR RÄTT ATT HA
HENNE KVAR, HON HAR INGET LIV KVAR SOM HÄST?????

JAG ÄLSKAR DROTTNING MER ÄN ALLT, tror du jag mår bättre av o höra idioter som dig yttra dig?

(ursäkta utbrottet)

Ja du får verkligen ursäkta men om hon har lidit så svårt så borde hon väl slippa gå med föl och leva ett år till med plågor.
Spatt och exem:eek:

Det finns hur många föl som helst att köpa

Ja du får verkligen ursäkta men om hon har lidit så svårt så borde hon väl slippa gå med föl och leva ett år till med plågor.

Det finns hur många föl som helst att köpa

Hästen har fortfarande INTE spatt... Man bör dessutom inte dömma någon förrän man vandrat en mil i deras skor.

Jag tror inte det har varit ett lätt beslut för henne och det lär inte bli lättare för att man får en massa jobbiga kommentarer.

Fortfarande - hästen har inte spatt. Det var jag som blandade ihop hästar och jag får ursäkta Tessa för det. Och jag beundrar någon för att kunna ta bort sin bästa vän, människan är trots allt ett stort alterego. Eftersom hon nu uppenbarligen inte kan användas som ridhäst så tycker inte jag det är så mycket liv för en häst att bara gå i en hage, även om den har kompisar etc.

Jag tror ingen ägare vill mer än det bästa för hästen, styrkekramar till dig tessinino, din häst kommer få det bra där borta men vet hur det känns :cry:

För att återgå till vad tråden handlar om...

Det bästa som hänt 2008 var att jag fick mitt banklån godkänt samt fick ett heltidsjobb så jag då kunde köpa min älskade Draumur :love:
Han har varit min nu i snart 1 år vilket känns otroligt, tänk vad tiden går!
Sen har vi även flyttat till nytt stall, Stall Lugn å ro, som även det känns kanon, mycket aktiviteter, härliga människor och hästar och en trevlig och uppiggande atmosfär i stallet, som det skall vara :)

Sen att jag & Draumur vann en B-final i Lätt tölt i höstas, det är ett stor framsteg för oss så det kan vi leva länge på ;)

För mig har det hännt en del 2008. Först så tävlade jag Nonni för första gången som jag har haft sen han var liten, det var allt jätte kul men ganskla misslyckat ^^' Vi stannade på banan i tölten i alla fall. Lag-SM uttagning + lag-sm. Sen så brjade jag tävla Hraunar och kvalade till A-Klass i Femgång och B-Klass i Tölten :) Så 2008 var ett ganska lyckat år :)

Vad tråkigt att höra :(
Men jag tycker att du gör rätt som väljer att ta slut på hennes lidande, och jag hoppas att folk kan se dig som ett föredöme i den frågan.

/Anna

Tack, ni vänliga själar som förstår! Kramar till er

/Tessan

drottning2_22166374.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025