Sv: Islandshäståret 2008
Åh, det finns ju så mkt att berätta om 2008! Hur ska jag kunna få det här inlägget lagom långt
Året började väl lite sådär. Snudda blev halt (broddtramp/spark) och vilade i ungefär 2 veckor. Lite tråkigt, men huvudsaken är att hon är frisk igen.
Tävlingssäsongen började helt ok med en kvaltävling i Uppsala. Tyvärr var jag förkyld och kände mig hängig o trött, vilket väl gjorde att vi inte riktigt fick till det där lilla extra. Men B-klass räckte det till iallafall, så jag var nöjd.
Sen så var vi iväg i Orsa och tävlade på Stenbjars Regionala. Jag halkade in i A-final i både V2u och T3u och kom trea i V2 och vann (belive it or not) T3!
På värmlandsmästerskapen i Kil lärde jag känna Jeanette och Ylur litegrann, och jag red två B-finaler som jag sedan vann. Ni kan ju gissa om Snudda var helt slutkörd efter fyra finaler på tung bana!
I V2 blev det en fjärde plats (Jeanette och Ylur vann för övrigt den klassen
) och i T3 blev jag o Snudda sexa.
Något SM kvalade jag tyvärr inte till, men vi åkte dit o tittade på andra fina hästar istället. Nästa gång ska jag ha kameran i högsta hugg, fast då rider jag själv iofs..
Hos Ulla blev det ett svart litet hingstföl m stjärn, Kormákur från Haget
e: Kormákur frá Flugumýri (brun/svart)
ee: Kveikur frá Midsitju
eu: Kolskör frá Gunnarsholti (brun)
u: Lipurtá frá Lytingsstödum (svart)
ue: Glampi frá Vatnsleysu (svart m sjärn o snop)
uu: Kvika frá ? (har glömt namnet)
I somras släpptes också Edall på hingstbete i Skärmnäs och jag tror han får det jättebra där.
Sen nu i höst åkte (nästan) hela gänget från Öjerud till Eskilstuna och tävlade på Eidfaxi KM och prövade nya anläggningen på Sundbyholm. Vilken anläggning
Helt otroligt!
Jag o Snudda blev delad trea i V2 vuxen/ungdom och kom trea i B-finalen i T3 vuxen/ungdom. Okej resultat, men det kunde ha gått bättre.
En månad senare var vi iväg på Örnäs regionala och träffade Jeanette och Ylur igen. Ylur och Snudda blev boxgrannar, och jag tror Snudda stortrivdes med det
Tävlingen gick bra, vi kvalade till SM i T3u och kom, efter en B-final, till A-final i T3u och V2u. I V2 hade jag och Jeanette samma poäng (delad etta) efter finalen, och vi fick välja om vi ville rida om och tävla om första platsen, eller om domarna skulle få välja en.
Eftersom Snudda redan hade gått en final och skulle gå en till, och dessutom åka transport i sex timmar, så tyckte jag inte att det kändes sjysst mot henne att rida om, så domarna fick välja en vinnare, och det blev Jeanette.
Efter Örnäs ställde jag ner Snudda ett tag och hoppade istället Hugo hos Anika på helgerna. Nyttigt med lite annan träning!
Och sen nu i höst har det inte hänt så mkt mer. Jag och Snudda har tränat på och Ulla (Snuddas ägare) har lämnat Harpa på inridning hos Hinni Sigurdsson. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir av henne!
Harpa är
e: Tindur frá Varmalaek
u: Kvika frá ... (samma Kvika som i Kormákurs stam)
Hon visades på en unghästmönstring i början på hösten och fick en lovande bedömning på 8,05 eller något sånt. Så jag tror att hon ska visas om på riktigt när hon är redo för det.
På Island har dom satt igång att träna Káinn (fyraårig hingst) och det ska bli sjukt spännande att följa hans utveckling!
Káinn är
e: Glampi frá Vatnsleysu
u: Kolskör frá Gunnarsholti
och har en blup på 116
Som sagt, det har hänt mkt i år, och det är rent ut sagt omöjligt att få ett sånt här inlägg kort.
/Anna