Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

OK, men jag växlar ner och slutar innan jag blir avstängd igen...;)

Ajdå, gick så illa. Ja då kan det ju vara en bra ide.

Förresten, en sak ang tagelanalys. Den visar ju hur det var för X tid sen, en tagelanalys kan ju inte visa hur det är 'just idag'? (Det kan däremot t ex blodprov på ett annat vis)

Så en tagelanalys ger ju ändå inte hela svaret? Säg man tar en tagelanalys som visar brist på X och Y. Man ökar givetvis X och Y. Men den dagen analysen togs kanske det var alldeles perfekt mängd och balans mellan Xoch Y, för då var gräset si etc. Så när man lägger på så orsakar man ett överskott av X och/eller Y.

Så om man ska ta tagelanalys, borde man eg inte då alltid göra det tillsammans med blodprov, och sen ta uppföljningsprov med X intervall. Annars antar man ju sas bara? (Vilket man alltid gör iofs i viss mån, no matter what, men om man ska dra mer långtgående slutsatser är det ju bra att eliminera så mycket antaganden som möjligt)

Det är ju inte alltid det man tror hjälper. Och iofs heller inte alltid man kan bevisa att det som de facto hjälper verkligen kan hjälpa. Jag gav t ex en häst ett ledtillskott med extremt god effekt. Den forskning som finns visar att det INTE går att uppnå signifikant effekt i leden med tillskott i den doseringen. Ändå var det som natt och dag på den hästen. På en annan häst var det NOLL effekt, noll och intet. Men det kanske inte alls var den verksamma substansen i ledtillskottet som hjälpte första hästen, utan ngt annat. Samtidigt, iom att det fungerade på en hästen så keep on using it. Men man kan ju inte med det säga att 'jo, substans X funkar VISST, TROTS att forskningen säger att'. Däremot att PREPARAT X funkar på DEN hästen.

Lite samma sak gäller även 'mirakelkurer'. Örttillskottet jag ger om jag vill bättra på hovkvalitet har so far funkar på ALLA hästar. Jag har testat på en del som 'inte behöver' med, och de har fått ökad tillväxt av det istället. Rek det till lite vänner och alla de har haft gott resultat.

Jag kan dock inte för mitt liv säga VAD ens i teorin som hjälper. Det borde utefter vad tillskottet innehåller gå att få exakt samma effekt av att ge X och Y mineraler. Fast det gör det inte. Det tillskottet däremot garanterat gör är att jag inte längre ens har en hyfsad koll på mineralbalans och mineraltillförsel till hästarna. Óch jag har funderat lite varför/hur det kan funka så 'mirakulöst', men hittar inget svar. Så antagligen funkar det på grund av en lång rad saker som sammanfaller. Man ökar halten av X, ger Y i en annan tillgänglighetsform, tillför lite Z som eg inte ens bord epåverka hovarna, men i kombination med.. Osv osv.

Men jag kan inte (tyvärr, då det är ohemult dyrt sett till innehåll) uppnå samma effekt den enkla vägen, genom att ge huvudingrediensen eller ens ingredienserna allena. Eller att kopiera 'effekten' det har mineralmässigt etc med annan mineralform. Osv.

Jag kan bara konstatera att det är ohemult dyrt och nästan magiskt. Och det stör mig lite som 'vetenskapsfascist' :devil: Men visar också både på problemet med att 'tro att man räknat ut vad som hjälper', och problemet att alltför blint stirra på vad som INTE 'ska hjälpa'.

Därför jag tycker din mineralteori eller vad man ska säga det ÄR intressant, även om jag inte tror den gör annat än påverkar symptomen på eksem mot just knott.

Jag har ställt mig samma fråga, är all klåda på islandshäst verkligen knotteksem? Jag har en så kallad eksemhäst som jag i många år har behandlat med ett preparat som jag köpt av min veterinär, Killitch. Detta preparat innehåller ett ämne som inom humanmedicinen används mot skabb (!). Skabb är ju ett litet blodsugande kryp i huden. Killitch är dock licensierat mot "sweet-itch", eksem.

Nu är jag så tacksam för att Killitch funkar så det är egentligen ointressant varför, men nog är det tankeväckande, att skabb-läkemedel skulle lindra allergi....

Vår Shire-häst behandlas också med Killitch med samma fina resultat men så vitt jag vet, drabbas väl inte Shiren av knott-eksem?

Alla hästraser kan drabbas av knott eksem, detta är inte på något sätt rasbundet. Att islandshästen är mer drabbad och främst importer, hänger ju bl a samman med att de inte har exponerats tidigare mot just knott och andra bitande insekter.

Det som hjälper i Killitch är Bezylbensoat, hjälper som klåddämpare. Finns även i Horsol som också är till för just hästar med eksem och dämpar klådan samt tar bort elefanthuden som ofta vill ge just klåda.

Tankevärt ska nämnas att för några år sedan använde man ett preparat till acne, som även användes vid gonorre.;)

Jag har läst tråden med stort intresse men jag fastnar på en sak.
Jag har fått klar och tydlig och riktig information från flera olika håll att..

Hästar på Island har också utbrott av eksem.

Sen angående socker och gräs...
Människor borde inte äta socker/kolhydrater för det är inte art-egen föda.
Men hästar är banne mig tillverkade för att kunna äta gräs. I synnerhet under den varma årstiden. Jag har läst mycket nu på slutet om att "gräs-sockret" är livsfarligt för hästar.
Trots det har mycket framstående hästmänniskor ofta rekommenderat betfor som är så nära socker man kan komma.

Jag tror att det är en myt i detta.
Färskt gräs är oerhört nyttigt. De flesta har väl sett hur "vinter-raggiga", trötta och matta hästar på bara någon vecka på betet blir glansiga, pigga och "fräscha"?
Jag tror att eksemhästar behöver mycket gott foder av bra kvalitét. Vad kan vara bättre än färsk grönska?

och ett *KL*
angående träd och inte.
hästarna kliar sig även om de inte har tillgång till TRÄD. Jag har sett hästar som kliar sig med bakhoven i brist på annat.
Att inte låta hästarna klia sig (dvs. stå i tex. trädfria hagar) tycker jag är grymt. Kliar det så måste man väl få klia sig, eller?
Lindra klådan måste väl vara bättre.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Enligt de vetenskapliga rapporter som kommit beror det till 80 % på att Islandshästen har intolerans mot svidknottens saliv och att det är till stor del ärftligt.
Att hästar kliar sig är normalt, vi har 10 st utan eksem som under senvinter till tidiga vår kliar sig minst lika mycket som de som har eksem. För den sakens skull har de inte eksem, det märker man senare på bl.a. man och svans om de utvecklat eksem. Så att de kliar sig är inget bevis för att de har eksem, att de börjar klia sig innan knotten har med stor säkerhet andra anledningar som pälsfällning m.m.

Med en eksemhäst är det viktigt att täcka innan första knotten kommer eftersom det visat sig att knottens saliv triggar eksemet och har de börjat klia sig blir det svårare att hålla det nere under sommaren. Givetvis är det också viktigt att de får foder som täcker deras underhållsbehov för att stå emot bättre och att de mår psykiskt bra.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Nä, allt kli är ju faktiskt inte eksem.
min dam har fällt en sälg i hagen på att klia bort vinterpäls. :D

Så köp gärna den salvan! Ofta betalar man ju en massa pengar på saker som inte fungerar. Jag är själv skeptisk till många salvor som kostar fruktansvärt mycket pengar som man inte ens vet fungerar. Men denhär funkar faktiskt :D!
Luktar gott gör den oxå :d!
AVS14, jag säger bara det :).

Och som med alla medel, det funkar inte på alla, på min häst fungerade alla insmörjningar ungefär lika bra eller dåligt. Det var framförallt täcke som hjälpte, och insektsmedel.

Japp precis! Därför använder jag mej av metoden, för att veta i vilket tillstånd hästan har varit under en längre tid.

Tagel analys visar till viss del hur det var "för ett tag sedan". Vilket får mej att tro att man kan söka orsaken just där, när man har en häst som år efter år utvecklar eksem.

Därför skilljer sej i de flesta fallen analys svaren på eksem hästar beroende på om man tagit taglet på vintern eller då på sommaren, då den äter gräs.

Vid blodprov, (detta kan du säkert bättre än jag) visar det "nu tillfället", men för att ta reda på just mineral statusen kan man inte ta ett vanligt blod prov, som analyseras i serum. Utan du bör ta ett som mäter intercellulärt, då flertalet ämnen bör finnas inne i cellerna, helblods analys.

Kroppens "överlevnads instinkt" gör så att om det fattas viktiga ämnen i blodet, så kan de intercellära ämnen flyttas ut i blodet.

Så vid ett serum blodprov kan det visa ok status på en del ämnen, medans det är brister inne i cellerna. Serum visar inte heller de ämnen som finns intercellulärt, bara de som är "flyttbara" mellan intercellulära och intervaskulära.

Men visst har tanken slagit mej att "konstatera" en del av grejerna jag påstår genom ett sådant här helblods test/analys jag kollade kostnad låg det på ca 1000 kr per prov och då till kommer vet avgifter.....

Mycket sällsynt vill jag påstå, efter att ha jobbat där i några år. MEN, det finns enstaka, och du förstår säkert hur dessa hästar skulle må efter en export till Sverige.

Mycket sällsynt vill jag påstå, efter att ha jobbat där i några år. MEN, det finns enstaka, och du förstår säkert hur dessa hästar skulle må efter en export till Sverige.

Jag har förstått att det inte alls är så himla ovanligt.
När det här med eksem började komma i ljuset så hette det ju att de ALDRIG hade eksem på Island och att bara importerade hästar fick eksem. När det sedan börjde krypa fram att det var lite av en myt så argumenterade man om att det var bättre att felet låg i att exportera och inte hos hästrasen i sig.

Jaja, det här blir ju lite OT:

Jo det är ovanligt med eksemhästar på island, i synnerhet allvarligt eksem. I Sverige har var och varannan import eksem (alternativt behandlas som eksemhäst) på islandär det någon enstaka och man får leta efter dem. Om problemet är exporten eller hästrasen kan man disktera i oändlighet och det är ganska oviktigt, faktum är att exporthästar ofta får eksem.

Saxat från SLU: Är eksem ärftligt?
Ja, ny forskning vid SLU och Uppsala universitet kring eksem hos islandshäst visar att det är så. Upp till 20 procent av sjukdomen styrs av genetiska faktorer.

Svidknottet är, och har länge betraktats som den stora boven i dramat när islandshästar utvecklar eksem. Men nu visar ny forskning vid SLU och Uppsala Universitet att risken för utveckling av eksem också är ärftlig. Vissa avelsdjur riskerar att i större utsträckning få avkommor med eksem än andra.

Det är inte alltid det syns på föräldradjuren vilka som riskerar att nedärva eksem. I en knottfri miljö kan även djur med anlag för sommareksem vara helt symptomfria. På sikt kanske ett genetiskt test ge svar om föräldrarna bär på anlag för eksem eller inte. Men ett genetiskt test för sjukdomen kan ligga långt in i framtiden.

Hos islandshästar är förekomsten av eksem ett besvärligt och återkommande problem. Särskilt hästar som är födda på Island och importerade till Sverige tycks drabbas. Upp mot 50 procent av de importerade hästarna får eksem. Hos hästar födda utanför Island är förekomsten betydligt lägre, cirka sju procent.

Så du menar att det jämfört med de exporterade hästarna inte är ovanligt men eksem på Island? Eller missförstod jag?

Rolle
IpL

Inte alls, här får herr Lundin ge sig då ackumulator är högst relevant när man talar om en ökande symptombild.

För det första så gällde detta inte ökande symtombild utan knott som utlösande faktor.
För det andra kan du gärna visa exempel där ordet ackumulator används i medicinska sammanhang.
PL

När det här med eksem började komma i ljuset så hette det ju att de ALDRIG hade eksem på Island och att bara importerade hästar fick eksem. När det sedan börjde krypa fram att det var lite av en myt så argumenterade man om att det var bättre att felet låg i att exportera och inte hos hästrasen i sig.

Ja som sagt, det finns en ärftlighet i eksemet, och visst finns en och annan häst på Island som kliat av sig manen dock utan svullnad i mankammen på många varför det är svårt att veta precis om manen verkligen var avkliad eller om de fick hjälp av andra flockmedlemmar.

Mitt sto gick en tid med unga hästar under sin dräktighet, hon blev av med delar av sin vackra tjocka man just därför att några vågade sig fram och dra i just manen. Om man inte vetat varför, så hade detta lätt kunnat tolkats som eksem.

Jag tror absolut att orsaken eg sitter invärtes på hästen.. Det är därför viktigt att ge hästen riktiga mineraler som den faktiskt behöver året runt.

En flytt till annat land blir en "stress-situation" för hästen som gör att det blir en reaktion som resulterar i eksem, svidknotten blir den utlösande faktorn.

Jag kan jämföra med mig själv som tonåring när jag hade mkt acne. Jag blev botad från det tack vare att jag åt zinktabletter. Det avhjälptes alltså innifrån.:)

Men tonårsacne hänger samman med att man som ung växer, parareellt med hormoner. Huden hänger inte med, när den börjar komma i fas med kroppen så avtar acnen, helt normalt för en ungdom.

Det finns - tyvärr - många fördomar kring eksem. Det är svårt jobba med detta. Vi skyller på foder - gräs, havre, äpplen ökar eksemet. Snarare är det nog så, att det första gräset som kommer och när alla äpplen som mognar i augusti är just då knotten svärmar som värst. Havre med sin stärkelserika funktion påverkar mag- och tarmsystemet som är mycket viktigt för eksemhästar att det hålls i god funktion. Sämre mag-tarmfukntion - sämre häst - värre eksem.

Det är mycket viktigt vara i full klartänkt funktion som människa med en eksemhäst. Det kommer nya "fantastiska" foder som ska hjälpa eksemhästen, lika underbara "fantastiska" salvor med mera som ska rädda eksemhästen och vi är så stressade över våra hästars välmående att vi köper allt som kommer.

Jag lovar dej, jag har gått igenom allting under de 15 år jag levt med två eksemhästar. Från homeopati till medicin via alla undergörande foder och salvor. Nu är båda hästarna döda, pga eksemet. Även om jag gjort allt jag visste jag trodde var rätt och trots jag haft ett enormt stöd av en veterinär som forskar om just eksem och hjälpt mej med lösningar för hästarnas välmående. men till sist blev det ett rent djurskyddsärende där det mest humana var att avliva dem för att slippa plågas.

Pricktest görs av få veterinärer som kan detta. Knott kunde inte testas eftersom det inte finns medel för detta. Hur det är nu idag vet jag ej. Det blir en slutledningsförmåga, och med hästar med mycket grav eksem syns det tydligt vad de reagerar på, dvs knott. Alla andra allergen som ex mygg, flugor går att testa.

Även blodprovet skall avläsas av en veterinär som kan detta med allergener. Om du är intresserad får du PM:a för att få namn o adress till den veterinär jag haft som troligt kan hänvisa dej vidare.

På Island finns områden med små mygg och obehagliga flugor. Möjligheten är att de hästar som har ärftlig disposition för knotteksem reagerar på dessa, kanske efter ha genomlidit en vårvinter med pälslössangrepp eller andra sjukdomar/skador som försämrat immunförsvaret.

Kvickdrag är också en form av allergi och man säger att vissa drabbas av spatt istället för eksem. Nu är jag ute och spekulerar här - för där finns inget som helst som säger det är så.

Så länge vi inte vet och inte har forskning som påvisar skall vi nog vara försiktiga med vad vi säger, eller hur Kvarnlyckan - för det du säger är enbart hörsägen, liksom det sista jag skrev om spatt.

Tror du missuppfattat mej, jag har inge bekymmer med någt kli, på mina eksemhästar, dom håller sej symtom och kli fria.

Mem för att stilla min nyfiken, kanske ett blodprov som visar allergier kan vara av intresse, men det är inte aktuellt i dagsläget.

Tråkigt att du under 15 år inte hittade ngt som hjälpte och fick lov att avliva din hästar.

//Marlene

Det finns säkert många olika orsaker som förvärrar situationen, knott vet man att många hästar reagerar på.
Efter många års letande har jag hittat min metod som fungerar super bra.

Jag tvättar mina hästar mins varannan vecka med Prob schampo och använder Prob Oljan varannan dag på de ställen mina hästar kliar sig, man och svansroten.
Enkelt snabbt och klet fritt och använda.

Sprayar med Häst Deon en gång per dag, ganska billigt för man späder ut det med vatten.

Har helt kunnat ta bort alla eksemtäcken

Det bästa och enklaste jag någonsin använt, oerhört drygt.
Kanske inte det billigaste literpriset men om jag räknar totalkostnad per säsong tror jag att detta är det mest ekonomiska jag någonsin använt under åren.
:idea:

Grattis till att du hittat något som fungerar på din häst.

Jag körde också Prob hela förra våren,sommaren och hösten men hon hade ändå mycket eksem, främst i öronen, juvret och "randen" under magen.
En eventuell förbättring är svår för mig att säga eftersom det var första året jag hade henne.
Kanske är det så att olika preparat passar till olika individer?

I år ska jag prova med Benzylbensoat som jag fått tips om här på Buke samt AVS14 som jag fick tips om i denna tråden
Jag ska även tvätta med Prob schampo ett par gånger i månaden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka