Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Men, knotten finns där så snart solen värmer längre och tjälen minskar.
Alltså betydligt tidigare än vad vi tror att vi ser dem.

Inte nödvändigtvis i allergiutlösande mängd dock i så fall?

Här t ex har det inte synts ett enda knott förrän igår, då vetefan vad som hände men det exploderade.

Den otäckade, obehandlade hästen har inte kliat sig ett dugg förrän - igår.

Så, huruvida knotten inte funnits för de tål frysgrader dåligt, eller bara inte varit i allergiutlösande mängd är ju svårt svara på. Men alldeles oavsett har han ju inte blivit utsatt för tillräcklig mängd knottbett för att 'trigga' allergireaktionen innan.

Men lyssna, vi har ca 40 cm snö nu, inatt har det kommit så att det täcker de tinade vägarna. Det är sällan snö, strålande sol, tjälen försvinner och knotten kommer samtidigt.
Jag har varit hemma med barn i 4 år, och har hästarna utanför huset, så jag vet när knotten kommer.
Och hästarna har börjat klia innan knotten kommer.

Vilket får mej att Tro att deras eksem inte enbart beror på knotten.

Senast ändrad:

Knott har vi haft sedan i början av april, vi bor inte så långt ifrån er. De kvällar som det har varit minusgrader har de lyst med sin frånvaro, men annars har funnits vareviga kväll i mer eller mindre omfattning. Som pricken över I:et har vi även haft myggor stora som reaplan, det är inte alltid man ser dem men när man börjar få klåda i skallen så vet man att de är där eller att hästarna står och viftar till synes utan anledning.

Men jag uppfattade det som att du INTE hade några eksemhästar, ivarje fall har du skrivit det tidigare så hur kan man då veta vad som utlöser eksem?

Jag har "bara" haft en egen shettis med eksem. Men en inhyrd eksemhäst sen 3 år, en sommar lånad eksem häst, och nu mera ett eksem russ som jag fått. Så visst har jag eksemhästar, men jag äger inte allihopa.
I denna tråden har jag sammanfattat dem som "Mina".
Du blandar nog i hop det...nån Fång häst har jag INTE haft...

Men dessa eksemhästar (egen shettis och inhyrda hästen) håller sej ju symtomfria numera på sommrarna... Russet kom i feb....så det blir hans första sommar här....
Så jag kanske ska skriva: De symtomfri eksemhästarna som står uppstallade här ist.

Många olika saker att hålla reda på.....

Senast ändrad:

Jo, jag har själv en symptomfri eksemhäst som reagerar på svidknott. Att han är symptomfri beror inte på avsaknaden av knott, utan av andra preventiva orsaker.

Var det inte du som inte trodde på knotten som orsak till islandshästens eksem?

Utan det är bara en slump att de kliar sig just när knotten finns, och inte annars? Oavsett var de bor osv?

En av mina hästar fick massor med pälslöss ifjol vid februari månads start. Han kliade sej så mycket i manen och trots jag klippte och behandlade kliade han så mycket även när pälslössen försvunnit så jag fick flytta honom till ett havsnära bete under sommaren för han skulle få en lugn och klifri sommar.

Han reagerade massor på knott och andra bitande insekter efter det här lössangreppet. Nu detta år fick han pälslöss igen men nu lyckades jag behandla bort dem och nu går han och mår prima, knotten kom i april.

Så visst kan det finnas annat som sätter igång fler reaktioner. Det kan vara det är ngt dina hästar reagerar på, något i stallet, allergi mot katter, mot kvalser och så reagerar de mer när de utsätts för andra påfrestningar som kommer senare, svartknotten, myggen, flugorna, bromsarna....

En av min tidigare eksemhäst har lämnat blodprov för analys samt gjort pricktest, så jag visste exakt vad jag skulle göra för att förbättra hans somrar. Jag vet inet vilka möjligheter det finns sådant i Norrland iall du vill kolla upp det. Det kostar ganska mycket, eller gjorde det, vet inte om det blivit lättare i dag när forskningen går framåt. Om du känner dej nöjd med att kunna förebygga så hästarna klarar sej hyfsat under sommaren är det bra.

Även om denhär tråden inte var till för att tipsa om eksemprodukter så måste jag ändå få berätta om en salva som är så otroligt bra!

AVS14 heter den :)! Jag hade en häst stående hemma hos mig i 6 veckor förra sommaren, och det stoet hade ganska svår eksem. Sår på juvret, mellan frambenen, dåligt med man och svans, öron som var såriga och resten av huvudet lika så. Men i samma stall står en annan eksemhäst, som precis som Dama hade svår eksem, innan ägaren började använda AVS14. Salvan är verkligen grymt bra och man kan smörja på alla delar av kroppen på hästen :)! Den funkade jättebra och Damas eksem blev så otroligt mycket bättre! Såren läkte ihop och hennes eksem blev mycket mer lätthanterligt :)!

Så köp gärna den salvan! Ofta betalar man ju en massa pengar på saker som inte fungerar. Jag är själv skeptisk till många salvor som kostar fruktansvärt mycket pengar som man inte ens vet fungerar. Men denhär funkar faktiskt :D!
Luktar gott gör den oxå :d!
AVS14, jag säger bara det :).

Tack!
Den ska jag köpa.

*kl*

Tack alla som svarat.

Man får helt enkelt göra så gott man kan genom att täcka,spraya och smörja.

Jag har börjat med täcke och spray men inte med luvan och juverskydd ännu.
Förvisso har jag inte sett ett enda knott ännu men det känns bättre att försöka förekomma i den mån man kan.

Sedan man fick en eksemhäst i familjen har man nästan börjat uppskatta regniga blåsiga sommardagar så hästarna kan få gå nakna några timmar.;)

Hur som helst så är det kul att se sin lilla häst med lite man och snart med sommarpäls några veckor innan eksemen kommer.

MonikaH

Vilket test har du gjort på den hästen som visar att det är just knott allergi
? Tänkte eftersom du ger Linfröolja och täckar....

Han har bara reaktion sommartid, med utgångsläge från att över 90 % reagerar på just knott så är det inte så svårt att lista ut.

Fast om man inte ändrar något, mer än ger en knottfri miljö, och hästen då blir symptomfri. Vad menar du då det är utom knotten?

Även om knotten skulle vara en 'accelerator' för annat, så är det ju ändå knotten då som kickstartar allergin i de fallen?

Om du tar bort hästen från knotten tar du förmodligen även bort den från betet....Är det gräset som ställer till det? eller knotten?, eller en kombination?

Ok, ja även mina reagerade mest sommar tid/gräs. Så jag gör även den kopplingen att det är knotten och gräset på sommaren som ställer till det.
Sen tycks jag ha en annan orsak-verkan bild av det hela.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka