Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Vilket talar starkt för att det är just knottallergi som din häst lider av, jag vet faktiskt inte vad för blodprov man har tagit för såvitt jag känner till finns inget sådant framtaget ännu som just lyckas påvisa knottallergi. Däremot vet jag att ett pricktest har ett mer lyckat resultat när det gäller det och andra former av allergier.

Det var ett blodprov som de skickade till Tyskland för analys. De testades mot olika allergener och gav utslag på en 0-5 skala. På svidknott hade hon 0. Det konstiga om hon har knottallergi är att hon kan klia sig lika frenetiskt i man och svans på vintern när det är snö och minusgrader.

Vi har med en skickat prover till Tyskland för allergi koll och även många av våra danska kunder vill har hästarna kollade innan köp med blodprov som går till Tyskland och enlig dem testa de mot knott.

Vi har en häst själv som skulle har eksem, men hade aldrig sår i manen bara kli ibland lite gran. Visa sig då via blodprov att det var mest grässpollen som hon var känslig mot och det stämmer bra med kliet.

Jag kan kolla med våran vet. vart hon skicker proverna, men man kan kolla betydlig mer i Tyskland på blood prover än här i sverige (eller det är enklare).

Även Tyskland deltar i de studier gällande knottallergi, de har även haft gemensamma studier med SLU. De labb du skickar till torde vara privata sådana, och ofta påstår de tyvärr mer än vad de kan lova. Det finns ännu ingen blodprovs metod att påvisa allergi mot knott, däremot kan andra typer av allergier påvisas.

Ja, jag blir mycket förvånad när det påstås det testas mot knott, för det går inte än så länge som jag vet.

I så fall skulle vi vara av med svidknottseksemet i dagsläget. Och det är vi inte.

De test som alla pratar om är inte klara, jag har hört mej för med veterinär/forskare som är inblandad i testen och frågade nyligt i höstas.

Har inte tid att läsa igenom allt men..... Mitt första eksem sto född på Island, visade kraftiga symtom andra året i Sverige . I 3 års tid mådde vi dåligt pga detta . Sedan flyttade vi . De åren vi bodde på det nya stället så hade hon täcke på, men inte en enda gång behövde jag spraya henne eller smörja . Hon var helt symtomfri . Efter ytterligare nåt år flyttade vi tillbaka till det gamla stället och vips var det kört igen . Denna sommaren har dessutom varit extrem med allt kliande . Nu ska vi flytta nästan dit vi bodde förut och jag hoppas att mina eksem hästar får en skön sommar !

Hej från Hambo

Dom proverna visar allergi eller inte mot INSEKTER . Tydligen ska det gå att specificera vilka insekter men det är jäkligt dyrt .

Hej från Hambo

Jodå, men ännu så har man inte nått fram till svidknott, när det sker kommer knuten att bli ännu lösare när det gäller att skapa en lösning på problemet eksem. Då kanske man rentav också kan finna något preparat som funkar mot eksem antingen direkt eller genom att kunna förebygga.

Som sagt.. Det bästa är en knottfri miljö enl mig . Men jag har bott i ett extremt "knott" område . Så allt kan bara bli bättre !

Hej från Hambo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka