Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Vis av egen erfarenhet när luva användes, dels så avskydde hästen den för att skav uppstod bl a i nacken och på sidorna. Det är även här knotten kryper in, så trots luvan kan knotten komma åt öronen.

Antingen en luva som går ner på halsen, stoppa den innanför halsdelen och på så sätt får man dubbla skydd. Eller så skaffar man en sådan groom gjördel. Den träs över halsen och täcker huvud och hals, är i samma material som bogskydden och skyddar mot skav från masken men hindrar även knotten att krypa in.

Det lät fiffigt med en sådan groom gjördel.

Vart hittar man dem? Jag Googlade men fann inget.

Jag klippte upp ett hål för ögonen i hennes trikåluva så att öronen iallafall var täckta. Då gick det hyfsat bra men annars åker allt av på en gång nästan.
Jag har sytt fast i grimma och täcke, tejpat, knutit etc etc.

Troligen har jag testat marknadens alla luvor, 2 olika fr Boett + säkert 10-talet av andra märken men ingen får vara kvar.

Som sagt, vet du något annat namn på det du tipsade om?

Du ska veta att jag är enormt tacksam för dina goda råd.
Jag gör vad som helst för att skydda henne mot eksem, bara jag vet hur.

mvh MonikaH

Den heter egentligen inte så, utan mer något skötarna kallar den. Hööks hade en flerfärgad modell tidigare, i rött,blått och vitt tror jag. Undrar om den fanns under western eller galopp. Som en strumpa, i ett halkigt material.

knapplån

Det står kanske någonstans i denna långa tråd. Jag har bara snabbläst den.

Men det finns en koppling mellan gräs och exem och det hjälper antagligen att ta bort hästen från gräset. Knotten lever i gräset så inget gräs - inga knott.

Hästar borde precis som ngn skrivit vara anpassade till att kunna äta massor av socker. Även om inte alla klarar ut det så är det inte sockret som är anledningen till sommareksem.

Jag vet inte om jag provat just Bucas luva.

Hur ser den ut?

Kan ladda upp en bild sen. Men googla Bucas BUzz Off och kolla på huvan (täckena är super med, men inte för eksemhästar då, de behöver ju mer än så)

Men det är en av få huvor som accepterats här. Tyvärr gjorde de om modellen för ett par år sen, och nu är käkremmen tre mil lång och man får korta den, så bästa är om man får tag på beg av gamla modellen.

Lysande :D

Jag hittade den. Lycrahuva.
fanns på Hööks men fanns mycket billigare i andra butiker.

Den borde man ju kunna sätta över en tunnare typ av luva luva med öron.

Kanon ! Vad glad jag blev.

Tack :bow:

MonikaH

Nej jag tror inte det finns forskning om just det.

För att kroppen ska kunna upprätthålla en fungerande kolhydrat/socker metabolism krävs vissa ämnen och dessa ämnen ingår i vissa organ funktioner. Fattas något ämne och/eller att dom har en nedsatt funktion, kan man ju tänka sej att de "tål" sockret sämre.

Det är rätt intressant att läsa om hur socker/snabba kolhydrater påverkar andra funktioner i kroppen mm. Bara att googla och läsa...

Kom ihåg att läsa "ner till" Cellnivå, då är det lättast att förstå kolhydrat/socker metabolismen i ett större sammanhang.
Men har du någon som helst aning om relevansen i dina tagelprover när det gäller att visa på tillräckliga nivåer av mineraler/spårämnen????
PL

Ursprungligen postat av kanotexperten Visa inlägg
Nej jag tror inte det finns forskning om just det.

För att kroppen ska kunna upprätthålla en fungerande kolhydrat/socker metabolism krävs vissa ämnen och dessa ämnen ingår i vissa organ funktioner. Fattas något ämne och/eller att dom har en nedsatt funktion, kan man ju tänka sej att de "tål" sockret sämre.

Det är rätt intressant att läsa om hur socker/snabba kolhydrater påverkar andra funktioner i kroppen mm. Bara att googla och läsa...

Kom ihåg att läsa "ner till" Cellnivå, då är det lättast att förstå kolhydrat/socker metabolismen i ett större sammanhang.

Jag är inte med på kopplingen socker - eksem.
Hur skulle det hänga ihop?

Energimetabolismen är intressant och jag har läst den men vill kanske inte påstå att jag har alla dessa reaktionssteg i minnet precis. Det är alldeles för omfattande.

Vår eksemponny tycks inte alls ha ngt problem med sockret.

*kl*
Letade efter svidknotteksem och hittade denna tråden - som inte är avslutad. Hur gick det med det omtalade tagelprovet?

Någon som har de sista forskningen om eksem? Jag sökte på SLU/Hippocampus men hittar gamla inlägg/forskning.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du bekräftat att hästen har knotteksem via blodprov? Jag har nämligen en häst som beter sig precis som en klassisk eksemhäst, kliar sig hela sommaren. När jag tog ut vet sa han att det var knotteksem, men tog blodprov för säkerhets skull. Tro det eller ej, men det blev ingen reaktion mot knott eller andra flygfän, dock kraftiga reaktioner mot bla gräsblandning, hassel med mera. Hon är alltså pollenallergiker! Så det är värt att kolla upp så du slipper hälla kemikalier på hästen i onödan.. Jag använder eksemtäcke hela sommaren och smörjer med oliv/rapsolja i manen och svansen för att mjuka upp. Har funkat relativt bra mot allt annat jag testat.

Men hur kan ett eksemtäcke funka mot något som hästen äter eller andas in?

Men hur kan ett eksemtäcke funka mot något som hästen äter eller andas in?

Ingen aning! Antar att täcket förhindrar att huden blir torr eller något. Hon blir helt kligalen om hon går utan i alla fall.

Vilket talar starkt för att det är just knottallergi som din häst lider av, jag vet faktiskt inte vad för blodprov man har tagit för såvitt jag känner till finns inget sådant framtaget ännu som just lyckas påvisa knottallergi. Däremot vet jag att ett pricktest har ett mer lyckat resultat när det gäller det och andra former av allergier.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du bekräftat att hästen har knotteksem via blodprov? Jag har nämligen en häst som beter sig precis som en klassisk eksemhäst, kliar sig hela sommaren. När jag tog ut vet sa han att det var knotteksem, men tog blodprov för säkerhets skull. Tro det eller ej, men det blev ingen reaktion mot knott eller andra flygfän, dock kraftiga reaktioner mot bla gräsblandning, hassel med mera. Hon är alltså pollenallergiker! Så det är värt att kolla upp så du slipper hälla kemikalier på hästen i onödan.. Jag använder eksemtäcke hela sommaren och smörjer med oliv/rapsolja i manen och svansen för att mjuka upp. Har funkat relativt bra mot allt annat jag testat.

Läs tråden då om du inte vet ngt om knotteksem. Själva svidknotten går inte att påvisa via test!!!!

Jag har haft eksemhäst i många år och haft nära kontakt med en veterinär som forskar och arbetar med just eksem.

Boj - har du reda på de sista forskningsresultaten alt vet var de går att hämta?? Tyvärr är fördomarna kring eksem i mycket lika som förut och jag behöver påvisa forskningen.

Jag tog oxå blodprov på min för att utreda allergier på min häst, men jag tror inte de där blodproven fungerar så särkilt bra faktiskt, kändes helt bortkastat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka