MonikaH
Trådstartare
Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?
Vad intressant att du skriver om just skabb-medel. Det är just det jag fått hem från England.Skabbmedel till människor. Benzylbensoat.
Hur använder du det?
Det jag köpt är filmjölksliknande, Jag har spätt med vatten och sprayat på hästarna och tanken är att jag ska smörja eksemen med det outspätt sedan.
Jag har ställt mig samma fråga, är all klåda på islandshäst verkligen knotteksem? Jag har en så kallad eksemhäst som jag i många år har behandlat med ett preparat som jag köpt av min veterinär, Killitch. Detta preparat innehåller ett ämne som inom humanmedicinen används mot skabb (!). Skabb är ju ett litet blodsugande kryp i huden. Killitch är dock licensierat mot "sweet-itch", eksem.
Nu är jag så tacksam för att Killitch funkar så det är egentligen ointressant varför, men nog är det tankeväckande, att skabb-läkemedel skulle lindra allergi....
Vår Shire-häst behandlas också med Killitch med samma fina resultat men så vitt jag vet, drabbas väl inte Shiren av knott-eksem?
Vad intressant att du skriver om just skabb-medel. Det är just det jag fått hem från England.Skabbmedel till människor. Benzylbensoat.
Hur använder du det?
Det jag köpt är filmjölksliknande, Jag har spätt med vatten och sprayat på hästarna och tanken är att jag ska smörja eksemen med det outspätt sedan.