Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Om du tar bort hästen från knotten tar du förmodligen även bort den från betet....Är det gräset som ställer till det? eller knotten?, eller en kombination?

Fast hur förklarar du då att även om det inte fins gräs, så finns det knott = kli, inga knott = kli? (Ja om han blir biten av dem då såklart, knotten)

Ja du...kan ju bara säga hur mina hästar fungerar.

Dom måste gå på tillräkligt med bete, för att kunna "tåla" knotten och de andra flygfäna (+ att dom får mineralblandningen, sk skyddande faktorer.) Dom måste få äta det som är deras normala föda, så att kroppen får alla bygg stenar till för att kunna upprätthålla en normal funktion.

Innan jag upptäckte detta gick dom i dåliga hagar med nedbetat gräs, öppet till, utan träd, i hopp om att det skulle blåsa lite mera. Dom hade inget att klia sej på ute, men dom kliade destomera då dom kom in... eller om jag bytte hage till en med träd i.

Stallar du in, slipper du ju att "bägaren" rinner över...

Det är "sockret" i gräset jag menar och då skyddande faktorer för att klara att äta "socker".

Din ponny är ju intressant eftersom han även har en annan sjukdom, därav PM et i höstas, synd att det glömdes bort.

Det vore mkt intressant med ett test för allergier...även om det allergi för något/några foder...
Har inte tänkt på det innan faktiskt....

Varför skulle man ta bort hästen från betet? Din socker teori har jag också avverkat, men för ungefär 15 år sedan.;)

Det finns säkert många olika orsaker som förvärrar situationen, knott vet man att många hästar reagerar på.
Efter många års letande har jag hittat min metod som fungerar super bra.

Jag tvättar mina hästar mins varannan vecka med Prob schampo och använder Prob Oljan varannan dag på de ställen mina hästar kliar sig, man och svansroten.
Enkelt snabbt och klet fritt och använda.

Sprayar med Häst Deon en gång per dag, ganska billigt för man späder ut det med vatten.

Har helt kunnat ta bort alla eksemtäcken

Det bästa och enklaste jag någonsin använt, oerhört drygt.
Kanske inte det billigaste literpriset men om jag räknar totalkostnad per säsong tror jag att detta är det mest ekonomiska jag någonsin använt under åren.
:idea:

Fast det spelar ju ingen roll med gräset för kliet. Oavsett gräs eller ej, mycket eller litet etc, så inga knott = inget kli, knott = kli.

Dvs han tål inte knott varken bättre eller sämre (tyvärr) beroende på om han får gräs eller ej etc.

varför har dom inte eksemet på Island där dom äter lika mycket socker?

Nu vet jag inte riktigt vad 'sockerteorin' är. Men här har inte sockermängd spelat minsta roll HELLER för knottkänsligheten. Jag har ju automatiskt provat på en hel massa parametrar, men inget förutom just - knotten - spelar roll för om han kliar/börjar klia eller ej. Årstid, inne/ute, gräs/inte gräs, socker, kraftfoder/ej kraftfoder etc spelar ingen roll. Han kliar om knotten bits, punkt. Bits inte knotten kliar han inte alls. Han har inte kliat varken mer eller mindre när han var tunn och garanterat inte IR, när han var rund, när han var fet, nu när han är riktigt fint hull etc.

Tyvärr, för jag lider så fruktansvärt med honom vad gäller knottallergin.

Det enda jag kan tyda ut från de mineral tagel analyser jag har gjort på isländska hästar, är att de har de skyddande faktorerna kvar. Inga mineral/vitamin/spårämnes brister...

Annars vet jag inte, finns säkert flera tänk runt detta med.

Skydd mot vad? Finns det nån forskning som stöder det?

Nej jag tror inte det finns forskning om just det.

För att kroppen ska kunna upprätthålla en fungerande kolhydrat/socker metabolism krävs vissa ämnen och dessa ämnen ingår i vissa organ funktioner. Fattas något ämne och/eller att dom har en nedsatt funktion, kan man ju tänka sej att de "tål" sockret sämre.

Det är rätt intressant att läsa om hur socker/snabba kolhydrater påverkar andra funktioner i kroppen mm. Bara att googla och läsa...

Kom ihåg att läsa "ner till" Cellnivå, då är det lättast att förstå kolhydrat/socker metabolismen i ett större sammanhang.

Senast ändrad:

Det finns gott om forskning att det är culicoides (svidknottens) saliv som utlöser en allergisk reaktion, vad som sker i kroppen, och att det finns en ärftlig disponens, samt att islandsfödda har högre andel allergi just för de INTE utsätts för allergenet i unga år.

Så, jag tycker att kanotexperten är ganska vågad som förkastar dels den riktade forskningen och allergiforskning i allmänhet. Däremot så är det ju också välkänt att många allergier korsreagerar, och allt som påverkar immunförsvaret kan påverka en allergireaktion. Fast det ironiska är ju immunförsvarsmässigt att en allergi beror på en överdriven reaktion. Så då borde eg de där hästarna med kasst immunförsvar ha mindre allergisymptom.

Jag tycker det är mycket vanskligt att dra egna hemmaslutsatser generellt om allergi. Ang vad som kan hantera en allergi på en egen individ är en sak, där är ju djuräg erfarenhet guld värd. Men att för att man med en sak kunnat hantera SYMPTOM hävda att utlösande faktor är helt annat än forskningen säger är, fascinerande. Fast kanotexperten och jag har pratat ganska mkt om det innan. Och om t ex mineraltillskott X kan hjälpa mot allergisymptom så är det ju kanon, och jag ska gärna använda det. Men man måste skilja på symptombehandling och så vidare.

Att jag snorar, ögonen rinner och kliar och det kliar i halsen på jobbet just nu men inte hemma kan ju bero på manganhalten i dricksvattnet på jobbet t ex. Kan säkert få ihop en sån teori med vattenanalyser och jordanalyser osv. Fast att använda det att hävda att det INTE är pollenallergin och pollennivåskillnaderna mellan jobbet och hemma (våren är ungefär 3 v 'före' på jobbet jmf mot här) blir väl snabba slutsatser. Och att förkasta knotten vad gäller 'knottallergiska eksemhästar' känns ungefär lika oförankrat...

Jag ersätter inte sockret. Jag fyller på de skyddande faktorerna i form av mineraler/spårämnen och vitaminer.

Samt ser till att sockrets används, ex motion...

Trodde detta var ett diskussions forum....men men...Huvudsaken är väl att man gör ngt för sina kliande hästar oavsett om det styrker knott allergi forskningen eller inte...

Senast ändrad:

Jag menade absolut inte att du inte fick uttrycka din åsikt. SOm jag skrev så har vi ju diskuterat det innan (och det vet du ju), och jag tycker dina åsikter/erfarenheter är intressanta. Men jag tycker du drar lite för stora växlar. Det betyder ju inte du inte får uttrycka din åsikt - det är ju just OLIKA åsikter och erfarenhet som GER diskussion.

Varför la du "socker" teorin åt sidan??? hittade du ingen bot?

Därför att då hade hästarna på Island också haft eksem, för är det någonstans som gräset innehåller fruktaner så är det där. Dessutom så går han på bete numera utan symptom, dygnet runt.

Det enda jag kan tyda ut från de mineral tagel analyser jag har gjort på isländska hästar, är att de har de skyddande faktorerna kvar. Inga mineral/vitamin/spårämnes brister...

Annars vet jag inte, finns säkert flera tänk runt detta med.

Vår äldsta häst gjorde man en sådan analys på, alltså tagel. På den tiden var det nymodigheter, eftersom han hade så taskig kvalitet på hovarna när han kom från Island så ville man veta varför och om det var en mineral brist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka