Islandshästar och dressyr!

Sv: Islandshästar och dressyr!

Globlesa: Det ser ut som att bettet du har funkar bra på din häst! Jag har aldrig ridit med liknande bett, så jag undrar bara hur det är att rida på ett sånt. Hur känns skillnaden i ridningen?
Ser iallafall ut som att din häst trivs med det.

Skillnaden är väl framförallt att jag kan sitta och göra så otroligt små hjälper. Sen var hon lite springig av sig, min lilla dam, och lite stressad, men när jag testade det bettet så går hon mycket, mycket bättre hon är lugn och harmonisk:) Att bett kunde göra så mycket visste jag faktiskt inte:smirk::o

Ja, när jag läser om hur till exempel pelham, kandar och isländsk stång fungerar så står det ofta att man kan göra små fina hjälper. Man kanske skulle ta och prova ett annat bett så småningom.. Men först vill jag att Snudda ska gå riktigt bra på ett vanligt bett.
Kul iallafall att det funkar så bra för dej och din häst :)

Jag rider som vanligt, men utelämnar galoppen, när jag försöker galoppera i paddocken så blir det mest slänggalopp och hon ligger i kurvorna.. Hon har inte kapaciteten att bära upp sig ordentligt ännu och är lite för framåt för att galoppa med i paddocken.. (Eller hamocken som min syster säger).

Så vi väntar med den delen tills våren.

En fråga bara, hur gör ni om eran häst vägrar fatta vänster/höger galopp?

Yrpa väljer alltid höger galopp oavsett vilket varv jag går, har en travbana att rida på och på den tar vi galoppen.

Jag nästan ligger ner över vänster sida och gör en verkligt övertydlig galoppfattning, men det hjälper inte..

Min häst galopperade inte överhuvudtaget i vänster galopp när vi köpte henne, hon galopperade bara när hon var lös. Gör din häst det? Min häst har börjat galoppera i vänster galopp nu, eftersom hon har fått mer muskler, och nu orkar det. Hon slarvar med vänster bakben, vilket gjorde att hon inte kunde galoppera i vänster. Nu galopperar hon i vänster ibland, men hon orkar inte så länge.
Det kan helt enkelt vara så att hästen helt enkelt inte orkar, men det kommer.. När vi ska galoppera min häst i paddocken i vänster varv, gör vi det alltid i en hörna innan långsida, och ställer henne utåt! Det har faktiskt funkat! =)

Varför ställa så mycket? Hästarna släpper väl inte efter då? Lagom är bäst tycker jag. Det blir väl inte direkt lättare för hästen att gå balanserat med en så snedställd hals? Rätta mej om jag har fel. Annars tjusig häst!! :)

Håller med! Enligt mig ser det inte så bra ut, hästen ser sned ut...

Ja, det är värt att prova lite olika bett absolut! Men för att inte rida med för mycket hand, (alltså justera med händerna i stället för med sits, skänklar o.s.o) så brukar jag rida bettlöst ibland, för jag har en tendens att ibland glömma att jag har ett säte också=) Men att det skulle bli så bra med det bettet är otroligt:)

Smart att rida bettlöst som träning då och då. Det låter som något jag borde prova. har du hackamore eller sidepull eller något annat då?

Nu har jag iallafall tagit en tur på Snudda och kommit fram till att jag måste träna mer på samlad tölt. Så det får bli till att träna på det. :D

Jag rider med hennes nosgrimma :) Det funkar ungefär lika bra då hon är extremt lätt om man säger så, men då kommer ju hennes stress och spring i benen också, men vi övar på det.:smirk:
Ett tag hade jag en special grej det var som en nosgrimma fast i stället för att spänna fast den så fäste man tyglarna i remmarna och när jag tog i tygeln så drogs den åt lite (påminner om strypkoppel om du fattar?) Men den lossna inte när jag släppte efter så den var inte så bra.

Ska till stallet nu, men har inte så stor lust att rida då det ösregnar här:mad:

Vad smart! Jag skulle kunna prova det i rundpaddocken hemma, där kan hon inte springa iväg iallafall :D
Det har regnat en hel del hos oss här med, men idag är det bra ridväder. Mulet, ganska torrt och inte så varmt, så det blir nog till att passa på och träna ordentligt när det inte är så varmt för min del.
Till helgen är det kurs, så då lägger jag upp lite bilder från det tror jag :)

Man rider dressyr jämt tycker jag, varje dag flyttar ja hästen för skänkeln, och lägger volter, rundar hästen, ställer hästen, gör öppna skänkelvikning, Så jag skulle säga att jag rider dressyr jämt med min islandshäst, de är precis som en "vanlig" häst. man kan göra allt som man gör med en "vanlig" häst, de är inga skillnader, de är många som rider sin islänning som vanligt, vilket ja tycker är lite fel men dressyr som dressyr:smirk:

ja, precis. Även om man bara ska ta en tur i skogen så gör jag alltid saker som öppna, sluta, skänkelvikning, framdelsvändning mm. Det brukar iallafall ha en lugnande effekt om man rider er piggelin häst :angel:

Smart att rida bettlöst som träning då och då. Det låter som något jag borde prova. har du hackamore eller sidepull eller något annat då?

Nu har jag iallafall tagit en tur på Snudda och kommit fram till att jag måste träna mer på samlad tölt. Så det får bli till att träna på det. :D

Jag rider min unghäst (4årig valack) i repgrimma emellanåt.
Helt underbart :love:

Har inte kollat tråden... men:
Jag rider dressyr ganska ofta, upplever att mina hästar tycker det är relativt roligt. Rider för det mesta (i dressyren) i en "paddock, eller tja... Liten hage:crazy:

Jag gör mkt volter, framdelsvändning, bakdelsvändning, öppna, sluta, skänkelvikningar, tempoväxlingar, serpentiner, egna ridvägar och halter. Rider i alla gångarter, mycket skritt och trav i början, så småningom tölt och sist kanske lite galopp för att avsluta i skritt...

Ungefär vad jag gör ;)

Sen rider jag såklart även ut, gör så mkt dressyr inne som jag upplever att min häst klarar av utan att tappa gnistan. Blir hästen trots allt lite less, ja då är det bara att rida ut i skogen, runt träd och lattja ;)

Rider på t.ex. tredelat, typ av bettlöst, repgrimma eller pelham, beroende på hur hästen kändes dagarna innan... Är hästen mjuk, fin och härlig tar jag gärna fram mitt pelham och "förfinar" lite, annars är det ganska mixat om vilket "bett" jag tar :) ibland rider jag även med halsrem :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar