Islandshästar och dressyr!

Sv: Islandshästar och dressyr!

Juvelflickan skrev:
Här kommer lite bilder när jag rider, dressyr som alltid:)

Ställd, rider på spåret.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/y.jpg
[/URL]

shit de ser ju rent groteskt ut:confused: så himla mkt ska man väl endå inte ställe...inte heller på volten lr tränar du nåt speciellt för vad ja vet så ska man följa volten med ställningen och på rakspåret ser de ju ut som att hästen inte vet vart den springer....men ja har säkert fel som vanligt...men behvämt för hästen ser de ju inte ut o vara.

Jag rider dressyr ofta. Tränar på samma saker som med en vanlig häst.. Öppna, skänkelvikningar och sånt. Det som skiljer skig åt är väl att vi har en eller två extra gångarter.

våra hästar rids gärna lite "förböjda" i början av ridpasset, det får dom att slappna av och släppa bettet och sträcka yttersidan.
Däremot ser det på vissa av de där bilderna ut som att yttersidan flyter iväg lite, är absolut inte bra på det här så det kan vara jag som ser fel. Men man måste akta yttersidan så hästen inte får en chans att skjuta ut ytterbogen, då ger inte ställningen något resultat.

Däremot tycker jag att det är fel att säga att det ser groteskt ut :eek:
Det finns oftast en anledning till en förböjning, jag har dte iaf.

Hellre att jag förböjer hästen och får igenom det jag vill än att gå på en volt utan att få igenom ställning/böjning pga att man "måste" följa spåret med ställningen.

I agree with you. Jag "förböjer" MASSA i början av ridpasset :) Vill att han ska "släppa" i halsen.

Du kanske ska räta upp dej i sadeln,om du hänger på sidan så kanske hästen tappar balansen.Prova att lägga en bom och att fatta galoppen över bommen.Det kan ju även vara så att din häst är stel i den sidan så du får göra lite uppmjukande övningar.jag brukar tänka på att variera galoppfattningarna på uteritter.Du kan även prava att sitta upp på felsida ett tag.Vet inte om du blev klokare av detta men kanske...

Liksom många andra skriver så rider man dressyren rätt lika på islandshäst som på stor häst/ponny. Tölten jobbas genom tempoväxlingar, volter, sidföringar, öppna och sluta.
Med galopparbetet beror det på hästen hur man jobbar. Endel dansar på 10 meters-volter och andra får man bara jobba med att kunna fatta galopp på en 20x40-bana.

Prinsenojagdressyr.jpg

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/Prinsenojagdressyr.jpg

Jag tävlar dressyr på islandshäst 1996

freyrtrav%20pa%20ang.jpg

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/freyrtrav%20pa%20ang.jpg
Travarbete på ängen

/Malin

Angående galoppen:
För det första tror jag inte att du ska "ligga" över vänstersidan, för det är ju den sidan som du ska öppna upp och släpppa fram, inte hindra den genom att "ligga över den" Finns det ställen som du kan rida på volt? Om man har hästen i en bra grundform i skritt eller trav, man rider hästen lite lite ställd, man är sams, på väg åt samma håll, överens om tempot är det första som måste funka tror jag. Ur det läget, sätta sig i sadeln, skjuta fram vänster höften, hålla kvar högertygel, släppa fram vänstersidan och vänstertygel, öppna upp knäslutet på vänster sida och lägga fram vänsterskänkeln.

en del ställer sina hästar åt motsatt håll för att verkligen övertydliga att de har "stängt" högersida och "öppnat upp" vänstersidan.

Lycka till!

jo men de ser riktigt konstigt ut om man skriver "ställer" då e det ju bättre att skriva att man "förbörjer" hästen för att ställa är ju att följa voltspåret som jag lärt mej iaf...lr? ja har säkert fel.

På medryttarhästen rider jag ofta lektion för en "vanlig storhästtränare" (alltså en tränare som inte kan nåt om gångartsridning) & då kör vi på precis som på en vanlig ridlektion med skritt, trav, galopp, öppnor, slutor, skänkelvikningar osv. osv.
Det brukar för det mesta gå bra men när Robur tycker att det blir lite för svårt eller om jag kortar honom för mycket så händer det att det blir tölt i övningen & då är det rätt så svårt att få bort det för han är en ganska smart kille som snabbt lär sig hur man kan "smita undan" en jobbig övning ;) då töltar han förtvivlat i övningen även om jag ger honom längre/lång tygel & säger åt honom att "nej vi ska trava"...knepet brukar vara att flytta han en bit i skänkelvikning för i skänkelvikning orkar han inte tölta eller så blir det en enda stor "knut" av benen ;) :p
Annars så brukar våra lektioner bara gå finfint & vi brukar vanligtvis klara av att hålla oss till skritt, trav & galopp i alla övningar.
Inte så stor skillnad mot för att rida lektion på en annan hästras alltså :)

Prova att ställ hästen utåt för att öppna upp innersidan, precis som Astridjanbell skrev. Jag har bra erfarenheter av det i alla fall. Testa!

Vilka fina bilder, och Freyjas också. Ser så trevligt ut. Kul!!

OA

Jag anser att islandshästar behöver dressyr precis som alla andra hästar.

Dressyr för mig är en häst som är lydig, följsam och avslappnad och går i form.

Jag passar på att dressyra lite när jag är ute i skogen oxå, för att träna och ge hästen omväxling.

Man kan tex öka och minska volter runt träd, ställa och böja runt träd, rida öppnor och skänkelvikningar på stigen/vägen, rida serpentiner, göra tempoväxlingar, korta och länga stegen i de olika gångarterna på stigen/vägen osv..

I princip allt som man kan göra på ridbanan kan man oxå göra i skogen med lite förnuft och fantasi..

Jo kom på att denna bilden inte skulle legat här.. hehe.
På just denna bild så sprang hon iväg i traven på spåret och jag skulle ta in henne på en volt för att lugna henne. Men groteskt kan jag nog inte hålla med om...? Men alla tycker olika:)

Däremot, liksom Michis och Filippan, böjer jag otroligt mycket då jag rider för att få en så mjuk, smidig, balanserad och främst jämn häst som möjligt!

Dessa bilder avr inte de bästa då de är tagna under travträning, hon har ej så stark trav.
Tack och lov har andra lagt ut bättre bilder:)

jag tränar ju bakdelsvändningar och framdelsvändningar, skönkelvikning mm.

Nej, det kan mycket väl vara väldigt fel att ligga över vänster sida, men för att poängtera så gör jag vääääldigt tydlig galoppfattning på det med samt att tyglarna är fria, jag har endast den kontakt jag anser mig behöva just då.

Tyvärr har jag ingen tillgång till bommar att träna med, men vi har testat det innan utan resultat, galoppera i en paddock är nog inget jag vill pröva på ännu, jag har testat en gång men hon låg ner, det var i början jag hade henne, hon har mer muskler nu samt bättre bärighet, men det saknas nog en heldel innan jag skall ge mig in på galopparbetet på volt. Har en travbana där jag kan träna galoppen om jag vill. Problemet är inte att byta galopp lite då och då ute, problemet är att få henne att fatta vänster galopp, det spelar ingen roll om jag tar henne i en rundkorall och försöker, hon väljer höger galopp. Men jag fortsätter med min skritt/trav/tölt träning så lämnar jag galoppen tills dess att hon verkar mer redo för det. :D

Att hänga på sidan är något jag gjorde då för att vara övertydlig. :) Inget jag gör varenda gång jag galopperar, räcker att jag petar lite på manken så faller hon in i galopp.

Jag vill verkligen kunna sitta upp på "fel sida" men det är tyvärr inte möjligt för mig eftersom mitt knä inte klarar det ännu.. Kanske till februari.. :angel:

för att få hästen att trava så börja med att lätta mycket från sadeln...efterhand när din häst blir starkare i traven kommer du inte behöva lätta alls kanske bara sänka handen och släppa efter en sekund på tygeln. rid cavaletti över bommar, vissa hästar brukar bli trötta i slutet av ett ridpass om de töltat mycket då kan du försöka att lätta lite med sätet för att hästen ska börja trava.. testa dig fram!
att galoppera på volter kan hjälpa hästen att sortera gångareterna bättre och bli starkare så att orkar trava..

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar