Islandshästar och dressyr!

Sv: Islandshästar och dressyr!

Nja, jag rider egentligen inte som vanliga hästar, fast jag göra lite dressyrmoment som öppna,sluta,sidförande hjälper och skänkelvikningar o.s.v.
Tölten brukar jag göra som så att jag tränar på att korta och länga den(det går tyvärr inte så bra att öka tölten eftersom Svalur är en expert på att rolla.) Rider också lite tölt i serpentiner, som jag såg i Bennis film "Träning."
Min häst är ganska svår att få fram traven, men det går att få fram den om man lutar sig något framåt samt länger lite på tyglarna. Det är då han faller i en fin trav!
Tyvärr har jag ingen paddock hemma, men antingen rider jag på våran lilla ovalbana hemma eller så går vi över till någon av grannstallen som har en volt att låna.

Något vi har tränat lite på är att föra bak inneraxeln och titta lite bakåt i en galoppfattning, då fattar hästen direkt vad den ska göra utan att vi har lärt dem det :idea:

Det kanske inte ser jättesnyggt ut på banorna men bra att träna på, man behöver iiinte överdriva heller!

Ta en lektion och be din tränare sitta upp och fatta vänster galopp. Det är inte alls ovanligt att just galoppen / missade fattningar och annat är ryttarens fel, och om det går bra för din tränare är ni ett steg närmare lösningen.

När du rider ute, försök minska tempot och få till en bärig och kort galopp. Det räcker med några steg i början!!

min häst gör samma sak. har du tästat både från tölt trav och skritt? Kolur tar bara höger från tölt(har aldrig någonsin tagit det från trav) och tar vänster från trav ocg skritt. men det är mu bra på tävling om man vet om det. då tar han ju inte fel galopp om jag tar från rätt gångart:rofl: ;)

har du nåt tecken för tölt?

jag har ett speciellt ljud när han ska tölta...men i traven lyfter jag lite ur sadel ger han längde tyglar+trycker lite lätt me sk'nkel och säjer traava (oftast men han kan utan kommandot me)

haha, jag funderade ett tag på vad jag använder för tecken för att få min häst att tölta/trava.. men kunde verkligen inte komma på ngt.. hm tankeöverföring? Jag brukar nog faktiskt mest tänka att "nu ska vi trava lite" och så gör vi det, blir aldrig "fel gångart". Kanske att jag samlar henne mer när jag vill att hon ska tölta. Ngt borde jag ju göra iaf.. :angel:

Din häst tycker nog att DU gör nåt konstigt ;)

Vore roligt och se lite islandshästar i olika dressyrövningar. Behöver inspiration. ( Jag dör av att inte kunna rida ordentligt , när jag inte har någon sadel :()

Hur gör ni när ni rider dressyr med era islandshästar? Rider ni dem som vilken annan häst som hälst då? Men hur gör ni med tölten och passen när ni rider dressyr? :confused:
Och hur får man igentligen en islandshäst att trava? jag tycker det är jättesvårt och det blir oftast bara tölt eller grispass eller någe.. :confused:

Vilka övningar gör ni i paddocken och så?

dressyr vet jag inte om man använder när man ska passa, passen måste komma i från galoppen på en rak sträcka, och de funkar inte inne i paddocken.

Jag rider dressyr på min islandshäst, som man rider dressyr på andra hästar. Jag jobbar mycket med att mjuka upp, och att hästen ska vara lyhörd. Hur man får en islandshäst att trava är väl olika från häst till häst? På min häst är det från skritt bara att ge henne längre tyglar, och resa sig upp, så travar hon oftast. Men hon är 18år gammal, och absolut inte en tävlinshäst. Hon är en snäll familjehäst, som inte har så bra steg eller så heller.. Men hon är underbar!

lånar knapp lite..

är det nån av er här som ridit för dressyr tränare vad tyckte ni? är det nåt man bör testa?

Jag har ridit lite för en dressyrtränare som själv tävlat på Grand prix nivå. Det var verkligen super. Det hände massor på bara några få lektioner. Även om hon inte hade så mycket koll på tölt och taktproblem så kunde hon ju naturligtvis grundgångarterna utan och innan och kunde hjälpa till med samling, lösgjordhet, rakriktning, sits& inverkan osv.

Klart värt att prova tycker jag.

tack för svaret....jag tror med det kan vara bra att prova för det är så mycket som islandstränarna glömmer...så viktiga saker som bla sitsen den är ju enormt viktig + att jag tror en dressyr tränare som du säger kan egentligen väldigt mycket mer om grundgångarterna och på ett helt annat sätt.

Det är väl ingen skillnad på en häst och en "islandshäst"?
Man kan rida en Islandshäst på samma sätt, men "nästan" den enda skillnaden är ju att dom kan ha tölt o pass i sig.
Tölten ska man ju en aning hålla in lite, mitt sto är väldigt känslig i munnen och håller man in för mycket i traven blir det tölt. När jag rider dressyr tränar jag mest övergångar i tölt och trav, så hon lär känna skillnaden. Jag tränar vikthjälper och skänklar. Jag tränar galopp på små och stora volter med övergångar i trav.

Okej, jag är inte den bästa berättaren men.. :D

Ja, som dom andra här säger så rider precis som ryttare på "vanliga" hästar, det enda är att vi har en eller två gångarter till att jobba med.
Och jag bjuder på lite smakprov på min totto=)
Skritt:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/11500000-11509999/640x480/11509655.jpg
Trav:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/11500000-11509999/640x480/11509653.jpg
Tölt:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/11500000-11509999/640x480/11509656.jpg
Galopp:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/11500000-11509999/640x480/11509652.jpg

Kul att det är så många som rider dressyr med sina islandshästar! Att dressyren sitter bra är ju en förutsättning för bra gångarter. Och tölten skulle ju aldrig fungera om man inte hade någon form av samling på hästen, så jag tycker att dressyrövningar då och då är en självklarhet. Men nu har jag tjatat för mycket, haha! :D
Jag tänkte slänga upp några dressyrbilder om det är okej. Jag vet att jag tjatar med mina bilder, men jag älskar att pyssla med bilder och så. Sen så vill jag ju ha en massa kommentarer och tips också. Men åter till bilderna.

16903_1182805298.jpg

77740_1182805369.jpg

87674_1182805452.jpg

41706_1182805475.jpg

Som sagt, kommentera så ska jag försöka kommentera era bilder också :)

Globlesa: Det ser ut som att bettet du har funkar bra på din häst! Jag har aldrig ridit med liknande bett, så jag undrar bara hur det är att rida på ett sånt. Hur känns skillnaden i ridningen?
Ser iallafall ut som att din häst trivs med det.

Jag tro att man får bäst ut av sin ridning om man rider både för en dressyrtränare och en islandshästränare.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar