Islandshästar och dressyr!

I

Icelandichorses

Hur gör ni när ni rider dressyr med era islandshästar? Rider ni dem som vilken annan häst som hälst då? Men hur gör ni med tölten och passen när ni rider dressyr? :confused:
Och hur får man igentligen en islandshäst att trava? jag tycker det är jättesvårt och det blir oftast bara tölt eller grispass eller någe.. :confused:

Vilka övningar gör ni i paddocken och så?

Sv: Islandshästar och dressyr!

Islandhästarna är likadana som "vanliga" hästar att rida dressyr med! Likadan övningargår ju sjäölvklart att göra på en islänning också! Isåfall har nog hästen lite svårt att bära sig för den hästen du har svårt att trava med...eller så är det helt enkelt du som gör fel...

Som mazarein säger så gör man ju likadana övningar som på andra hästar, öppna, sluta, rygga, fram - o bakdelsvändningar osv osv.
Tölten använder man ungefär som traven, man kan göra öppna osv i tölt också ;) Passen däremot blir lite svårare :D Men den tränar man oftast inte när man rider just dressyr ;) Utan mer då och då och när man tävlar förstås.

Ang hur man får en häst att trava är olika på alla hästar. Min häst är en femgångare som har väldigt lätt för trav (men lika lätt för tölt), på honom brukar jag trycka lite lätt med höger pekfinger framför manken, då vet han att han ska trava. Det är något som förra ägaren lärt in, väldigt användbart!
Men annars beror det väldigt mycket på sitsen när man ska börja trava/tölta. För att underlätta för hästen kan man lätta lite ur sadeln när man ska börja trava. Men efterhand brukar det bli mindre o mindre signaler - bara att du slappnar av i magen t ex kan räcka för att hästen ska veta att du menar trav.

va smart det där med att tycka lite framför manken...*antecknar* jag har lärt in till min häst kommandona så han kan det(hålla skillnaden nu i början) men de e ju lite trist o sitta o skrika...traaaaava på tävlingsbanan kanske..

har du nåt tecken för tölt?

jag har ett speciellt ljud när han ska tölta...men i traven lyfter jag lite ur sadel ger han längde tyglar+trycker lite lätt me sk'nkel och säjer traava (oftast men han kan utan kommandot me)

Först och främst kan man fråga sig om man rider dressyr för dressyrens skull, eller för gångarternas skull.

Det är i mina ögon inte riktigt samma sak och min önskan med dressyren är t ex att få en lösgjord, lydig häst med bra gångarter. Därför lägger vi upp passen efter det, och rider lika gärna vissa övningar ute som inne på bana. Volter, tempoväxlingar, öppnor, fubbar lite med slutor (sitter inte klockrent än), fram- och bakdelsvändningar, sidoförflyttningar osv gör vi.

Trav fattas liksom tölt på tygel, men med eftergift. Den skall ju vara lika samlad den så det funkar inte med framåtlutad sits tycker jag.

Pass har inte med paddock att göra för oss. Vi tränar den inte så väldigt aktivt än, men ibland. Däremot galoppen i förberedelse :)

Tack för era svar :)

Får ni hästarna att tölta på volter och sådär också menar ni? Eller har ni trav när vi gör volter och så?

Jag rider volter i skritt, trav, tölt och galopp - storleken på volten varierar dock med gångarten. Gör ännu INTE åttvolter i galopp, för det där bytet på mitten eller förvänd galopp kan vi glömma ... ;)

Öppnor i skritt, trav, tölt - det beror liksom på hur långt man kommit i sin och hästens utbildning om vad som är möjligt. Sluta är ju också nåt som går att göra, men inte för oss och just nu.

Jag rider som vanligt, men utelämnar galoppen, när jag försöker galoppera i paddocken så blir det mest slänggalopp och hon ligger i kurvorna.. Hon har inte kapaciteten att bära upp sig ordentligt ännu och är lite för framåt för att galoppa med i paddocken.. (Eller hamocken som min syster säger).

Så vi väntar med den delen tills våren.

En fråga bara, hur gör ni om eran häst vägrar fatta vänster/höger galopp?

Yrpa väljer alltid höger galopp oavsett vilket varv jag går, har en travbana att rida på och på den tar vi galoppen.

Jag nästan ligger ner över vänster sida och gör en verkligt övertydlig galoppfattning, men det hjälper inte..

Islandshästen är liksom alla andra raser en häst! Den kan göra allt som vilken annan häst kan, fast lite till:)
Alla gångarter utan passen kan ridas på volt, skänkelvikning, öppna osv.
Dressyr är ett msåte för rätt muskultarur och bra gångarter.

Har ni några bra tips på dressyr rörelser ni brukar göra med era islandshästar? Någon som har bilder på när ni rider dressyr med era islänningar?

Jag rider mina islandshästar exakt likadant som jag ritit mina stora dressyr/hopphästar!! tränar tölten som traven istortsett!!

Jag brukar göra mycket ryggningar, skänkelvikningar och slutor för att få min häst att "sätta sig" lite mer på bakdelen, eftersom att han gärna "går som en häst" dvs med större delen av vikten på framdelen. Dressyr för mig är all träning, även på ovalbanan så här är en bild när vi tränar på att gå i kort tölt istället för att bara springa fort [Kjarkurs favoritintresse när det gäller ridning:rofl: ].
tolteqipage.jpg

Icelandichorses skrev:
Har ni några bra tips på dressyr rörelser ni brukar göra med era islandshästar? Någon som har bilder på när ni rider dressyr med era islänningar?

Här rider vi på volt:

HrekkurVolt.jpg

Och här en öppna:
HrekkurJagOppna.jpg

oj vilken mysig sadel rider du akademiskt eller?...måste bara anmärka liiiiiitee det är inte helt korrekt öppna du rider, höger fram och vänster bak ska gå på samma linje igentligen så det bildas 3 spår. men det är näära=)

till trådskaparen..
detta är jag o min häst i tölt på volt
793582.jpg

att tölt på volt är gymnastiserande och "tvingar" hästen lite att sätta in, under sig sitt inre bakben och korta insidan av kroppen och länga utsidan....+ stegen då. så hästen blir lite bananformad.

+ att det krävs en del av ryttaren så det är bra träning för både häst och ryttare.

Senast ändrad:

IrpaSnirpa skrev:
Jag rider som vanligt, men utelämnar galoppen, när jag försöker galoppera i paddocken så blir det mest slänggalopp och hon ligger i kurvorna.. Hon har inte kapaciteten att bära upp sig ordentligt ännu och är lite för framåt för att galoppa med i paddocken.. (Eller hamocken som min syster säger).

Så vi väntar med den delen tills våren.

Yrpa väljer alltid höger galopp oavsett vilket varv jag går, har en travbana att rida på och på den tar vi galoppen.

Jag nästan ligger ner över vänster sida och gör en verkligt övertydlig galoppfattning, men det hjälper inte..

så har/är min häst me ibland därför ska jag kolla upp han hos en equterapeft....tycker de vore en ide för dej me igentligen me tanke på din andra tråd o de me....bara ett tips..

för de kan va så att häten har en låsning i ena sidan typ korset som gör att den helt enkelt inte kan använda den sidan lika bra och då blir den starkare i en viss sida, sen är de ju oliksidiga mer eller mindre alltid.

om du endå ska testa igen så kan du testa att fatta galopp i en kurva(åt rätt håll då) och ställa hästen mkt.
ex....du ska fatta vänster galopp...det kommer en kurva till vänster(skarp) helt ska du göra detta i en paddock för då e kurvorna starkare. men iaf ställ då hästen utåt alltså åt höger så vänster framben/bog blir fri och hästen måste börja sin kropp åt höger för då kommer aoutomatiskt vänster framben längre fram inunder hästen.

tänk oxå på att sitsen är viktig är inte du i balans kan inte hästen ta rätt galopp, talar av egen erfarenhet.

försök att lätta från hästens rygg så den blir fri men endå inte föra fram din vikt på hästens framdel.

att du ligger ner och lägger vikten på vänster sida blir nog snarare ett tecken för hästen att ta höger galopp då det är så tungt på vänster sida att det blir lättast att fatta höger...svårt o förklara men ja tycker de verkar mest troligt.

hoppas detta hjälper testa gärna och säj om de funkade:banana:

IrpaSnirpa skrev:
Provar att longera / löslongera och ser om det blir rätt galopp då. Är det inga problem i "löst" tillstånd är det oftast ett ryttarproblem, så då är det till att diagnosticera sig själv och sin insats på hästryggen. Man skall ju faktiskt inverka och inte påverka ... (been there, done that :o :o )
Funkar inte galoppen alls, kolla upp hästen.

Det går ju att fatta galopp för ytterskänkeln också, lite mera slutamässigt. Bra för bärigheten. Kan med fördel göras på stor volt, med galopp bara några steg.

För en häst som springer i galoppen skulle jag vara oerhört noga med tempot, och fattningarna. Lite för mycket "framåt" tyder trots allt ofta på dålig bärighet precis som du sagt, och kanske också att lydigheten kunde vara bättre.
Se till att hästen kan gå fram och bära sig själv (lösa tyglar!), men lyssnar på dig och dina kommandon för det är först då som du kommer att kunna börja jobba med hästen i ett högre tempo.

Och alltid när man tror man lärt sig nåt nytt så inträffar nåt annat ... att kalla övningar befästa och veta att dom funkar jämt känns ibland som en utopi ;)

Här kommer lite bilder när jag rider, dressyr som alltid:)

Ställd, rider på spåret.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/y.jpg

Trav på volt. Ställd.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/es.jpg

Sidoförflyttningar på volt.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/dr.jpg

Trav.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/s.jpg

Kort, något dåligt samlad trav.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/r.jpg

Kort tölt på volt, dålig bild...
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/7.jpg

Sidoförflyttningar, skritt.
http://img.photobucket.com/albums/v325/RemyZero/dressyr.jpg

Gullan86 skrev:
oj vilken mysig sadel rider du akademiskt eller?...måste bara anmärka liiiiiitee det är inte helt korrekt öppna du rider, höger fram och vänster bak ska gå på samma linje igentligen så det bildas 3 spår. men det är näära=)

När jag var på en kurs för Markus Holst i akademiskt så red dom öppna på både tre och fyra spår.

Jag tycker "ställd" ser mer överböjd ut.

_moa_ skrev:
När jag var på en kurs för Markus Holst i akademiskt så red dom öppna på både tre och fyra spår.

Jo, det kan man göra. På bilden med min häst så är jag nog inte rikigt medveten om hur jag gör:angel:. Och han gåren smula för böjd i halsen och för lite genom hela kroppen, men vi håller på att lära oss och detta är ett steg på vägen.Voltbilden gillar jag, vi samlar några steg för att sedan länga framåt/nedåt igen. Här tycker jag att böjningen är bättre genom kroppen.

Just nu har vi gått tillbaka till ett tredelat bett med tungfrihet. Med det blir han lite "lufsigare" och luftigare, det föredrar jag.

OA

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar