islandshäst klasser

cress

Trådstartare
Nu har Jag bestämt mig att börja tävla lite.. Men för mig är alla förkortningar en djungel..
kan ni hjälpa mig?:bow:

V5 lätt fyrgång?!
T5 lätt tölt?!
F3 lätt fem gång?!
T6?
T
T8?

Och vad finns det mer för mig som nybörjare och vad bör Jag tänka på? Hur Går det till på tävlingsplatsen?

Sv: islandshäst klasser

Ååh, vad roligt! :D jag älskar och tävla och är det roligaste som finns!

V5= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och sist galopp
V6= arbets-mellantempo tölt, trav, skritt, galopp en & en på långsidorna
V2= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och galopp och efter det ökad tölt
T8= valfritt tempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T7= arbetstempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T6= arbets-mellan tempo tölt -byt varv enhandsfattning på långsidorna (ej säker)
T5= är inte helt säker på hur det går till, men iaf tempo skillnader på långsidan
T2= arbetstempo tölt, steglängdsökningar -byt varv, enhands fattning (lösa tyglar) och arbets-mellantempo tölt
T3= arbetstempo tölt, steglängds skillnader på långsidan -byt varv ökat tempo tölt
F2= (finns ej F3 längre) arbets-mellan tempo tölt, trav, skritt, galopp, passläggningar (två st)
Sen finns det Stilpass, speedpass, 150meter pass & 250meter. -ej helt säker på regler osv i dem grenarna..

Första tävlingarna rekommenderar jag att du provar T8 el. T7, samt V5 (V6 brukar oftast inte förekomma, om det gör det så är det oftast ungdommar/barn som får tävla det)
Men man kan lika gärna börja med ex. V2, eller T3, beror helt på hästen och ryttaren. Min kompis började med att tävla lite svårare klasser.

När man kommer till tävlingsplatsen så ska man först checka in. Då lämnar man fram licens, hästägarförsäkran och hästen pass & vaccinationsintyg (vissa har sina vaccinationer i passen, då räcker det med passet)
Sen lastar man ur hästen och går till vetrinärbesiktningen, då ska hästen vara iförd träns. Vet. känner igenom hästen, kollar munnen lite snabbt så att det inte finns sår och sen får man springa med hästen några meter så vet ser att hästen inte är halt. -sen inväntar man sin tur att rida!

När det väl är dags att gå in på banan så rider man fram på anvisat sätte.. när gruppen som rider före dig är inne på banan så går du till collekting ring. Där får du en armbindel av funktionärer. När du är där får du inte be om hjälp av utomstående (ex. hästskötare, mamma, vän osv), då kan du bli diskad. Sen är det bara att gå in på banan och göra det du är bäst på när speakern ropar upp dig :D

Ååh, vad roligt! :D jag älskar och tävla och är det roligaste som finns!

V5= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och sist galopp
V6= arbets-mellantempo tölt, trav, skritt, galopp en & en på långsidorna
V2= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och galopp och efter det ökad tölt
T8= valfritt tempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T7= arbetstempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T6= arbets-mellan tempo tölt -byt varv enhandsfattning på långsidorna (ej säker)
T5= är inte helt säker på hur det går till, men iaf tempo skillnader på långsidan
T2= arbetstempo tölt, steglängdsökningar -byt varv, enhands fattning (lösa tyglar) och arbets-mellantempo tölt
T3= arbetstempo tölt, steglängds skillnader på långsidan -byt varv ökat tempo tölt
F2= (finns ej F3 längre) arbets-mellan tempo tölt, trav, skritt, galopp, passläggningar (två st)
Sen finns det Stilpass, speedpass, 150meter pass & 250meter. -ej helt säker på regler osv i dem grenarna..
Kan ha sagt vissa saker i fel ordning osv i tölt grenarna, då jag inte är 100% säker. Men alla moment jag har skrivit är rätt, -men kan ha skrivit fel när man ex. ska byta varv.

F3 är borttaget, finns bara F2 som är en vanlig öppen klass, dvs ingen lättklass och alla kvalgränser och regler som för andra öppna klassen gäller.

Kan ha sagt vissa saker i fel ordning osv i tölt grenarna, då jag inte är 100% säker. Men alla moment jag har skrivit är rätt, -men kan ha skrivit fel när man ex. ska byta varv.

Du har rätt med T6an, man får ta tag i hästarna på kortsidan. Inget måste så klart, men en trygghet för de lite ostabilare hästarna :)
T5 är arbetstempotölt, varvbyte steglängdsökningar på långsidan och arbets tempo på kortsidan. En mildare veresion av T3 :)

Håller också med om att tävla är det bästa som finns! :banana:

Åh vilka bra sidor! tack Freyr..

Tack alla ni andra också :bow:

Heej jag har tänkt börja tävla 2011, har tävlat 1 gång tidigare då jag fick tot: 4,4 och kvalgränsen till öppen klass är 4,5 (finsk, bor på åland).
Men jag undrar vad är den svenska kvalgränsen, och måste man verkligen kvala för att få tävla öppen klass? Och måste de vara officiell tävling för att kunna kvala, enligt min kompis så var de inte de eftersom hon fick 4,6 i sin första tävling och de var inofficiell tävling, men tävlar efter den tävlingen öppen klass...

Och sen min andra fråga är om de är sådär med kvalgränser, så om jag klarar finska kvalgränsen och ska tävla i Sverige, måste jag börja om "från början" och tävla lätt klass då? eller tvärt om Sverige - Finland?

Här är kvalgränser (uppklassning från lätt klass till öppen klass) borttagna.
Det finns inte officiellt något som heter lättklass längre i Sverige. Dock lever det ju kvar i licenspriserna och i talet.
Så du tävlar vilken klass du vill så länge du vill här :)

/Malin

Ååå vad bra!!! :)
Har tänkt börja tävla i mellan Sverige denna vår, så de som åxå ska tävla runt uppsala- Stockholm- Norrtälje så kommer säkert få se Mig och Muni på banan då! :)

hej
jag undrar vilken gren er det i c klassen åpen klasse?
jag er norsk så fatter inte alt på svenk
och vilket bett kan man ride med i c klasse åpenklasse? kan man ride på islands stang eller så dane bett?

V2 är både B och C klass - Fyrgång (arbetstempo tölt, arb-mellantempo trav, mellanskritt, arb-mellantempo galopp, ökad tölt)
T3 är både B och C klass - Tölt (arb tölt, varvbyte, steglängdsökningar på långsidorna, ökad tölt)
T4 är både B och C klass - Tölt på långa tyglar (valfritt tempo tölt, varvbyte, långsamt tempo tölt, tölt med långa tyglar) <-- har jag fel?
F2 är både B och C klass - Mellantempo tölt, arb-mellantempo trav, mellanskritt, arb-mellantempo galopp, 2 passläggningar.

A klass är V1, T1, T2 samt F1.

Alla öppna klasser är valfri betsling (så länge som det inte står på förbjuden utrustning-listan)

hej
Takk jätte kranglig och vite hvem gren er öpen klasse finnes det inte noe liste på dette ? det er jo så mange klasser som hels jo.
så T3 kan passa meg finnes T5 i öpen klasse? och hvor mange pong trenger jag i Öpen klasse for och komme opp i b klassen? er 5.6????

Lätta klasserna är T5, T6, T7, T8, V5.

T5 är lätt klass, det är arbetstempo tölt, varvbyte, steglängdsökningar. Det som läggs till i T3 är ökade tölten så T5 är bara en lättare variant av T3. :)

De kvalgränserna jag har koll på är kvalgränserna för vuxen (t1 och v1) 6.0, för ungdom är det 5.5 i både t1 och v1.

Kolbeinn: Visst skriver du A-klassgränser nu?

Mabriga: Öppna klasser är alla de varianter som Kolbeinn tar upp, dvs:
T1/T3
V1/V2
F1/F2
T2/T4

Anledningen till att det står två varianter är att de med siffran 1 efter rids en och en (nästan bara A-klass) och övriga rids med flera på banan. Vilka poäng som gäller för kval beror på vilken klass du rider. Aktuella kvalgränser finns i svenska tillägget på SIF:s hemsida.

hej
ok takk:) mitt store problem er at jag moste ride öpen klasse med min ene is och vill nu få nok poeng til B klasse och sen A men med denne hästen moste jag ha stang bett eller så danna bett for och få stan på henne
ner hon kommer på tevling er hon jätte tagga mer enn vanlig och i tölten flyger hon :devil: så for och inte bruke hele rund banan for och stanna stoet.
och 3 eller 2 dela bett på denne hästen fungerer inte hon hatar så danne bett i sin munn.
jag skal ha poeng fra öpen klasse til B klassen så får jeg gå fra der til A klassen etter värt.
takk for hjelpen:)

jag undrar lite på hva av bett man kan bruke på is häst som er super sterk?
hon går på J kandaret nu och rakt bett och ved tevling is stang.

Först ett förtydligande: DU får ha samma bett i C-klass som i A och B klass.

Vanliga bett och bett med olika former av hävstångseffekt är tillåtna, så där kan du ha det du tycker känns bäst, bara du har en godkänd nosgrimma (engelsk är ok, inte aachen eller remont).

Jag hade pelham på mitt sto för några år sedan. Rider man bra på Pelham tycker jag att det är schysstast mot hästen. Då kan den nedre tygeln inverka vid behov men inte hela tiden...

Sista åren har jag dock kunnat skippa skarpa betten då vi har fått bättre samspel! Att rida på stång för att hästen inte går att stanna annars blir lite av en nödlösning, och ofta blir helhetsintrycket inte så bra.

hej
noen som vet noe om dette bette???
D-Bit with copper link
D-Bit with copper link size: 11,5cm.
index.php

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 887
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 802
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI