Sv: islandshäst klasser
Ååh, vad roligt!
jag älskar och tävla och är det roligaste som finns!
V5= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och sist galopp
V6= arbets-mellantempo tölt, trav, skritt, galopp en & en på långsidorna
V2= arbetstempo-mellantempo tölt, efter det trav, skritt och galopp och efter det ökad tölt
T8= valfritt tempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T7= arbetstempo tölt -byt varv & valfritt tempo tölt
T6= arbets-mellan tempo tölt -byt varv enhandsfattning på långsidorna (ej säker)
T5= är inte helt säker på hur det går till, men iaf tempo skillnader på långsidan
T2= arbetstempo tölt, steglängdsökningar -byt varv, enhands fattning (lösa tyglar) och arbets-mellantempo tölt
T3= arbetstempo tölt, steglängds skillnader på långsidan -byt varv ökat tempo tölt
F2= (finns ej F3 längre) arbets-mellan tempo tölt, trav, skritt, galopp, passläggningar (två st)
Sen finns det Stilpass, speedpass, 150meter pass & 250meter. -ej helt säker på regler osv i dem grenarna..
Första tävlingarna rekommenderar jag att du provar T8 el. T7, samt V5 (V6 brukar oftast inte förekomma, om det gör det så är det oftast ungdommar/barn som får tävla det)
Men man kan lika gärna börja med ex. V2, eller T3, beror helt på hästen och ryttaren. Min kompis började med att tävla lite svårare klasser.
När man kommer till tävlingsplatsen så ska man först checka in. Då lämnar man fram licens, hästägarförsäkran och hästen pass & vaccinationsintyg (vissa har sina vaccinationer i passen, då räcker det med passet)
Sen lastar man ur hästen och går till vetrinärbesiktningen, då ska hästen vara iförd träns. Vet. känner igenom hästen, kollar munnen lite snabbt så att det inte finns sår och sen får man springa med hästen några meter så vet ser att hästen inte är halt. -sen inväntar man sin tur att rida!
När det väl är dags att gå in på banan så rider man fram på anvisat sätte.. när gruppen som rider före dig är inne på banan så går du till collekting ring. Där får du en armbindel av funktionärer. När du är där får du inte be om hjälp av utomstående (ex. hästskötare, mamma, vän osv), då kan du bli diskad. Sen är det bara att gå in på banan och göra det du är bäst på när speakern ropar upp dig