islandshäst 24

J

jojjogalopp

våran dotter har blivitt erbjuden en islands häst som är 24år snäll och fin o rida ,hon får den gratis om hon vill ha han,det är min dotters pappas syster som äger den,hon ska dra ner på häst antalet där hemma
min dotter vill så gärna ha hästen .
hur länge lever den är jag rädd för tänk om den dör om en månad när vi har fått hem han
hur skulle ni ha gjort:crazy:

Sv: islandshäst 24

Hmm.. Jadu.. Jag skulle nog tagit den om den är pigg och fräsch alltså. Min kompis fick en 25 åring i julklapp och han är riktigt fräsch fortfarande. Håller nog några år till iaf. Men det kan gå fort utför också..
Hur gammal är din dotter? Skulle hon klara av om hästen gick bort fort?

Hmm.. Jadu.. Jag skulle nog tagit den om den är pigg och fräsch alltså. Min kompis fick en 25 åring i julklapp och han är riktigt fräsch fortfarande. Håller nog några år till iaf. Men det kan gå fort utför också..
Hur gammal är din dotter? Skulle hon klara av om hästen gick bort fort?

min dotter är 12år,hon har provriditt hästen 1vecka på sport lovet,och nu ska hon ner på påsklovet och rida hästen.

Okej. Passar de ihop? (Det man märkt av) :) Om de gör det (och pålle är fräsch) så tycker jag det bara är att köra på. :)

24 år är ingen ålder ;)
Bara han är fräsch, har bra tänder, bra ben osv så kan han gott leva en 10 år till om det vill sig väl bara man tar hand om honom på bästa sätt vilket ni säkert kommer att göra :)

bara för att hästen är 24 behöver den inte dö snabbt... :)
Har en häst på snart 17 år som jag planerar att kunna rida fast 15 år till om den håller sig frisk. :D

Jag skulle (om hästen var trevlig och passar dottern) låta grundligt veterinärbesikta och spattröntga hästen för att veta hur hälsoläget är, kolla om den går att försäkra/ är försäkrad Och sedan fatta beslut utifrån det. Spontant låter det som en bra deal om hästen är frisk, trevlig (och eksemfri). Samt om ni har bra möjligheter att ta hand om den. Även om den är gratis i "inköp" kostar den ju lika mycket i drift som en dyrare häst.

Jag har en vän som har en 28 årig islandshäst som fortfarande rids regelbundet och mår bra. Ytterligaren en vän äger en 32 åring, han rids också ibland, men lever till större delen pensionärsliv nu.

Hej!! Jag själv har en isläning som är 26år.. Jag fick honom september månaden fjol. Snäll allt saker, har aldrig gjort dumt typ spankat mig har alltid varit snäll. Det är bra häst till mig:)

Min forsta islanning var 24 nar vi kopte henne, och hon blev 32... Pigg och rund anda tills det sista aret. De behover lite mer kraftfoder for att halla igang och man far kolla dem sa att de satter ordentlig pals sa de inte fryser. Men som sagt det kan nog vara ide att gora en vetrinarbesikting, bara for att veta att hasten mar bra.

Spattrontgen skulle jag inte gora, det ar fa hastar i den aldern som inte har nan sorts palagringar eller skuggor pa rontgen. Det kommer med aldern precis som pa gammalt folk. Men om de inte markerar vid bojprov sa har de iaf inte ont av det.

Spattrontgen skulle jag inte gora, det ar fa hastar i den aldern som inte har nan sorts palagringar eller skuggor pa rontgen. Det kommer med aldern precis som pa gammalt folk. Men om de inte markerar vid bojprov sa har de iaf inte ont av det.

Nej visserligen, men det kostar "bara" en tusenlapp, och det kan vara bra att veta om det utifall det finns. Hästen är ju "gratis" dessutom så det skadar ju inte att lägga några tusenlappar på att gå igenom hästen extra grundligt.

Nu vet jag ju inte hur pass hästkunnig ni är i er familj i övrigt men om hästen är ohalt i skritt o trav. Inte hostar vid ansträngning eller man märker andra sjukdomstecken så skulle jag ta hand om hästen utan att göra en enda veterinärbesiktning. Spattröntgen är definitivt bortkastat på en såpass gammal häst. Visar röntgen ev skuggor så kan hästen ha haft dom i 15 år utan att det blivit något mer av det.
Nu ägs ju hästen av din mans syster, och hon bör ju ha hästens sjukdomshistoria om det finns nåt att vara rädd för. Men har hästen varit pigg o friskt så skulle jag bara tagit över den.
En tandkontroll är nog det enda jag skulle kunna tänka mig att man behöver kolla då tänderna ofta blir dåliga med ålder.
Men dom kan ju nyligen ha kollat hästens tänder, fråga!

Det är alltid svårt att sia om hur gammal en häst blir men som sagt han kan leva i 10 år till och han kan dö i morogon (vilket även en yngre häst kan om man har otur)
Så verkar hästen pigg och frisk och er dotter tycker om den och dom trivs tillsammans samt att ni har möjlighet att ta hand om hästen så är det ju bara att tacka och ta emot!

Jag har en häst som är 30år och rids som vanligt.
Han äter numera gröt då tänderna är blankslitna men f.ö. så mår han prima.
Han hade inga ålderskrämpor innan han blev 27 då han fick sommareksem.
Och sedan i somras så äter han gröt.

Ta den!!!

Jag hade en "äldre herre" (21 år) på foder för några år sedan till min då 11-åriga dotter. Vi hade honom ca ½ år.
Min dotter pratar om den hästen ofta och med glädje. Det var den bästa starten hon kunde fått. Han lärde henne mycket om hanteringen och hon kunde rida ut själv kortare turer. Hon hade till och med kompisen med och de red båda två ut på picnic ett flertal ggr.
Hon fick en annan häst när hon blev lite äldre.

Så om din dotter gillar hästen så ta hem den. Håller med de övriga om att utsluta röntgen m.m. Är hästen frisk utan några gamla skador, bör den kunna leva många år till.
Lycka till!

Men om de inte markerar vid bojprov sa har de iaf inte ont av det.

Hmm.. Alltså, en häst - oavsett ras - marker i väldigt stor utsträckning vid böjprov när de kommer upp såpass i åldrarna. "Min" veterinär brukar i allafall säga att att det inte är någon störe vits att böja hästar över 15 och tro att de ska gå U.a.. DÄREMOT kan det vara klokt att låta en veterinär kolla över hälsotillståndet i övrigt, samt klämma och känna på benen efter ev. gallor, överben etc.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka