Is-svenskan

Tänk er detta hypotetiska scenario:
T: "Vad kollar du på?"
K:"En film av IS"
T: "Ok"
K: "Ska vi åka ner till dem?"

Var i den diskussionen framgår det att T är medveten om vad som filmerna innehåller? Inget försvar, men tänk på frågan.

First we were good but then he started to look at Isis videos and speak about them and stuff like that,” she said in the brief interview. “He said he wanted to go to Isis and I said ‘OK, no problem’, because I didn’t know what Isis means, what Islam is – nothing.”

Hur menar hon här, undrar jag? För han berättade ju om IS och kollade videos om IS, med andra ord visste hon visst vad IS betyder.
Utan att ha läst in mig tänker jag att hon kanske har kommit till nya insikter sedan dess?

Alltså, hon säger "I didn't know what Isis means" ska inte tolkas som att hon då inte kände till IS "rätta natur", men att hon i efterhand fått andra kunskaper och bytt uppfattning. Dvs "Jag visste inte vad Isis faktiskt INNEBÄR", och inte "Jag visste inte att Isis fanns".

Om pojkvännen tittat på propagandafilmer är det ju en mycket subjektiv bild av IS som hon mött, och det är möjligt att hon helt enkelt har trott på propagandan.

Kan dock ha helt fel förstås. Ursäkta ev snurrigt språk, febrig.

Det stycket har jag missat, vart skriver hon att ingen vet åldern på tjejen? Hon är 16 år, det är väl en säker uppgift?

Just det stycket gällde den påstått 15-åriga pojken som mördade en kvinna på ett HVB-hem i Mölndal. Från Expressens ledare om Daily Mail där sidan jämförs med Avpixlat. Tyckte bara att logiken i stycket inte gick ihop.

Tänk er detta hypotetiska scenario:
T: "Vad kollar du på?"
K:"En film av IS"
K: "Ska vi åka ner till dem?"

Var i den diskussionen framgår det att T är medveten om vad som filmerna innehåller? Inget försvar, men tänk på frågan.
+ @Andromedae
Ja, så kan det absolut ha varit, sen har hon säkert mått oerhört dåligt, även hennes pojkvän, som antagligen aldrig gått i skolan då han var ett kriminellt gatubarn från Marocko när han kom till Sverige, vilket ledde till att dom flydde till IS i hopp om ett annat liv. Hur sjukt det än låter.

Tragisk story, och jag hoppas att hon får en vändning i livet nu så att hon kan ta hand om sitt barn.

Jag hittade en annan intervju med hennes pojkvän, där han bla annat säger att dom flydde Sverige från rasisterna, att rasisterna inte lät som leva i fred.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22317054.ab

Detta är tidningsformen av hur Daesh värvar unga människor i västeuropa. Ingressen är ur en artikel från deras månatliga magasin. Killen från Marocko är frisk och stark, och är respekterad i sitt nya hemland, som han för tillfället håller på att bygga upp.

Sådana här success stories finns det gott om, och ni kan ju själva fundera vad ni skulle tro om detta om ni inte hade någon framtidstro över huvud taget i det samhälle ni befann er i nu. Det finns videos på samma tema också, men detta är som sagt en artikel.

Bilden är mycket långt från att ligga och trycka i en stenöken, när franskt stridsflyg dundrar in under kilometerns höjd, och det inte finns tillstymmelse till luftvärn värd namnet - som är den verklighet som de nyvärvade sannolikt hamnar i.
Men det är så dags då, att gå till konsumentverket och klaga.

dabiq.jpg

Detta är tidningsformen av hur Daesh värvar unga människor i västeuropa. Ingressen är ur en artikel från deras månatliga magasin. Killen från Marocko är frisk och stark, och är respekterad i sitt nya hemland, som han för tillfället håller på att bygga upp.

Sådana här success stories finns det gott om, och ni kan ju själva fundera vad ni skulle tro om detta om ni inte hade någon framtidstro över huvud taget i det samhälle ni befann er i nu. Det finns videos på samma tema också, men detta är som sagt en artikel.

Bilden är mycket långt från att ligga och trycka i en stenöken, när franskt stridsflyg dundrar in under kilometerns höjd, och det inte finns tillstymmelse till luftvärn värd namnet - som är den verklighet som de nyvärvade sannolikt hamnar i.
Men det är så dags då, att gå till konsumentverket och klaga.

dabiq.jpg
Visst att hon är obildad, står utanför samhället och hatar livet, det köper jag. Men det rättfärdigar inte henne att åkl ner frivilligt (hjärntvättad eller ej) och bli en del utav det absolut VÄRSTA modern tid har skådat mot mänskligheten. IS står för slavhandel, tortyr vi inte ens kan föreställa oss, mord, våldtäkt, pedofili och allt hemskt man bara kan komma på. Att våldta en 7 åring så den dör, att såga fingrar, ben, halsar av kurder och folk med andra åsikter, att spränga sönder världsarv osv. Jag skiter ärligt talat i hur korkad och lurad hon var, i mina ögon är det aldrig synd om henne. Lika lite som det är synd om fångvakterna och soldaterna under andra världskriget som jobbade med att tortera och döda judar.

Jag mår illa!
Hon var 15 år när hon åkte ner, tillräckligt gammal för att göra en djupare research om vad IS gjort mot syriens befolkning bland annat.

@Sporthorse Ja, vill du bara ha en tråd för att sitta och skriva om hur dum hon var och hur hon får skylla sig själv så visst. Annars kan man ju åtminstone försöka resonera kring varför såna här saker händer, vet vi inte varför kan vi inte heller förhindra att det händer i framtiden.

Att spotta och fräsa och tycka att en 15-åring på glid borde gjort bättre research kanske ger dig nåt men det löser knappast problemet.

@Sporthorse Ja, vill du bara ha en tråd för att sitta och skriva om hur dum hon var och hur hon får skylla sig själv så visst. Annars kan man ju åtminstone försöka resonera kring varför såna här saker händer, vet vi inte varför kan vi inte heller förhindra att det händer i framtiden.

Att spotta och fräsa och tycka att en 15-åring på glid borde gjort bättre research kanske ger dig nåt men det löser knappast problemet.
Jag förstår henne, förstår bakgrunden, det skrev jag ovan.
Men jag kommer aldrig tycka synd om henne, jag tycker synd om och känner empati för folket som blivit offer för alla som åker ner dit och stödjer IS på olika sätt. Men hon ska vara lycklig att hon tog sig därifrån levande.

Jag förstår henne, förstår bakgrunden, det skrev jag ovan.
Men jag kommer aldrig tycka synd om henne, jag tycker synd om och känner empati för folket som blivit offer för alla som åker ner dit och stödjer IS på olika sätt. Men hon ska vara lycklig att hon tog sig därifrån levande.
Ja men du är ju mer än lovligt onyanserad i ditt tänk när du på fullaste allvar tycker att hon borde gjort bättre research innan hon åkte. Hon är liksom en 15-åring med uppenbart stora problem, det är så jävla uppenbart varför hon inte gjorde mer "research" innan hon åkte.

Jag säger inte att du ska tycka synd om henne. Jag tycker bara att det kan vara på sin plats att, som vuxen, försöka vara lite mer nyanserad och analytisk i sitt tänkande.

Jag försvarar ingenting.
Jag berättar om hur Daesh lyckas värva folk, som sett från vår synvinkel borde förstå bättre.
Jo, det förstår jag med. Och ännu bättre förstår jag folk i tex Afghanistan, Irak och så vidare som joinar IS. Det är ett jobb som vilket annat, ett hopp om skydd och rörelse där man har makt, pengar och någon form av kontroll man aldrig haft tidigare. Men det är så sjukt att jag aldrig kommer kunna ha empati för alla som någonsin varit en del utav IS frivilligt. Nu var säkert den här tjejen ingen som bidrog med pengar till organisationen, utan bara en dum ung tjej som sökte någonting som inte fanns och sen ångrat sig när hon insåg att hon fick det mycket värre med misshandel och hot dagligen och gud ved vad. Usch. :(

Ja men du är ju mer än lovligt onyanserad i ditt tänk när du på fullaste allvar tycker att hon borde gjort bättre research innan hon åkte. Hon är liksom en 15-åring med uppenbart stora problem, det är så jävla uppenbart varför hon inte gjorde mer "research" innan hon åkte.

Jag säger inte att du ska tycka synd om henne. Jag tycker bara att det kan vara på sin plats att, som vuxen, försöka vara lite mer nyanserad och analytisk i sitt tänkande.
Det är väl det att jag inte tror på att hon faktiskt missat att IS var en terroristorganisation utan dess like.
Jag försöker tro på det, men det går inte. Hon var ju aktiv på internet, bodde i fosterfamilj (som förmodligen tittade på nyheter, alt köpte tidningar), hur missar man en sån sak? Hon har dessutom haft en blogg och Facebook. Nej, jag tror inte på det helt enkelt. Gör du? Hur kan man missa IS om man är aktiv på internet samt går i skolan år 2014?

@Sporthorse Du missar min poäng. Helt.

Jag tror inte att hon gjorde för lite "research", jag tror att hennes liv var så uruselt att hon lockades av nåt annat helt enkelt. Precis som att folk joinar fruktansvärda sekter, som uppenbart är hemska, finns det unga tjejer och killar som lockas av IS.

Om du vill tro att tjejen är djävulen själv, go ahead. Men det känns inte som en särskilt intellektuell förklaring.

@Sporthorse Du missar min poäng. Helt.

Jag tror inte att hon gjorde för lite "research", jag tror att hennes liv var så uruselt att hon lockades av nåt annat helt enkelt. Precis som att folk joinar fruktansvärda sekter, som uppenbart är hemska, finns det unga tjejer och killar som lockas av IS.

Om du vill tro att tjejen är djävulen själv, go ahead. Men det känns inte som en särskilt intellektuell förklaring.
Nej, hon är ingen djävul, hon var ung och dum, och jag förstår att hon kände sig ensam, utelämnad och förlorad i Sverige och därför ville åka med pojkvänen till IS. Men det spelar ingen roll, för det hon varit en del utav är och förblir oförståeligt. . Det är så många människor som blivit torterade och avrättade, fått sina liv totalt förlorade, splittrade och söndertrasade pga folk som ska dit för att hitta sitt rätta "jag" och få känna makt. Varje medlem räknas och kvinnor har minst lika stor del i det, och problemet är egentligen så mycket större, det ligger på en plan bortom individens när det kommer till radikalisering. Jag förstår det, men ser inte terrorister som offer. Offer är folk som trots samma svåra och utsatta situation kan se skillnad på gott och ont. Det finns människor som lever på gatan i syrien, Libanon, Irak och världen över som aldrig skulle ansluta till IS ens under dödshot. Och så kommer en ung tjej från SVERIGE och ska dit och härja...

@Sporthorse Men vem i tråden argumenterar för att hon ska kallas för offer? Jag fattar inte ens VEM du argumenterar emot längre?

Du behöver inte se henne som offer alls, alla har vi olika syn på det hela.

De här två meningarna visar att din bild av problematiken runt Daesh är så förenklad att vi inte kommer komma i närheten av nån slags konsensus i den här tråden.
Kan du förklara då du är en sådan expert?

Jag har inte någon förenklad bild utav Daesh, jag vet att det handlar om utanförskap, maktlöshet och hopplöshet som folk söker sig till liknande organisationer. Dessutom sponsrat utav Turkiet och Saudiarabien där olja är en stor faktor i spelet, unga dumma och folk utan utbildning ansluter sig för att vara en del utav det så kallade "samhället". Man vill ha en egen stat att styra på markplan, dvs krigarna lockas med den tron, varpå dom radikaliseras eller tvingas stanna av annan anledning.

Kan du förklara då du är en sådan expert?
Experten har redan förklarat i tråden. Vill du att jag ska repetera mig?
Eller vill du att jag i detalj ska förklara hur människor på plats kan ha riktigare information om lokala händelser, än de som är en kontinent bort från lokala händelser och samtidigt matas med propaganda?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka