Is-svenskan

Det jag är mest förvånad över är hur hon lyckats missa vad is är för någonting. Så gammal och så ovetandes. Har hon liksom aldrig öppnat en tidningsapp eller läst en löpsedel eller vad..
"Så gammal" var väl kanske att ta i. Men dagens IT-samhälle kan ingen 15-åring vara så korkad. Den här flickan är välslipad och jag tror hon kan bli en mycket farlig människa om hon inte blir rätt omhändertagen här.

"Så gammal" var väl kanske att ta i. Men dagens IT-samhälle kan ingen 15-åring vara så korkad. Den här flickan är välslipad och jag tror hon kan bli en mycket farlig människa om hon inte blir rätt omhändertagen här.
Med så gammal menar jag att en 15 åring läser ju, alltså det är ju nästan begåvat att helt missat vad is håller på med. Det krävs nästan en ansträngning för att missa allt. 15 år är ju såklart inte gammal men i dom sammanhangen så är det gammalt.

Med så gammal menar jag att en 15 åring läser ju, alltså det är ju nästan begåvat att helt missat vad is håller på med. Det krävs nästan en ansträngning för att missa allt. 15 år är ju såklart inte gammal men i dom sammanhangen så är det gammalt.
I allt det här, i hela den här berättelsen (och då syftar jag verkligen på hela, vad det beträffar även flickans familjesituation), så får vi verkligen inte glömma någon gång att det handlar om ett barn, hela tiden. Ett barn som fått barn.

Du kan kanske tala om vad du syftar på?

Texten på Daily mails sida m.m.

När man är 15, ska man veta mer än vuxna som inte ens kan länka till en seriös tidning på ett forum? Vuxna som saknar djupare kunskap om IS (och världen i relation till IS) än att "de är dumma och gör onda saker". Människor som sen ondgör sig över en massa saker där magkänslan styr.
Jag tror inte denna 15-åring har suttit och läst utrikessidorna i t.ex. DN, men det tror jag inte om alla andra som är vuxna heller.

När man är 15, ska man veta mer än vuxna som inte ens kan länka till en seriös tidning på ett forum? Vuxna som saknar djupare kunskap om IS (och världen i relation till IS) än att "de är dumma och gör onda saker". Människor som sen ondgör sig över en massa saker där magkänslan styr.
Jag tror inte denna 15-åring har suttit och läst utrikessidorna i t.ex. DN, men det tror jag inte om alla andra som är vuxna heller.
Jag ser inga större fel i den här artikeln, du får väl googla upp andra tidningar som passar dig bättre. Det står mer eller mindre samma sak i övriga tidningar.

Jag vet mycket väl vad IS är, och förstår ur komplext det hela är, men det gör inte saken mindre hemsk eller rättfärdigar någonting.

Daily Mail är en ansedd tidning, som med tiden utvecklats till att vara en rubriktidning med fokus på klick. Preciiiis som kvällsdrakarna i sverige.
Om det är källkritiken du är upprörd över så tycker jag att du kan granska den själv, troligtvis kommer du efter en stunds googling fram till att det är väldigt många fler och seriöst ansedda nyhetsmedia som skriver om precis samma story. Du har hängt upp dig på att du tror att daily mail är trash som exponerat - du har tyvärr fel i det.

Sen tycker jag verkligen inte att man kan påstå att den tidningen är lik exponerat, i så fall är även the guardian och övriga stora, väletablerade tidningar i samma kategori, vilket är helt fel.

Fast va? Guardian och Daily Mail är ju överhuvudtaget inte lika varann, utöver att båda är tidningar. Daily Mail är ett stort skämt i UK (förutom hos dem som läser den kanske ;)).

Fast va? Guardian och Daily Mail är ju överhuvudtaget inte lika varann, utöver att båda är tidningar. Daily Mail är ett stort skämt i UK (förutom hos dem som läser den kanske ;)).
Jag tror inte sporthorse syftar på likhet annat än att det är etablerade tidningar - såna som har presstöd och allt vad det innebär.

Jämförelsen med hatmedia som exponerat är som att jämföra äpplen med lego ungefär.

Det är liksom inte källan här som är poängen, det är storyn, jag tycker det är synd att det blir fokus om daily mails status när detta är en story huffington, washington news, nbc, bbc - alla tar upp. Vad är problemet?
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#q=swedish teenager isis

First we were good but then he started to look at Isis videos and speak about them and stuff like that,” she said in the brief interview. “He said he wanted to go to Isis and I said ‘OK, no problem’, because I didn’t know what Isis means, what Islam is – nothing.”

Hur menar hon här, undrar jag? För han berättade ju om IS och kollade videos om IS, med andra ord visste hon visst vad IS betyder.

Jag tror inte sporthorse syftar på likhet annat än att det är etablerade tidningar - såna som har presstöd och allt vad det innebär.

Jämförelsen med hatmedia som exponerat är som att jämföra äpplen med lego ungefär.
Tack, precis så menar jag. Jag tycker att artikeln var utförlig och det var intressant att se hela intervjun och höra hur hon förklarar sig.

Det var även intressant att läsa citaten från hennes gamla blogg, det visar att hon haft en väldigt svår situation för sin ålder sedan ett bra tag tillbaka.

Jag tror inte på hennes story tyvärr, man borde kunna spåra hennes internetanvändning och telefonsamtal under tiden i Sverige (om datorer och telefoner finns kvar vill säga), för jag hoppas verkligen att man inte bara släpper henne nu när hon är tillbaka. Om två år är hon myndig och då har myndigheterna inte så stort inflytande /koll på hennes liv längre.

Jag tycker väl att det är viktigt attt bena ut vad den juridiska skillnaden är mellan den här nevalainen som aktivt sökt sig till daesh två gånger och flickan som är terrordömd i österrike som inte ens kom fram.

Och jag är övertygad om att det finns maaaaassor såna här flickor som är på gång, eller rent av på väg ner till vad de tror är ett popstjärneliv som warriorwifeys.

Det är oerhört tragiskt att hon och många andra unga tjejer och killar åker till IS.
Jag hoppas att hon går ut med en film eller bok om sitt liv hos IS, det kanske får unga i riskzonen att tänka om.

Är slöja ett tecken på radikalisering?
Nej, men om du läser om hennes bakgrund och hennes pojkvän så kanske man borde pratat mer om religion och då kanske man fått veta mer om hur hon tänker kring den saken. Men det är l'tt att vara efterklok, speciellt då hon inte bodde hos sin familj, utan var fosterhemsplacerad.

Hade mitt barn helt plötsligt börjat täcka sig så hade jag helt klart oroat mig. Speciellt om mitt barn varit i olag med polis och haft en pojkvän som är kriminell.

Daily mail är en blandning av en ding ding värld och avpixlat

Jag läser inte Daily Mail men har sett flera som hävdat liknande saker om tidningen efter en ledare i Expressen jämförde den med Avpixlat. Själv tyckte jag ledaren var motsägelsefull och litar inte fullt ut på att det finns särskilt mycket substans bakom, ta t.ex följande stycke: "Med tydliga citationstecken kring “15-årige" använde man en spekulativ ton som är direkt oansvarig. Sanningen är att ingen vet. Identitet och därmed ålder är under utredning."

Jag läser inte Daily Mail men har sett flera som hävdat liknande saker om tidningen efter en ledare i Expressen jämförde den med Avpixlat. Själv tyckte jag ledaren var motsägelsefull och litar inte fullt ut på att det finns särskilt mycket substans bakom, ta t.ex följande stycke: "Med tydliga citationstecken kring “15-årige" använde man en spekulativ ton som är direkt oansvarig. Sanningen är att ingen vet. Identitet och därmed ålder är under utredning."
Det stycket har jag missat, vart skriver hon att ingen vet åldern på tjejen? Hon är 16 år, det är väl en säker uppgift?

First we were good but then he started to look at Isis videos and speak about them and stuff like that,” she said in the brief interview. “He said he wanted to go to Isis and I said ‘OK, no problem’, because I didn’t know what Isis means, what Islam is – nothing.”

Hur menar hon här, undrar jag? För han berättade ju om IS och kollade videos om IS, med andra ord visste hon visst vad IS betyder.
Jag vet inte om du vet vad videos om IS verkligen innebär.

Daesh har (minst) två olika sidor, som de exponerar ut mot yttervärlden. Den som vi brukar se är propaganda från pågående krig, alternativt halshuggningar eller liknande, framför allt på västerlänningar.

Den andra sidan är den som exponeras mot potentiella rekryteringar av ungdomar med muslimsk bakgrund i västvärlden. Den beskriver hur Daesh bygger upp det Islamska Kalifatet, där kullarna är gröna, fred och jämlikhet råder, alla är sams och tillsammans byggs samhället upp som Paradiset på Jorden.

Man får motvilligt ge dem cred för den senare biten, för de är riktigt duktiga på att måla upp sin idealbild på Kalifatet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka