Is-svenskan

Det är väl det att jag inte tror på att hon faktiskt missat att IS var en terroristorganisation utan dess like.
Jag försöker tro på det, men det går inte. Hon var ju aktiv på internet, bodde i fosterfamilj (som förmodligen tittade på nyheter, alt köpte tidningar), hur missar man en sån sak? Hon har dessutom haft en blogg och Facebook. Nej, jag tror inte på det helt enkelt. Gör du? Hur kan man missa IS om man är aktiv på internet samt går i skolan år 2014?
Jag visste inte vaf IS var förrän andra halvan av 2015.

Experten har redan förklarat i tråden. Vill du att jag ska repetera mig?
Eller vill du att jag i detalj ska förklara hur människor på plats kan ha riktigare information om lokala händelser, än de som är en kontinent bort från lokala händelser och samtidigt matas med propaganda?
Vart vill du komma? Skriv konkret vad du anser att IS/Daesh är i korta drag om du inte ser Daesh som en terrorist"stat"/organisation. Vad tror du är syftet med IS? Vilka drar söker sig frivilligt dit från andra sidan jordklotet? Vad i det jag skrev anser du vara en felaktig bild utav IS och dess frivilliga medlemmar?

Vart vill du komma? Skriv konkret vad du anser att IS/Daesh är i korta drag om du inte ser Daesh som en terrorist"stat"/organisation. Vad tror du är syftet med IS? Vilka drar söker sig frivilligt dit från andra sidan jordklotet? Vad i det jag skrev anser du vara en felaktig bild utav IS och dess frivilliga medlemmar?
Har du över huvud taget sett mina inlägg tidigare i den här tråden?

Det finns vuxna människor i Sverige som tror att judar styr världen. Andra vuxna människor som tror att media ljuger och försöker dölja alla brott som begås av invandrare. Om vuxna människor med normala jobb och vänner och familj har noll källkritik och insikt eller kunskap, varför är det så svårt att förstå att en 15-årig flicka kanske inte är i skick att avgöra huruvida IS styr på ett trevligt sätt eller inte?

Jag vet massvis med vuxna människor som är inte är kapabla till att faktiskt ta till sig fakta. De tror att tidningarna ljuger, att det är överdrifter eller tvärtom en mörkläggning. Att en tonåring på glid inte var i skick att utvärdera IS förvånar mig inte det minsta, tvärtom. Inte heller att hon gick på lögner och propaganda.

@Sporthorse

Daily Mail är en ansedd tidning, som med tiden utvecklats till att vara en rubriktidning med fokus på klick. Preciiiis som kvällsdrakarna i sverige.
Om det är källkritiken du är upprörd över så tycker jag att du kan granska den själv, troligtvis kommer du efter en stunds googling fram till att det är väldigt många fler och seriöst ansedda nyhetsmedia som skriver om precis samma story. Du har hängt upp dig på att du tror att daily mail är trash som exponerat - du har tyvärr fel i det.

Hrm Var en ansedd tidning.

PS. Se denna länk här passande nog i dagens DN så kan vi snacka mer om seriositet sen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-ambassad-daily-mail-driver-en-kampanj-mot-oss/

Hrm Var en ansedd tidning.

PS. Se denna länk här passande nog i dagens DN så kan vi snacka mer om seriositet sen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-ambassad-daily-mail-driver-en-kampanj-mot-oss/
Om du nu tycker att det är så himlarns viktigt att diskutera just daily mail så kan jag meddela att det är av lägre intresse för de flesta. Det är inte daily mail eller artikelns autenticitet diskussionen handlar om.

Jag tycker också att TS får oförtjänt stryk i tråden och att målet - diskussionsfokus flyger högt ovanför tråddeltagarna.

Är tjejen ett offer som det ska daltas med, eller varför blir inte hon ställd inför rätta precis som flickan från Linköping som nu blivit terrordömd i Österrike? DÄR tycker jag det finns ett allmänintresse att diskutera. Nevalainen har ett tragiskt förflutet, ja. Linköpingsflickan har också precis som Nevalainen levt i ett utanförskap men på ett annat sätt. Båda hade uttalat syfte med sina resor - det var daesh som var och blev målet. Nevalainen har dessutom gjort resan två gånger, då hon blev fritagen en gång men återvände.
Kommer svenskt rättsväsende ta upp Nevalainen, eller är hon "bara" ett fall för intensiv och omfattande socialtjänst?

Om du nu tycker att det är så himlarns viktigt att diskutera just daily mail så kan jag meddela att det är av lägre intresse för de flesta. Det är inte daily mail eller artikelns autenticitet diskussionen handlar om.

Jag tycker också att TS får oförtjänt stryk i tråden och att målet - diskussionsfokus flyger högt ovanför tråddeltagarna.

Är tjejen ett offer som det ska daltas med, eller varför blir inte hon ställd inför rätta precis som flickan från Linköping som nu blivit terrordömd i Österrike? DÄR tycker jag det finns ett allmänintresse att diskutera. Nevalainen har ett tragiskt förflutet, ja. Linköpingsflickan har också precis som Nevalainen levt i ett utanförskap men på ett annat sätt. Båda hade uttalat syfte med sina resor - det var daesh som var och blev målet. Nevalainen har dessutom gjort resan två gånger, då hon blev fritagen en gång men återvände.
Kommer svenskt rättsväsende ta upp Nevalainen, eller är hon "bara" ett fall för intensiv och omfattande socialtjänst?
Det är så jäkla tabu att diskutera IS, terrorism och vilsna sympatisörer/fd medlemmar på buke ;) :banana:
Många som läser en liknande tråd ska direkt hitta fel hos den sm vill diskutera, I know this, jag har hängt på buke sedan stallet tiden, men under bortglömt/annat nick.

@Sporthorse
Du har ingen förståelse alls hur flickan kunnat missa vad Daesh står för, eftersom dess grymhet har kablats ut i allehanda media.

Hon lämnade Sverige i maj förra året. Under sommaren var Daesh som störst. I augusti började mediebevakningen på allvar mot denna organisation, som tog en extra skruv när Ryssland blandade sig i under september. Innan dess var mediebevakningen inte alls det den var under hösten. Idag är det återigen mindre nyhetshändelser runt Kalifatet, delvis beroende på att de inte längre lyckas producera nyheter för västmedia, eftersom de är hårt trängda militärt sett.
Så nej, den mediabevakning runt Daesh du tycker att hon skulle tillgodogöra sig fanns inte då det begav sig för flickan.

Jag påpekar hur lömskt Daesh visar upp en förljugen annan sida av sig, när de rekryterar unga muslimer till deras stridande förband - t.ex flickans pojkvän. Det missar du fullständigt, trots att du säger att du "förstår".

Du menar att det finns människor som lever på gatan i syrien, Libanon, Irak och världen över som aldrig skulle ansluta till IS ens under dödshot. "Och så kommer en ung tjej från SVERIGE och ska dit och härja..."
Jag förklarar att den bild som lokala människor har om lokala händelser är betydligt riktigare än de som människor en kontinent bort från dessa lokala händelser har - som samtidigt matas med propaganda. Det lämnar du helt och hållet åt sidan, och vill att jag ska förklara mitt förhållningssätt till Daesh.

De mothugg du får beror inte på att Daesh är tabu. Det beror på att din helhetsbild är rätt fyrkantig och binär.

Det är så jäkla tabu att diskutera IS, terrorism och vilsna sympatisörer/fd medlemmar på buke
Det är inte tabu alls. Med den där attityden vill jag verkligen inte diskutera med dig dock, det känns inte trevligt alls.

Jag vände mig emot din, i mitt tycke, förenklade bild av varför en 15-åring gör såhär. Det var allt.

Det finns områden i Sverige som är starka rekryteringsbaser för IS/Daesh. De når människor i utanförskap, vanligen infödda svenskar som inte känner sig inkluderade i samhället, som inte känner att de har en plats, vanligen unga. Det finns några få akademiker bland dem som rekryteras men den största gruppen är just unga, lågutbildade, arbetslösa eller med svårigheter i grund- gymnasieskolan. En rädsla att misslyckas, en känsla av att inte höra till, att inte ha en plats.

Har någon av er faktiskt sett rekryteringsvideorna? Det är inte halshuggningar. Det är grönområden, lekplatser, kvinnor som lagar mat i grupp och skrattar, stora starka män som håller en k-pist samtidigt som de klappar en kattunge. Gemenskap, styrka, trygghet, förutsägbarhet. Allt det som många sakna hemma.

Givetvis är det idealiserade bilder. Det är ju vad propaganda går ut på. Dessa tjejer och killar som faktiskt lyckas ta sig ned till Raqqa och Mosul tror att de är på väg till någonting annat än vad de finner. Givetvis hade de inte rest om de insåg att Raqqa är sönerbombat och i katastroftillstånd, att de får se lik på gatorna, och att kvinnorna mycket väl kan bli våldtagna. De tror att de ska rädda världen, att de ska få vara delaktiga i en stor gemenskap. Så funkar det med alla sekter.

Det betyder inte att en person som beger sig iväg för att stötta en terroristgrupp inte ska ställas till svars för sina handlingar. Att någon mördar människor i Kristi namn eller whatever betyder inte att de har rätt att mörda. Men lite förståelse för ursprunget hjälper till om vi ska hindra dem att åka ned.

Det är så jäkla tabu att diskutera IS, terrorism och vilsna sympatisörer/fd medlemmar på buke ;) :banana:
Många som läser en liknande tråd ska direkt hitta fel hos den sm vill diskutera, I know this, jag har hängt på buke sedan stallet tiden, men under bortglömt/annat nick.
Jag vet inte om ämnet är så tabu, men det drar starka åsikter, och tyvärr är det vanligt som du säger att fokus på diskussioner på buke ofta spårar och inte helt sällan på ett sätt som kan vara ganska trist. Ibland får man vara übertydlig och ignorera annat.

Jag tycker en person saknas i den här diskussionen: pojkvännen. Det verkar ju som om det är han som styrt och ställt, han som ville gå med i Daesh, och hon har mer eller mindre hängt på. Han var tydligen några år äldre, och det betyder mycket när det handlar om tonåringar. Hur gammal var hon när de blev ihop? 13-14?

Jag tycker en person saknas i den här diskussionen: pojkvännen. Det verkar ju som om det är han som styrt och ställt, han som ville gå med i Daesh, och hon har mer eller mindre hängt på. Han var tydligen några år äldre, och det betyder mycket när det handlar om tonåringar. Hur gammal var hon när de blev ihop? 13-14?

Nu läste du kanske inte tråden ordentligt, han är nämnd flera gånger i tråden och det finns ett par länkar till video och annan intervju med honom.

Var är flickans barn?

Vad jag förstår är barnet med sin mamma. Hon är väl inte tillbaka i sverige än vad jag förstått?

Det jag inte förstår är varför hon stack dit två gånger? Eller har jag missuppfattat det där. Alltså att hon rymde tillbaka dit igen. Tror det är hennes nonchalans på nåt vis i hennes sätt att prata om det som jag stör mig på. Hon verkar inte särskilt brydd, får känslan lite att hon räddats mot sin vilja och pratar om att hon var så ovetandes för att slippa bli åtalad för terrorbrott ungefär.

Men så är det säkert inte, men jag får bara en tråkig känsla över hela uttrycket hos henne på nåt vis. Hoppas på att hon blev hjärntvättad, var osäker och inte vågade gå emot sin pojkvän som ville ner. Att det inte var något frivilligt och så lättvindigt gjort som hon får det att verka som.

Ah okej, jag har helt missat det. Skönt att höra!
Måste säga att jag tycker det nästan är märkligt tyst om detta i svensk media. Igår var det en seriekrock på 4 bilar på E4:an utanför stockholm, då fick jag notis om att det var direktsändning från olycksplatsen från både tv4 och ekot. Liksom...va? Proportioner, prioriteringar wut liksom.

Jag tycker en person saknas i den här diskussionen: pojkvännen. Det verkar ju som om det är han som styrt och ställt, han som ville gå med i Daesh, och hon har mer eller mindre hängt på.
Han inte bara saknas, han förmodas vara död.

Vad jag förstår är barnet med sin mamma. Hon är väl inte tillbaka i sverige än vad jag förstått?
Hon kom tillbaka till Sverige sent igår/tidigt imorse.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kidnappade-flickan-tillbaka-i-sverige/

Jag tycker det är väldigt bra att hon inte möttes av ett blixtrande hav av journalister som om hon vore en popstar, det skulle göda den här flickans ego och som sagt, hon är ett barn. Men jag tycker ändå att den svenska pressen tiger för mycket om detta och jag tror det vora bra med en öppen debatt om fallet i sin princip då jag tror att det finns många fler av den här typen av tonåringar i sverige som inte fattar vad de ger sig in i när de blickar mot den här typen av idiotresor i livet.

Det finns områden i Sverige som är starka rekryteringsbaser för IS/Daesh. De når människor i utanförskap, vanligen infödda svenskar som inte känner sig inkluderade i samhället, som inte känner att de har en plats, vanligen unga. Det finns några få akademiker bland dem som rekryteras men den största gruppen är just unga, lågutbildade, arbetslösa eller med svårigheter i grund- gymnasieskolan. En rädsla att misslyckas, en känsla av att inte höra till, att inte ha en plats.

Har någon av er faktiskt sett rekryteringsvideorna? Det är inte halshuggningar. Det är grönområden, lekplatser, kvinnor som lagar mat i grupp och skrattar, stora starka män som håller en k-pist samtidigt som de klappar en kattunge. Gemenskap, styrka, trygghet, förutsägbarhet. Allt det som många sakna hemma.

Givetvis är det idealiserade bilder. Det är ju vad propaganda går ut på. Dessa tjejer och killar som faktiskt lyckas ta sig ned till Raqqa och Mosul tror att de är på väg till någonting annat än vad de finner. Givetvis hade de inte rest om de insåg att Raqqa är sönerbombat och i katastroftillstånd, att de får se lik på gatorna, och att kvinnorna mycket väl kan bli våldtagna. De tror att de ska rädda världen, att de ska få vara delaktiga i en stor gemenskap. Så funkar det med alla sekter.

Det betyder inte att en person som beger sig iväg för att stötta en terroristgrupp inte ska ställas till svars för sina handlingar. Att någon mördar människor i Kristi namn eller whatever betyder inte att de har rätt att mörda. Men lite förståelse för ursprunget hjälper till om vi ska hindra dem att åka ned.

Det förstår jag absolut, och då kommer nästa intressanta fenomen; nämligen Göteborg.

Göteborg har störst andel IS-krigare i Sverige som faktiskt åkt ner till IS, även Borås/gävle har jag för mig, hur tror ni det kommer sig?
Vad finns det för moskeer där? Hur ser det ut i Göteborg med segregation. Saudiarabien finansierar ju en del moskeer i Sverige helt och hållet, det var inte alls länge sedan någonting skrev på nyheterna om en talesman som sa att han gärna skulle kunna gå ut med IS flagga på stan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka