Is-svenskan

Jag tycker en person saknas i den här diskussionen: pojkvännen. Det verkar ju som om det är han som styrt och ställt, han som ville gå med i Daesh, och hon har mer eller mindre hängt på. Han var tydligen några år äldre, och det betyder mycket när det handlar om tonåringar. Hur gammal var hon när de blev ihop? 13-14?
Hon var 14 år gammal om jag minns rätt.
Jag vet inte om han styrde och ställde så mycket, det framkommer inte, men det gjorde han säkert när dom väl var hos Daesh eftersom det är så det fungerar där.
Han ska enligt uppgift ha dödats i en rysk flygbombning.
Men det är obekräftade uppgifter.

Jag tycker det är väldigt bra att hon inte möttes av ett blixtrande hav av journalister som om hon vore en popstar, det skulle göda den här flickans ego och som sagt, hon är ett barn. Men jag tycker ändå att den svenska pressen tiger för mycket om detta och jag tror det vora bra med en öppen debatt om fallet i sin princip då jag tror att det finns många fler av den här typen av tonåringar i sverige som inte fattar vad de ger sig in i när de blickar mot den här typen av idiotresor i livet.
Ja, det är lite märkligt när utländsk media skriver mer om det hela än vad man gör i Sverige.
Det får nog inte upp förtroendet hos svensken för svenska journalister direkt.

De allra flesta stora utländska nyhetsmedia har delat den kurdiska intervjun med Nevalainen (- hennes namn har många variationer) och jag har läst massa kommentarer och kan bara säga som så- hon får inte speciellt mycket sympatier någonstans. Jag tror den här flickan som varit så trasig, inte får det speciellt mycket lättare i livet nu när svenska myndigheter troligtvis är de enda som ser henne som det barn hon är och att just de svenska myndigheterna som troligtvis inte varit hennes bästa vän tidigare nu kanske är hennes enda stöd gör hela saken ännu mer komplicerad.

Om du nu tycker att det är så himlarns viktigt att diskutera just daily mail så kan jag meddela att det är av lägre intresse för de flesta. Det är inte daily mail eller artikelns autenticitet diskussionen handlar om.

Jag tycker också att TS får oförtjänt stryk i tråden och att målet - diskussionsfokus flyger högt ovanför tråddeltagarna.

Är tjejen ett offer som det ska daltas med, eller varför blir inte hon ställd inför rätta precis som flickan från Linköping som nu blivit terrordömd i Österrike? DÄR tycker jag det finns ett allmänintresse att diskutera. Nevalainen har ett tragiskt förflutet, ja. Linköpingsflickan har också precis som Nevalainen levt i ett utanförskap men på ett annat sätt. Båda hade uttalat syfte med sina resor - det var daesh som var och blev målet. Nevalainen har dessutom gjort resan två gånger, då hon blev fritagen en gång men återvände.
Kommer svenskt rättsväsende ta upp Nevalainen, eller är hon "bara" ett fall för intensiv och omfattande socialtjänst?

Jag tycker som sagt att det är mycket som är oklart i det här fallet, i vissa artiklar har jag löst att de först var tillsammans med Al quaida och uppgifterna går också isär om hur mycket flickan ville åka och när hon ångrade sig.
Däremot tänker jag att hon är sexton år, femton när hon ska ha valt att åka, och vi spärrar inte in barn i fängelse i Sverige, det är ju LVU-vård på låsta institutioner via socialtjänsten som kan ersätta. Oavsett om hon åkt frivilligt eller inte så är det en trasig flicka och det viktigaste är att försöka förstå vad som hände för att kunna förhindra att andra hamnar i samma sits.

Jag tycker som sagt att det är mycket som är oklart i det här fallet, i vissa artiklar har jag löst att de först var tillsammans med Al quaida och uppgifterna går också isär om hur mycket flickan ville åka och när hon ångrade sig.
Däremot tänker jag att hon är sexton år, femton när hon ska ha valt att åka, och vi spärrar inte in barn i fängelse i Sverige, det är ju LVU-vård på låsta institutioner via socialtjänsten som kan ersätta. Oavsett om hon åkt frivilligt eller inte så är det en trasig flicka och det viktigaste är att försöka förstå vad som hände för att kunna förhindra att andra hamnar i samma sits.
Al Qaida? Det har jag bara sett att folk skrivit på flashback, hon säger det rätt tydligt i intervjun att dom vart upphämtade av Daesh(isis) på Turkiets gräns eller var det var samt att hennes pojkvän sa att han vill till just IS och då sa hon OK no problem.

Ja, hon får säkert LVU-vård, men det visar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka